Eventuell missad connection Heathrow

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av trekker, 23 Juni 2016.

1. trekker

trekker Medlem

Sitter just nu i Helsingfors och vantar pa att flyga till Manchester via London. Min flight ar just nu 50 minuter forsenad och beraknad ankomsttid till LHR T3 ar 19:23, det ar gate closing 20:10 pa min flight till Manchester pa T5. Lite mer forsening och det ar kort, det ar redan tight skulle jag saga. Har redan pratat med British Airways och de vagrade pga policy att boka om mig pa Finnair som gar kl 17:00.

Killen i pa guldlinjen sa att om jag missar sa bokar dom om mig till imorgon, alternativt om jag tar taget hem till Manchester. Enligt honom sa far jag ordna boende sjalv och sen visa kvitton. Han namnde att jag kunde bo pa travellodge eller Sofitel. Travellodge kanns ju sadar, men Sofitel har rum just nu for ca £450. Jag antar att British Airways inte kommer gilla att betala dom pengarna? Att ta taget later ju inte heller sarsklit lockande da jag maste in till stan och inte kommer vara hemma forrens vid ca 2 pa natten. Om jag tar taget, kan jag krava TP for den uteblivina flighten?

Vad for slags ersattning kan jag krava om jag missar connection? Oavsett vad forseningen beror pa sa har dom vagrat boka om mig till en codeshare pga policy.

Jag hoppas forstass jag hinner med flyget, men vore bra att veta fran er andra vad jag borde krava om det blir en missad connection.

Agö gillar detta.
  2. crazy voyager

crazy voyager Medlem

Heathrow har just nu "high delays" pga vädret. Sen är det inte nödvändigtvis till din fördel. Det kan vara så att din anslutning också är sen så du hinner, men samtidigt kommer British Airways behöva ställa in flygningar och inrikes verkar ofta gå tidigt när det är stora störningar.

Det bästa hade ju varit att få ombokning med finnair men tvärvägrar dom går det väl inte.

Dessutom är det ju inte bara du som är försenad ("high delays" på heathrow brukar betyda tusentals personer med problem) så köerna är nog långa (faktum är att en av mina twitterkontakter också försöker ta sig till manchester och står i långa köer på heathrow just nu).

Jag har nog inga vidare bra råd att ge dig förutom att förbereda dig för att det inte kommer gå smidigt idag.

3. Tråkigt.

Enligt Hotelscombined, finns det lediga rum på Thistle London Heathrow Terminal 5 för ca 1.000 SEK per natt idag.

4. trekker

trekker Medlem

Det ser inte bra ut just nu, estimated arrival ar nu 19:39 och flighten till MAN ar fortfarande on time.

5. Eftersom Helsingfors-flyget landar T3 och Manchester-flyget avgår från T5, finns det inte så mycket chans att hinna med, tyvärr.

6. crazy voyager

crazy voyager Medlem

Jag har tyvärr inte rätt access hemma så jag kan inte dubbelkolla om flygtiderna fortfarande stämmer men jag hade inte litat alltför mycket på att anslutningen är i tid. Tittar man på fr24 har vartenda flyg varit försenat på vägen ut senaste timmen och antagligen hela dagen.

7. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag antar att du skall med BA1404. Den är just nu försenad från 20:30 till 21:51. Men det kan nog ändras många gånger.

I annat fall kommer du fastna i T5 Conformity Check och där blir de tvungna att boka om dig INKLUSIVE att fixa övernattning om behov finnes. Förbered dig dock på ett kaos.

Riktigt dåligt av British Airways att inte boka in dig på direktflyget och ett bra exempel på när idiotiska policies kostar mer för dem själva. Det vore ju kanon för British Airways att säkerställa att åtminstone en passagerare inte dyker upp på London och kräver hjälp. Idiotiska kundtjänster/flygbolag och deras polices :(

Hoppas du kommer hem.

Voyageur, Agö, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  8. trekker

trekker Medlem

Tack för all hjälp. Ser nu att anslutningen är försenad som @AABack2ARN säger så borde inte vara några problem att hinna. Nu är ju dock oron mer på om den flighten kommer gå eller inte.

9. jsn

jsn Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En rövare vore att prata med gatepersonalen vid alternativflyget, beskriva situationen och undra om det möjligtvis kanske förhoppningsvis skulle kunna finnas en chans att komma med denna flight istället... Jag har lyckats komma med alternativflighter tack vare vänlig gatepersonal när alla andra sagt tvärnej mer än en gång.

10. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    P.S. Det är lite ironiskt att samtidigt som det är störningar på Heathrow på grund av vädret är det förseningar i delar av Europa på grund av ATC-strejk i Frankrike. Det förstnämnda kommenteras inte på hemsidan medan däremot strejken kommenteras med följande inlägg (min fetstil):

Vädrets inverkan är troligen betydligt större än strejkens. Men vädrets inverkan hade säkert blivit avsevärt mindre om Heathrow hade fått en tredje landningsbana. Såväl vädret som en tredje landningsbana ligger utanför BAs kontroll, det håller jag med om men en lite kommentar om att det råder stora störningar pga vädret hade man kanske kunnat kosta på sig...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!