Senaste nytt

Få Eurobonuspoäng med elavtal från Fortum

jth

Medlem
Ja, det var intressant, det är väl den höga månadsavgiften som är minus. 79 kr/mån blir ju 960 kr/år. Normalt ligger det på runt 400 kr/år, så det kan ju slå lite för er som har låg förbrukning, men det är ju som sagt en bra drös med poäng.
 

Flood

Medlem
I mitt nuvarande elavtal har jag en månadsavgift på 30 SEK, så priset jag får betala extra blir:

((79-30)*12)/(5000 + 12*250) = 7,35 öre per poäng

Och vad jag kan se på elskling så har Fortum ett påslag som är 3,1 öre högre/kWh, vilket innebär ytterligare 0,6 öre per poäng med min årsförbrukning. Inte så prisvärda poäng för min del.

Tolv månaders bindningstid:
"4. Avtal om Rörligt Elpris med Eurobonus
Avtalet har en bindningstid på 12 månader efter leveransstart och gäller däreftertills vidare och med en ömsesidig uppsägningstid på två månader räknat från uppsägningsdagen."
 

iRobert

Medlem
Den där månadsavgiften ryggar jag för. Nästan en full tusing per år?! Nej, blir fastpris hos någon annan leverantör.
 

JonW

Medlem
Har aldrig i hela mitt liv behövt betala någon fast avgift för själva elleveransen från något av de fyra bolag jag provat, så det är en klar rip-off med en tusenlapp extra för dessa poäng.
Påslaget 1,7 öre kan vara både högre och lägre, som lägst har jag förhandlat mig till 0,6 öre.
Nu köper jag iofs hyfsat mycket el, men en tillnyktring är nog att rekommendera alla som bara jublar över detta "generösa" erbjudande.
 

gdaily

Medlem
Är 960 kr värt för 8000 poäng? Ja, troligen (men marginellt). Men risken är ju att man glömmer att avboka med Fortum om ett år, och då blir det absolut ingen bra affär.

Men det inspirerade mig att ta en kik på mitt nuvarande elavtal...
 

gdaily

Medlem
Efter lite räknande kom jag fram till att det här nog var en bra deal för mig ändå, under förutsättning att jag kommer ihåg att kliva ur det om ett år.
 

Unicornone

Medlem
Har du lägenhet eller en villa som går på sol typ så är det väl ok, men en villa och en sån vinter som vi har haft så säger jag bara gnäll inte när det rörliga priset skenar till fanders. Har en hustru som sitter på ett annat större elbolags kundtjänst och det är ju så att de flesta inte fattar alls vad de har för elavtal och hur de fungerar. Att priset är rörligt och när det är som kallast skenar förstår de än mindre. Jag tror inte på detta alls om man har en villa med någon form av elberoende över vitvaror o lampor.
 

Patrik

Medlem
Har du lägenhet eller en villa som går på sol typ så är det väl ok, men en villa och en sån vinter som vi har haft så säger jag bara gnäll inte när det rörliga priset skenar till fanders. Har en hustru som sitter på ett annat större elbolags kundtjänst och det är ju så att de flesta inte fattar alls vad de har för elavtal och hur de fungerar. Att priset är rörligt och när det är som kallast skenar förstår de än mindre. Jag tror inte på detta alls om man har en villa med någon form av elberoende över vitvaror o lampor.

Rörligt elpris är precis rörlig ränta och investeringar på börsen, har man råd med svängningarna tjänar man alltid på att ha det rörligt över tid. Försäkringspremien för att binda är för det mesta så högt satt att den som satt den är väldigt säker på att inte gå med förlust på affären.
 
Toppen