Senaste nytt

Får det verkligen gå till så här?

Mike@GOT

Medlem
Securitypersonal går, precis som polis, rakt igenom. Anledningen till detta är, enligt vad jag har fått förklarat för mig, är att det skulle ta för lång tid att visitera dessa (tid som inte finns), och för att de bär saker som de får ha men som är vapen vilket innebär att de lika gärna kan räcka över sin batong eller pistol till den person som ev. har mutat dem.

Angående den andra punkten så, ja, det är ett problem att människor tränger sig in i ankomsthallen fastän de inte är behöriga att vara där. Dock har de inte direkt möjlighet att därifrån komma längre, vilket gör att det inte finns något direkt värde i att stå där med personal och se till att ingen smiter in. Och givetvis arbetar tullen civilt, i viss utsträckning :)
 

nilsson

Medlem
Jag förstår att de behöver verktyg för att göra sitt jobb, men om charterresenärens 125 ml stora tandkrämstub är ett potentiellt livsfarligt vapen så borde rimligen moraknivar också vara det...

Jag tror vi kan komma överens om att ingetdera är någon säkerhetsrisk.
 

Morgan

Medlem
Jag tror vi kan komma överens om att ingetdera är någon säkerhetsrisk.
Nja, moraknivar i fel händer är väl definitivt en säkerhetsrisk (se bara på det tragiska dådet på IKEA i Västerås eller Anna Lindh-mordet). Kontrolleras tandkrämstuber borde väl t.ex. hantverkarna bevakas av vakter, alternativt utföra arbetet i en zon dit passagerare ej har tillträde?

Hur gör man förresten med alla förskärare på flygplatsrestauranger? Finns det regler kring dem?
 

nilsson

Medlem
Nja, moraknivar i fel händer är väl definitivt en säkerhetsrisk (se bara på det tragiska dådet på IKEA i Västerås eller Anna Lindh-mordet).

Moraknivar i fel händer är dödliga. Glasflaskor från taxfree i fel händer är dödliga. Händer i fel händer är dödliga.

Rätt lösning är att hindra fel händer från att flyga. I de fall man misslyckas med det så spöar numera resten av passagerarna skiten ur den som gör något försök till aggresivt beteende på flygplan.
 

Rebel

Medlem
Har ARN som utgångspunkt för mina resor och under ett år är jag där 30-40 ggr.
Två saker som hänt den senaste tiden har minst sagt intresserat mig.

1.
Den 1 september (skulle flyga med Ethiopian till VIE) så går en securityklädd (jag gissar att denne är/var anställd) genom metallbågen före mig och det tjuter. Personen knallar bara vidare, ingen kontrollant gör en check på personen.

Om detta är i ADD så är det nog som det mesta på den flygplatsen......tjaha...

Och att alla civila kontrollanter ser ut som i Hollwood flimer är nog ganska, klart helt som Agehall säger.

Sen måste vi som reser en del redan ha förtått att säkerhetskontrollen är för att vi resinärer ska känna oss säkra. För det kan alla som fick en 3a i kemi räkna ut vad man kan göra med 100 ml vätska. Vi hade kul i skolan med bara 5ml så att skolan blev utrymd och det var med lärarn kvar i klassrummet.
 

Bryant

Medlem
Jag blev stoppad av en hemlös på söder när jag körde där jag inte borde köra. Hon var civilpolis...

Sen tänker jag på det chartrade planet med soldater med burna vapen. Det var väldigt viktigt att kängorna åkte på bandet medan säkerhetspersonalen höll i vapnet
 
Toppen