Senaste nytt

Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København

Agö

Medlem
T ex Airberlin (AB), Icelandair (FI), Turkish Airlines (TK), LOT Polish Airlines (LO).
Precis. Inte direkt de helt naturliga valen till Nordamerika, i vart fall inte om man ska tro BC-medlemmarna. Det är nog ganska få som väljer att åka ned till Istanbul för att sedan flyga till Nordamerika. Tror jag.
 

Agö

Medlem
Fast om det är någon som gör det, finns väl de på BC..?
Absolut. Men mitt intryck är att Turkish priser framför allt är intressanta österut och söderut. Även bland BC-medlemmarna. I övrigt tror jag att islänningarna och airBerlin är rätt ointressanta här. LOT har väl därtill bara två destinationer i USA (+Toronto i Kanada). Har dock inte analyserat dessa bolags prissättning västerut.

JV prissätter på helt egna grunder. Därför blir en jämförelse helt irrelevant. Jag tycker att det är mer intressant att analysera och förstå hur SAS kan ta 39500 kr från Köpenhamn till New York och 33500 kr från Stockholm till New York. Det kan inte förklaras av annat än utbud och efterfrågan.
 

olo

Medlem
Absolut. Men mitt intryck är att Turkish priser framför allt är intressanta österut och söderut. Även bland BC-medlemmarna. I övrigt tror jag att islänningarna och airBerlin är rätt ointressanta här. LOT har väl därtill bara två destinationer i USA (+Toronto i Kanada). Har dock inte analyserat dessa bolags prissättning västerut.

JV prissätter på helt egna grunder. Därför blir en jämförelse helt irrelevant. Jag tycker att det är mer intressant att analysera och förstå hur SAS kan ta 39500 kr från Köpenhamn till New York och 33500 kr från Stockholm till New York. Det kan inte förklaras av annat än utbud och efterfrågan.
Jag ser tendensen inte bara på longhaul utan även inom Skanidnavien. Varför är billigaste biljetten GOT-CPH +50% i pris mot samma bokningsklass på GOT-ARN, oavsett om du väljer GO eller Plus? Och till CPH finns det oftast bara bara Y och uppåt kvar en vecka innan, när du vid samma tider kan hitta A-klass till ARN.
På samma sätt går det att jämföra ARN-OSL med CPH-OSL - samma prisskillnader finns där. Inom huvudstadstriangeln är det verkligen skillnad mellan CPH-OSL/ARN och OSL-ARN.
 

Agö

Medlem
Jag ser tendensen inte bara på longhaul utan även inom Skanidnavien. Varför är billigaste biljetten GOT-CPH +50% i pris mot samma bokningsklass på GOT-ARN, oavsett om du väljer GO eller Plus? Och till CPH finns det oftast bara bara Y och uppåt kvar en vecka innan, när du vid samma tider kan hitta A-klass till ARN.
På samma sätt går det att jämföra ARN-OSL med CPH-OSL - samma prisskillnader finns där. Inom huvudstadstriangeln är det verkligen skillnad mellan CPH-OSL/ARN och OSL-ARN.
Precis. Jag säger inte att det är orättvist, sådan är inte marknadsekonomin. Däremot tycker jag att prissättningsfrågan och marknadsdynamiken är superintressant. Och jag undrar också vad som händer den dagen vårt skandinaviska bolag möter tuffare konkurrens på hubbarna. En direktlinje till Asien från Köpenhamn vore t ex spännande.
 

Igorius

Medlem
Precis. Jag säger inte att det är orättvist, sådan är inte marknadsekonomin. Däremot tycker jag att prissättningsfrågan och marknadsdynamiken är superintressant. Och jag undrar också vad som händer den dagen vårt skandinaviska bolag möter tuffare konkurrens på hubbarna. En direktlinje till Asien från Köpenhamn vore t ex spännande.
Har inte det testats på BKK (med välbekant utgång)? I och för sig kanske inte direkt någon representativ linje.
 

pep

Medlem
Det er ikke kun markedskræfterne der bestemmer prisen, fordi billedet er kompliceret, plumret, og svært at få overblik over da der altid er undtagelser. Jeg lærte engang at i markedsføring "tager man hvad markedet kan bære eller er villig til at betale for" - uanset at profitten kan være extremt stor, lille, nul, eller endog negativ. For ex-CPH betyder det vel, at der kun er få passagerer der "gider" rejse til Asien/Afrika via omveje fra Berlin, Hamborg, Oslo, eller Stokholm? Hvis vi begynder på det i større stil, vil priserne fra CPH falde. Selv har jeg ofte positioneret mig i WAW eller ARN for at spare tusinder af kroner. Jeg fatter ikke hvordan priserne fra CPH kan blive ved med at være generelt meget højere. Af og til kan man endda købe billigere ex-CPH biletter fra norske og svenske hjemmesider (både OTA og luftfarsselskaber) end fra de danske.
 

NotRyan

Medlem
Precis. Inte direkt de helt naturliga valen till Nordamerika, i vart fall inte om man ska tro BC-medlemmarna. Det är nog ganska få som väljer att åka ned till Istanbul för att sedan flyga till Nordamerika. Tror jag.
Jag känner åtminstone en person som gärna gör just det :)
 

AABack2ARN

Medlem
Brukar inte den eviga diskussionen röra just SAS prissättning från Köpenhamn vs Stockholm/Oslo? ;)

Jag tror, som nämns ovan, den stora anledningen är vad marknaden generellt sett är villig att betala. Och det verkar finnas mer pengar i Köpenhamn är in i de andra städerna vilket medför högre priser.

Att jämföra GOT-CPH med GOT-ARN tror jag inte är relevant då det ena är utrikes och det andra inrikes. Gäller även Malmö-Stockholm vs Köpenhamn-Stockholm.
 

mtlmr

Medlem
Vilket eg. borde betyda billigare biljetter, då man inte betalar moms?

Brukar inte den eviga diskussionen röra just SAS prissättning från Köpenhamn vs Stockholm/Oslo? ;)

Jag tror, som nämns ovan, den stora anledningen är vad marknaden generellt sett är villig att betala. Och det verkar finnas mer pengar i Köpenhamn är in i de andra städerna vilket medför högre priser.

Att jämföra GOT-CPH med GOT-ARN tror jag inte är relevant då det ena är utrikes och det andra inrikes. Gäller även Malmö-Stockholm vs Köpenhamn-Stockholm.
 
  • Gilla
Reactions: olo
Toppen