Senaste nytt

Få tillbaka skatt vid varor köpta utomlands

Travler

Medlem
efter att jag fick tillbaka skatten.

Lite OT, hur gör man för att få tillbaka skatten?

Jag passerar Kuala Lumpur i morgon och tänkte köpa ett par nya QC35, mina QC25 gick sönder i veckan och orkar inte vänta tills jag kommer hem till Sverige för att få ett par nya på garantin.
(Räknar med att jag kan få pengarna tillbaka på garantin för mina QC25 när jag kommer hem till Sverige)

Någon som vet om man kan göra samma sak i Kuala Lumpure, få tillbaka skatten?

(Frågan borde kanske ställas i en annan tråd, moderator får gärna flytta inlägget i så fall)
 
Lite OT, hur gör man för att få tillbaka skatten?

Jag passerar Kuala Lumpur i morgon och tänkte köpa ett par nya QC35, mina QC25 gick sönder i veckan och orkar inte vänta tills jag kommer hem till Sverige för att få ett par nya på garantin.
(Räknar med att jag kan få pengarna tillbaka på garantin för mina QC25 när jag kommer hem till Sverige)

Någon som vet om man kan göra samma sak i Kuala Lumpure, få tillbaka skatten?

(Frågan borde kanske ställas i en annan tråd, moderator får gärna flytta inlägget i så fall)
I Singapore är det oerhört smidigt. Jag bad om ett tax free-kvitto när jag köpte. Sen på flygplatsen så finns det ett gäng automater för skatteåterbetalning där det bara är att skanna sitt kvitto, pass och boardingkort. Sen drar man valfritt kreditkort och får in pengarna där. Andra ställen har liknande system om än inte lika smidiga och utan automater. Hur det är i just Kuala Lumoure vet jag inte.

Är det för magnus eller för vanlig butelj?
Det är för en vanlig, men hade gärna haft även för magnum och jeroboam också. :)
 

Gummaron

Medlem
Någon som vet om man kan göra samma sak i Kuala Lumpure, få tillbaka skatten?
Jag köpte en klocka i Kuala Lumpur i somras och fick tillbaka på skatten. Processen var dock inte lika smidig som i Singapore.

På flygplatsen fick man först gå till ett tullkontor som tittade på klockan, lådan, certifikat, kvitto mm. och godkände och stämplade blanketter. När det var klart fick man traska vidare till ett annat kontor som administrerade utbetalning och visa upp de stämplade blanketterna. Dessa kontor låg inte i anslutning till varandra så se till att ha lite extra tid ute på flygplatsen innan dit flyg går.

Pengarna kom dock in på kortet efter ca 1 vecka, så allt fungerade.
 

Sahlen

Medlem
I Singapore är det oerhört smidigt. Jag bad om ett tax free-kvitto när jag köpte. Sen på flygplatsen så finns det ett gäng automater för skatteåterbetalning där det bara är att skanna sitt kvitto, pass och boardingkort. Sen drar man valfritt kreditkort och får in pengarna där. Andra ställen har liknande system om än inte lika smidiga och utan automater. Hur det är i just Kuala Lumoure vet jag inte.


Det är för en vanlig, men hade gärna haft även för magnum och jeroboam också. :)
I KL är det nästan lika smidigt, men med en touch av den Malaysiska ineffektiviteten och otrevligheten.
 
Toppen