Senaste nytt

Expedia är otydliga - hur kontrollerar jag bokningsklass?

AABack2ARN

Medlem
Personalen skall absolut kunna se bokningsklass per segment (vilket kan skilja sig jämfört med första bokstaven i fare class).

Den generella principen är att exempelvis ODGOSASR har lika med bokningsklass O. Men undantagen är många, tyvärr.

Så fort det är code shares involverade är det nästan garanterat annorlunda. Men även vid "vanlig" interline till annat flybolag. Men även på anslutningsflyg (exempelvis bokas anslutningsflyg på BA i J oavsett vilken business class-baserad fare class som används och i Y om man reser world traveller plus.

En riktig jäkla djungel med andra ord...
 

agehall

Medlem
Och bokningsklassen finns väl alltid utskriven på boardingpasset, eller?

Snarare tvärt om.

Ajdå... Personalen vid gate:n borde väl kunna uppge vilken bokningsklass man har, eller?

Borde ja, men räkna inte med det.


En av mina bokningar hade bokningsklass ODGOSASR så bokstaven som anger poängintjäning borde vara den första, 'O'. Men i en annan tråd lärde jag mig att det finns undantag till den regeln. Vilken djungel det här med poängintjäning är... :(

Du hade knappast bokningsklass ODGOSASR - det låter mer som en fare basis som bokar in i bokningsklass O. Men det finns som sagt gott om undantag. Framförallt om det är flera bolag involverade.

Du gör det lite mer komplicerat än det behöver vara genom att använda Expedia. Om du istället bokar direkt hos flygbolagen så visar i princip samtliga vilken bokningsklass du får.
 

Dr. Miles

Expert
Funkar också att fråga SAS-chatten, om man flyger med SAS eller något code share till SAS.

http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/17994-agehall-s-budord-foer-resenaeren.html

agehall skrev:
3) Kundtjänst har ingen koll


Många förleds att tro att bara för att flygbolagets kundtjänst säger A eller B, så är det ett axiom. Så är oftast inte fallet. Kom ihåg att de flesta som sitter i kundtjänsten har aldrig någonsin gjort det många av oss här gör på veckobasis. De har ingen aning om hur många poäng du får när du bokat en Swiss codeshare på Thai-metall till Bangkok och krediterar poängen till EuroBonus. Även om de kanske inte ljuger medvetet, så är deras svar sällan korrekt och baserat på fakta.
 

nilsson

Medlem
Det viktiga är inte vad de svarar, utan att folk frågar vad bokningsklassen är tillräckligt ofta. Det ska vara dyrt att inte visa informationen.
 

Timotey

Medlem
Min erfarenhet är att man relativt ofta hittar den under "Manage My booking" på webbplatsen hos det flygbolag man flyger med.
 

Timotey

Medlem
Haha efter jag skrivit mitt inlägg så kom jag på att jag inte har jätte mkt fakta bakom det jag skrev då jag ofta bokar via flygbolaget direkt. Förutom vid två tillfällen med TK förra sommaren och nu med OS/KM/LH och dessa gånger har jag sett min bokningsklass på Turkish respektive Austrians webbsida. Ska tilläggas att TK var förra sommaren men är helt hundra på att jag hittade min klass där, trots att jag bokat via resebyrå.
 
Förutom vid två tillfällen med TK förra sommaren och nu med OS/KM/LH och dessa gånger har jag sett min bokningsklass på Turkish respektive Austrians webbsida. Ska tilläggas att TK var förra sommaren men är helt hundra på att jag hittade min klass där, trots att jag bokat via resebyrå.
Som sagt, du har mer tur än jag. Som jag har förstått det är V härunder kabinklass, inte bokningsklass:

Turkish.png
 
Toppen