Senaste nytt

Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Flygskatten nu bestämd | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Vet inte om/hur detta påverkar men jag har kikat lite (rätt mycket under F&F kampanjen) på CPH-MIA.

Flyger jag CPH-OSL-MIA är det billigare (ca 1000 sek per skalle) än CPH-MIA direkt.

Räknas skatter annorlunda när man lämnar skandinavien från oslo?
I ditt fall tror jag att det inte fanns plats i lägre bokningsklass på Köpenhamn-Miami men det fanns plats på Köpenhamn-Oslo-Miami.
Det är inte pga prissättning av base fare.
Skatten (och bränsletillägg) lär bli dyrare om man flyger flera segment och via andra flygplatser än att flyga direktflyg.
 

squeezen

Medlem
Inlägg från: Flygskatten nu bestämd | Sida 22 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

I ditt fall tror jag att det inte fanns plats i lägre bokningsklass på Köpenhamn-Miami men det fanns plats på Köpenhamn-Oslo-Miami.
Det är inte pga prissättning av base fare.
Skatten (och bränsletillägg) lär bli dyrare om man flyger flera segment och via andra flygplatser än att flyga direktflyg.
Säkert rätt. Kollade aldrig expertflyer. Är ingen expert på de delarna av EF...
Var iaf samma bokn klass på SAS. Vilket såklart är helt annat än fare basis.
 

obs

Medlem
Kom hit från denna tråd där man också började diskutera detta, men det är väl mera relevant här :)

En annan anledning till att det är dyrare för svenskar att börja sin resa på Kastrup är ju att SAS tycker att "en krona är en krona", oavsett om den pryds av Carl Gustaf eller Margrethe. Iom att Riksbanken har låtit svenska kronan sjunka helt ner i källaren gör det en resa från Danmark mycket dyrare när den betalas med svenska kronor.
 

pep

Medlem
Menar du onlineresebyrå med ”outlet”? I så fall vilka och hur mycket har du sparat?
Jeg mener ALT! Inklsusiv OTA, Airline's homepages, etc. Hvis jeg havde opdaget dette fif for 15 år siden havde jeg været velhavende idag! At lave en exakt udregning: Det vil koste mig flere måneders arbejde og er et urimeligt spørgsmål da jeg ikke kan gå tilbage og lave historiske sammenligninger over "quotations" på den tid. 5-10% er et slag på tasken. Besparelserne fra dengang - nu er tingene desværre mere kalibrerede og forskellene mindre
 

Agö

Medlem
Elva (11) tusen svenska kronor billigare att börja resan till Hong Kong i Bryssel istället för direkt från Köpenhamn (19k vs. 30k) i SAS Business (z-klass rakt av). Köpte en Plusbiljett T&R Bryssel för 2,5k och passar på att träffa några polare. Utöver den faktiska besparingen så får jag ju också ytterligare 8750 baspoäng.
 

jumbooze

Medlem
Elva (11) tusen svenska kronor billigare att börja resan till Hong Kong i Bryssel istället för direkt från Köpenhamn (19k vs. 30k) i SAS Business (z-klass rakt av). Köpte en Plusbiljett T&R Bryssel för 2,5k och passar på att träffa några polare. Utöver den faktiska besparingen så får jag ju också ytterligare 8750 baspoäng.
Sen blir det ju dessutom hygge på The Loft på köpet, överväger själv en HKG sväng under nästa EB-period
 
Toppen