Senaste nytt

Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København

pqvst

Medlem
Haha ok. Känns ju så dumt. Intressant nog blir det fortfarande billigare om jag bokar en enkel resa till ARN först. Alltså, CPH-ARN, ARN-CPH-NRT...

Kan man hoppa över sista leg på hemresan? Eller blir det klydd med bagage vid incheckning då?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Detta är lite intressant. Kollar flyg till Tokyo, och ser att det är 1100 kr billigare att flyga ARN-CPH-NRT, jämfört med direkt CPH-NRT.

Min närmsta flygplats är CPH, så vad händer om man bokar ARN-CPH-NRT, men skippar ARN-CPH anslutningen? Går det?

(25/9 - 19/12)
Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Det är inte SAS specifikt problem utan nästan med alla legacy flygbolag.

T ex
Stockholm-Zürich-Beijing T/R med SWISS i Business class saver (P klass) kostar 17.103 SEK inkl. skatter med 20 okt ut, 28 okt hem.
Screenshot20170902 02 LX.png

Zürich-Beijing T/R med SWISS i Business class saver (P klass) kostar 3.967 CHF (ca 32.900 SEK) inkl. skatter med 20 okt ut, 28 okt hem.
Screenshot20170902 03 LX.png
 
Last edited:

jumbooze

Medlem
Haha ok. Känns ju så dumt. Intressant nog blir det fortfarande billigare om jag bokar en enkel resa till ARN först. Alltså, CPH-ARN, ARN-CPH-NRT...

Kan man hoppa över sista leg på hemresan? Eller blir det klydd med bagage vid incheckning då?
Jag skulle inte checka bagage isf, tänk på att lämna Gooood marginal mellan separata biljetter då en försening kan ställa till det
 

Dr. Miles

Expert
Jämförelse av SAS Go Light biljett till Newark från tre olika SAS hubbar:

Från Stockholm: i SEK

Screenshot20180128 01 SK.png


Från Köpenhamn: i DKK

Screenshot20180128 02 SK.png


Från Oslo: i NOK

Screenshot20180128 03 SK.png


Som ni ser, alla biljetter har samma summa av bränsletillägg (1.520) men i olika valutor.
Resultat blir det så att avresa från Danmark blir dyrast pga valutakursen.
 
Toppen