Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

JonW

Medlem
Vad är det för problem dom har? Batterierna?
Det har inte framgått.
Men problemen börjar nu nå Norwegian-nivå, mängder av inställda flyg o kraftiga förseningar.
Till råga på allt låter de t ex svenskar flyga på feederflighterna till HEL utan att informera, trots att de redan vid avgång vet att det inte finns några anslutningar i rimlig tid.

När det gäller nya 350-rutter är Hong Kong o Singapore framskjutna ytterligare minst en månad. På den upphaussade launchrutten till Shanghai har 350 helt enkelt tagits bort sedan en tid, och lär inte återkomma på länge.

Och i Toulouse har man i princip slutat testflyga färdiga 350 öht. AY nr 4, som vad jag förstår skulle börjat serva Hong Kong vid nyår, har suttit still på backen sedan sin jungfruflight 4 december.
 
Det har inte framgått.
Men problemen börjar nu nå Norwegian-nivå, mängder av inställda flyg o kraftiga förseningar.
Till råga på allt låter de t ex svenskar flyga på feederflighterna till HEL utan att informera, trots att de redan vid avgång vet att det inte finns några anslutningar i rimlig tid.

När det gäller nya 350-rutter är Hong Kong o Singapore framskjutna ytterligare minst en månad. På den upphaussade launchrutten till Shanghai har 350 helt enkelt tagits bort sedan en tid, och lär inte återkomma på länge.

Och i Toulouse har man i princip slutat testflyga färdiga 350 öht. AY nr 4, som vad jag förstår skulle börjat serva Hong Kong vid nyår, har suttit still på backen sedan sin jungfruflight 4 december.
Bra summering av situationen. Men vad är bakgrunden till problemen? Har Qatar och Vietnam airlines också problem med sina A350?
 

FFlash

Medlem
Och i Toulouse har man i princip slutat testflyga färdiga 350 öht. AY nr 4, som vad jag förstår skulle börjat serva Hong Kong vid nyår, har suttit still på backen sedan sin jungfruflight 4 december.

This. Jag vet inte heller, men det är riktigt oroväckande tyvärr
 

JonW

Medlem
Bra summering av situationen. Men vad är bakgrunden till problemen? Har Qatar och Vietnam airlines också problem med sina A350?
Inte alls i samma utsträckning (Bolagen eller gudarna verkar tycka att Norden ska ha alla problem med nya plan...)

Men det kan ev. hänga ihop med att AY fått endast 4 testflighter per plan,(nr 1 dock 5 st, och det har fungerat något bättre) VN o speciellt QR betydligt fler.
Det är i för sig naturligt att man trappar ner antalet tester efter de första exen, men det kanske gått för snabbt.

Men den stora gåtan just nu är som sagt varför man verkar ha slutat flyga helt istället för att utöka leveranstestandet.
 
Toppen