Senaste nytt

Expertflyer?

palmen

Moderator
4 gamla A330? Nä SAS har väl bara 4st A330 totalt och alla har nya kabinen. Får man en A330 så är det nya kabinen.

Det finns 8 st A340 som saknar nya. Men det är en annan historia.
Jo men Gizmo79 var ute efter om han skulle få åka det nya planet (som levererades i veckan), inte om det var den nya inredningen.
SAS har just nu 5 stycken A330 i flottan även om det 5e inte kommer börja flyga förrän nästa vecka, den 6e A330 ska levereras om ca 10 dagar enligt de uppgifter jag fått.
 
J

JPMorgan

Guest
Jo men Gizmo79 var ute efter om han skulle få åka det nya planet (som levererades i veckan), inte om det var den nya inredningen.
SAS har just nu 5 stycken A330 i flottan även om det 5e inte kommer börja flyga förrän nästa vecka, den 6e A330 ska levereras om ca 10 dagar enligt de uppgifter jag fått.

Jaha trodde bara han menade nya inredningen.
 

Gizmo79

Medlem
Nej, var det nya planet jag syftade på. Antagligen märker man väl ingen skillnad, bara kul att veta. Blir första gången i business för oss så man är ju väldigt förväntansfull. Dessvärre verkar det vara inplanerat A340 på hemvägen, men bara vi får nya inredningen nån av vägarna så får man väl vara nöjd
 
Jag undrar om Expert Flyer skulle kunna hjälpa mig hitta datum för en Star Alliance awardresa för Eurobonuspoäng med Thai, Singapore Airlines, Lufthansa och ANA? Jag har tittat på Expert Flyers hemsida och gått igenom deras FAQ och jag har tittat på deras "Tour" men det är ändå inte stjärnklart ifall Expert Flyer kan hjälpa i det här fallet. Det jag skulle vilja göra är att lägga in hur jag vill resa (med några alternativa routings) och restriktionerna (t ex max 23 minuter och 59 mellan flyplansbyten) och sedan brute-force-söka tills datum med lediga platser hittas. Är det möjligt med Expert Flyer eller måste jag helt enkelt själv knåpa ihop något som automatiskt söker hos ANA Tool och United?
 

Smuffe

Medlem
Jag hittar ingen mer lämplig tråd och @Dr. Miles WS som var nu i helgen har gett mig blodad tand.

Nyligen signat upp mig till Expert Flyer (det var väl på tiden...) och nu sitter jag och arbetar med att hitta priser för kommande bokning, betald med pengar och inga poäng, men behöver lite hjälp och råd.
Ni kan svara här eller i PM, vilket som alternativt om mod vill ha denna i en ny tråd.

Jag sitter och tittar på priser i samtliga klasser men behöver spara pengar så det dök upp en r/t med Turkish (jag vet... Inte det bästa men kan ge hyggligt med poäng om bokningsklassen är rätt) och priset är betydligt bättre än på TK hemsida.

Så, utefter denna info nedan, kontaktar jag Turkish Airlines på telefon och bokar det jag vill eller hur går jag till väga?


V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 VN2XPC V R 265.00 ---- -/3 ‡‡/12M EH01
PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YES
FROM-STO TO-MNL CXR-TK TVL-17JUN17 RULE-PRO1 IPREUAS/4
FARE BASIS-VN2XPC SPECIAL FARE DIS-E VENDOR-ATP
FARE TYPE-XPC RT-2ND LEVEL SUPER INST PURCHASE
SEK 2340 2002 E29MAR15 D-INFINITY FC-VN2XPC FN-28
SYSTEM DATES - CREATED 23NOV16/0739 EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG STO-MNL/TK2002/TAR-EURG EF-24NOV16 DIS-INDEF

/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
DOM ROUTE VALIDATION APPLIES WITHIN ORIG/DEST COUNTRIES
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-IST-MNL
2. STO-IST-SIN/HKG/BKK-PR-MNL

Som jag får det till så är det fölljande:
Class: V
Pris: 2340kr + 2002 skatter & avgifter
Möjlighet till routing via Singapore eller Bangkok till Manila för att maximera möjlig poängintjäning.

Så, för att boka denna eller någon av de andra som dyker upp så ringer jag till flygbolaget och bokar via telefon genom att förmedla följande:

FARE BASIS-VN2XPC

Eller har jag missförstått någonting?

Uppskattar er hjälp på forumet, mycket kunskap har jag men nu är det dags att snäppa upp mig och få kunskap om EF samt få tips och trix hur jag kan förverkliga bokningar på andra sätt än direkt via bolagens hemsidor efter att ha hittat vad jag letar efter. :)

Tack för all hjälp!
/Smuffe
 

Dr. Miles

Expert
Jag hittar ingen mer lämplig tråd och @Dr. Miles WS som var nu i helgen har gett mig blodad tand.

Nyligen signat upp mig till Expert Flyer (det var väl på tiden...) och nu sitter jag och arbetar med att hitta priser för kommande bokning, betald med pengar och inga poäng, men behöver lite hjälp och råd.
Ni kan svara här eller i PM, vilket som alternativt om mod vill ha denna i en ny tråd.

Jag sitter och tittar på priser i samtliga klasser men behöver spara pengar så det dök upp en r/t med Turkish (jag vet... Inte det bästa men kan ge hyggligt med poäng om bokningsklassen är rätt) och priset är betydligt bättre än på TK hemsida.

