Senaste nytt

Eventuell tidigare leverans av A350 till SAS?

FF#1

Medlem
Off topic svar.

Majoriteten av kunder är nog vana vid kundhantering av Ryanair, Norwegian, Wizzair osv, därför misstänker jag att det inte ska vara något problem för SAS att behålla sina kunder. ;)

Lite OT men, du har nog en poäng där Doktorn.

Tror att det blir toppen för dem att få nya plan, det kommer att göra dem mer konkurrenskraftiga framöver, speciellt i kombination med alla nya intressanta linjer som öppnas.
 

Direktorn

Medlem
Finnair får snart sina. Oktober har jag för mig. Finnair är redan mitt första alternativ av bolag i Skandinavien. Bra service även på billigare ekonomibiljett. Som OW sapphire fick jag erbjudande om gratis dagstidning när jag flög från Barcelona. Flygvärdinnan kom fram och erbjöd det själv och påtalade att det berodde på detta. bra service!
 
Kanske kan SAS få åtminstone 1 A350 till 2017 nu när TAP har avbeställt 12 A350 med leverans från 2017... :) "As part of the agreement, TAP Portugal is replacing its previous order of 12 A350-900s with the A330-900neo." -Airbus
 

JonW

Medlem
Leveranstakten för A350 verkar nu gått från bad to worse, trots konstanta löften om snara upptrappningar sen i somras.

Målsättningen för 2016 var att leverera 50 plan, men endast en enda (AY nr 4) är planerad för januari.
Problemet är att det planet har en enda testflygning, utförd 4 dec i fjol, och inget plan har levererats med mindre än 4 tester.
För februari ser det inte mycket bättre ut, två plan möjligen.

Airbus har en längre tid skyllt på Zodiac, som säger sig ha ordning på leveranserna först från 2018.
Men det har nu framkommit att det finns fler problem med underleveranser.

Men leveransproblemen kan inte förklara det faktum att Airbus även verkar ha stoppat testflygningar av färdiga plan.
Endast en testflygning har gjorts i år (7 januari) trots 4 färdiga plan i Flightline.
Och ingen som helst förklaring till detta verkar ha givits.

Till råga på allt har AY:s två sista plan haft usel tillförlitlighet a la 787, med inställda flighter o kraftiga förseningar. Detta skulle kunna indikera att deras 4 testflighter inte räcker, för de första QR-planen tillämpade man 11-14 fligher, för Vietnam Airlines 6.

Det ligger hundratals plan före SAS i kön, och inte ens i Airbus egna planer (som hittills aldrig varit ens nära att hålla) kommer man upp i tresiffriga årsleveranser förrän just 2018.
Så därför är nog tyvärr nu bara frågan hur stor SAS försening kommer att bli.
Måste jag gissa så gissar jag på leveranser 2020...
 

Carl

Medlem
Leveranstakten för A350 verkar nu gått från bad to worse, trots konstanta löften om snara upptrappningar sen i somras.

Målsättningen för 2016 var att leverera 50 plan, men endast en enda (AY nr 4) är planerad för januari.
Problemet är att det planet har en enda testflygning, utförd 4 dec i fjol, och inget plan har levererats med mindre än 4 tester.
För februari ser det inte mycket bättre ut, två plan möjligen.

Airbus har en längre tid skyllt på Zodiac, som säger sig ha ordning på leveranserna först från 2018.
Men det har nu framkommit att det finns fler problem med underleveranser.

Men leveransproblemen kan inte förklara det faktum att Airbus även verkar ha stoppat testflygningar av färdiga plan.
Endast en testflygning har gjorts i år (7 januari) trots 4 färdiga plan i Flightline.
Och ingen som helst förklaring till detta verkar ha givits.

Till råga på allt har AY:s två sista plan haft usel tillförlitlighet a la 787, med inställda flighter o kraftiga förseningar. Detta skulle kunna indikera att deras 4 testflighter inte räcker, för de första QR-planen tillämpade man 11-14 fligher, för Vietnam Airlines 6.

Det ligger hundratals plan före SAS i kön, och inte ens i Airbus egna planer (som hittills aldrig varit ens nära att hålla) kommer man upp i tresiffriga årsleveranser förrän just 2018.
Så därför är nog tyvärr nu bara frågan hur stor SAS försening kommer att bli.
Måste jag gissa så gissar jag på leveranser 2020...
Välutvecklat svar. Hoppas dock att du har fel. För min del handlar det mer om en önskan av fler interkontinentala linjer än en viss flygplanstyp även om A350 verkar vara riktigt trevlig. Toronto, Seoul & Singapore skulle vara trevligt :)
 
Toppen