Senaste nytt

Expertflyer?

Dr. Miles

Expert
Grym guide Dr.
Den flygrutten hittar jag på Flygresor.se för 5775kr så diff på lite över 300kr om du bokar via resebyrå kontra TA. Varför boka via TA? Mer poängintjäning? Är det alltid så? Åker med Finnair varje sommar till Japan och bokar alltid via x resebyrå från Flygresor pga det är billigare än på flygbolagens egna sida.

Kan ta mina resor som exempel: Göteborg - Tokyo via Helsingfors T&R med Finnair hela vägen, jag får 9000-9500poäng. Bokad via resebyrå. Minns inte bokningsklass. Vad kan en ekonomibiljett ge mer?
Många frågor och vissa av dem förstår jag inte riktigt.

Vad jag har förstått, Flygresor.se är en prisjämförelsesajt (som likt Prisjakt, Pricerunner) för bl a flygbiljetter.
Många onlineresebyråer kräver banköverföring för att kunna boka med det billigaste priset. Vid betalning med kreditkort blir det ofta dyrare.
 

joakgarp

Medlem
Många frågor och vissa av dem förstår jag inte riktigt.

Vad jag har förstått, Flygresor.se är en prisjämförelsesajt (som likt Prisjakt, Pricerunner) för bl a flygbiljetter.
Många onlineresebyråer kräver banköverföring för att kunna boka med det billigaste priset. Vid betalning med kreditkort blir det ofta dyrare.

Var ju bara två frågor ;) Frågan var om det var mer poängintjäning om man bokar via flygbolagens egna sida (TA, AY osv.) men då fick jag svar att så inte var fallet. Precis 150kr brukar tillkomma som regel vid kreditkort om de inte erbjuder banköverföring via internetbanken. Vissa resebyrårer har till och med tagit bort detta alternativ såg jag nu när jag skulle boka London och tvingar på en att betala 150kr.
 
Frågan var om det var mer poängintjäning om man bokar via flygbolagens egna sida (TA, AY osv.) men då fick jag svar att så inte var fallet.
Det brukar dock vara lättare att se vilken bokningsklass (det som avgör hur mycket poäng man tjänar) man får om man bokar direkt på flygbolagets hemsida, hos en resebyrå blir det ofta en (negativ) överraskning vilken bokningsklass man får. Expedia är ett undantag, hos dem kan man se bokningsklassen under bokningsförloppet och ibland kan man se fare basis (då är oftast bokningsklassen första bokstaven) hos andra resebyråer genom att klicka på "Biljettregler" eller liknande.
 
Toppen