Så, utefter denna info nedan, kontaktar jag Turkish Airlines på telefon och bokar det jag vill eller hur går jag till väga?


V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 VN2XPC V R 265.00 ---- -/3 ‡‡/12M EH01
PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YES
FROM-STO TO-MNL CXR-TK TVL-17JUN17 RULE-PRO1 IPREUAS/4
FARE BASIS-VN2XPC SPECIAL FARE DIS-E VENDOR-ATP
FARE TYPE-XPC RT-2ND LEVEL SUPER INST PURCHASE
SEK 2340 2002 E29MAR15 D-INFINITY FC-VN2XPC FN-28
SYSTEM DATES - CREATED 23NOV16/0739 EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG STO-MNL/TK2002/TAR-EURG EF-24NOV16 DIS-INDEF

/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
DOM ROUTE VALIDATION APPLIES WITHIN ORIG/DEST COUNTRIES
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-IST-MNL
2. STO-IST-SIN/HKG/BKK-PR-MNL

Som jag får det till så är det fölljande:
Class: V
Pris: 2340kr + 2002 skatter & avgifter
Möjlighet till routing via Singapore eller Bangkok till Manila för att maximera möjlig poängintjäning.
Tyvärr kan du inte flyga via Bangkok eller via Singapor då Flight applications (tillåtna flygningar) säger att endast Turkish Airlines flyg är tillåtet.

Kod:
FLIGHT APPLICATION

   THE FARE COMPONENT MUST BE ON
       ONE OR MORE OF THE FOLLOWING
           ANY TK FLIGHT OPERATED BY TK.
 

Dr. Miles

Expert
Jag hittar ingen mer lämplig tråd och @Dr. Miles WS som var nu i helgen har gett mig blodad tand.

Nyligen signat upp mig till Expert Flyer (det var väl på tiden...) och nu sitter jag och arbetar med att hitta priser för kommande bokning, betald med pengar och inga poäng, men behöver lite hjälp och råd.
Ni kan svara här eller i PM, vilket som alternativt om mod vill ha denna i en ny tråd.

Jag sitter och tittar på priser i samtliga klasser men behöver spara pengar så det dök upp en r/t med Turkish (jag vet... Inte det bästa men kan ge hyggligt med poäng om bokningsklassen är rätt) och priset är betydligt bättre än på TK hemsida.

Så, utefter denna info nedan, kontaktar jag Turkish Airlines på telefon och bokar det jag vill eller hur går jag till väga?


V FARE BASIS BK FARE TRAVEL-TICKET AP MINMAX RTG
1 VN2XPC V R 265.00 ---- -/3 ‡‡/12M EH01
PASSENGER TYPE-ADT AUTO PRICE-YES
FROM-STO TO-MNL CXR-TK TVL-17JUN17 RULE-PRO1 IPREUAS/4
FARE BASIS-VN2XPC SPECIAL FARE DIS-E VENDOR-ATP
FARE TYPE-XPC RT-2ND LEVEL SUPER INST PURCHASE
SEK 2340 2002 E29MAR15 D-INFINITY FC-VN2XPC FN-28
SYSTEM DATES - CREATED 23NOV16/0739 EXPIRES INFINITY

PUBLISHED RTG STO-MNL/TK2002/TAR-EURG EF-24NOV16 DIS-INDEF

/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
DOM ROUTE VALIDATION APPLIES WITHIN ORIG/DEST COUNTRIES
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-IST-MNL
2. STO-IST-SIN/HKG/BKK-PR-MNL

Som jag får det till så är det fölljande:
Class: V
Pris: 2340kr + 2002 skatter & avgifter
Jag vet inte var du har hämtat 2.002 SEK för skatter & avgifter ifrån.
Turkish Airlines debiterar ganska saftigt bränsletillägg. För Stockholm-Istanbul-Manila T/R blir det ca 3.400 SEK endast för bränsletillägget.

Så här söker du på Flight availability på ExpertFlyer.
Du kan också begränsa så att endast V klass visas.
Screenshot20170508 02 EF.png


och resultatet ser ut så här.
Screenshot20170508 03 EF.png

Screenshot20170508 04 EF.png



Sedan går du till ITA Matrix och prissätta där.
Screenshot20170508 06 EF.png



När allt har fungerat, provar du att gå till Turkish Airlines webbsida och prissätta/boka där.
Tukish Airlines webbsida visar inte bokningsklasser förrän du har kommit till betalningssidan.
Screenshot20170508 05 EF.png
 

Smuffe

Medlem
Doktorn... Tusen tack för crash course där jag blev ett par hundra procent rikare med kunskap.
Jag är glad över att jag skaffade EF som utan tvekan kompletterar det som saknas i Matrix.

Tack @Dr. Miles
 

joakgarp

Medlem
Grym guide Dr.
Den flygrutten hittar jag på Flygresor.se för 5775kr så diff på lite över 300kr om du bokar via resebyrå kontra TA. Varför boka via TA? Mer poängintjäning? Är det alltid så? Åker med Finnair varje sommar till Japan och bokar alltid via x resebyrå från Flygresor pga det är billigare än på flygbolagens egna sida.

Kan ta mina resor som exempel: Göteborg - Tokyo via Helsingfors T&R med Finnair hela vägen, jag får 9000-9500poäng. Bokad via resebyrå. Minns inte bokningsklass. Vad kan en ekonomibiljett ge mer?
 
Toppen