Senaste nytt

Extra hand bagage som fotograf?

LP

Medlem
Ja hellre att fotografterna har ett extra handbagage i hatthyllan än att dom checkar in sín utrustning då dom i många fall högaktningsfullt
skiter i reglerna för lithiumbatterier och gärna tar med sej 2-3 extra lösa batterier-packar i väskan.
Lite enklare att släcka en eld i hatthyllan än i lastrummet på 10.000 meters höjd.
 
Antagligen ja.
Annars vems om helst kan hävda att han/hon är press reporter / press photographer.

Jag råkar vara pressfotograf och reser ofta med mycket fotoprylar. Brukar bli en rullväska och en stor ryggsäck som båda går exakt inom måtten. Dock kan det väga mycket mer.

En gång har en kvinna vid incheckningen påpekat att mitt handbagage såg lite tung ut, men allt jag behövde säga var att det var fotoprylar för att hon skulle tycka att det var ok. Inget krav på att visa mitt pressleg eller att väga väskan.

Jag tror helt enkelt att SAS har en generös policy mot personer som verkligen behöver ha med mycket handbagage. Fotografer är en sådan tydlig grupp.

Annars är BA ett populärt bolag bland fotografer. De tillåter även riktigt tungt handbagage. Värsta som jag känner till är Malmö Aviation.
 
Det är nog inte så konstigt med tanke på hur deras flygplansflotta ser ut.
Det är svårt att få plats av vanlig handbagage i hatthyllan på Avro RJ100...

Nä inte så konstigt, men det gäller ju att känna till det i det här jobbet. En kollega fick ta tåget efter att ha blivit nekad att ta med handbagaget på Malmö Aviation.
 

aldrighemma

Medlem
Frågan är väl varför det bara skulle gälla fotografer??? Det finns väl många yrken där man måste släpa på dyr och ömtålig utrustning som inte gärna checkas in... typ analysinstrument, musikinstrument osv

Dom vill väl gulla lite extra med pressen antar jag?
 

Walter

Medlem
Musikinstrument tillåts väl även de i kabinen? Jag har flera gånger fått påtryckningar att ta (kamera)stativäskan i kabinen, dels för att incheckningspersonalen tror att det är en Trombon men även för att det skulle vara ömtåligt ("du checkar in på egen risk") - väskan är så stor att jag tvekar till att den ens ryms på hatthyllan.
 
Frågan är väl varför det bara skulle gälla fotografer??? Det finns väl många yrken där man måste släpa på dyr och ömtålig utrustning som inte gärna checkas in... typ analysinstrument, musikinstrument osv

Mitt intryck är att även andra har med skrymmande utrustning. Har sett gitarrer som exempel. Detta kanske bara var ett av flera undantag.
 
Toppen