Senaste nytt

Eurowings öppnar 32 nya linjer från München

011430121

Medlem
Enligt CHECK-IN.dk så öppnar Eurowings 32 nya linjer från München under 2017, och i samband med detta stationerar man 4 stycken A320 maskiner i München.
Det kommer att bli ca 90 flygningar per vecka ut från MUC.
Det i sin tur betyder att varje maskin kommer i genomsnitta att flyga 3 tur och returflygning per dag.
Någon som vet hur många genomsnittsflygningar Ryan och Norwegian har per maskin under ett dygn?
Tycker att 3 tur och retur känns lite från en destination som ligger så centralt i Europa.
 

mha321

Medlem
Öppnar nya linjer, eller tar över från Lufthansa?

Intressant om Lufthansa ska sluta flyga på Amsterdam och Paris därifrån, men det är väl knappast troligt (antalet avgångar kan väl inte räcka för det).

Men det innebär isåfall att eurowings ska gå in och direkt konkurrera med Lufthansa på samma sträcka? Det kan ju bli... Intressant.
 

AABack2ARN

Medlem
Gick inte Lufthansa ut och sa att Eurowings INTE skall ta några av moderbolagets linjer till och från Frankfurt och München? Elelr har jag missat något?

Känns som det är upplagt för nya strejker inom Lufthansa i så fall... :(
 

Palazzi

Medlem
Öppnar nya linjer, eller tar över från Lufthansa?

Intressant om Lufthansa ska sluta flyga på Amsterdam och Paris därifrån, men det är väl knappast troligt (antalet avgångar kan väl inte räcka för det).

Men det innebär isåfall att eurowings ska gå in och direkt konkurrera med Lufthansa på samma sträcka? Det kan ju bli... Intressant.
Förhoppningsvis inte, men säkert inte omöjligt....åtminstone inte i ett andra steg.
Eurowings tar ju helt över efter Brussles, som måste anses vara en verklig affärslinje. Bor man inte vid en annan bas, med flyg till Bryssel, blir det alltså fulflyg.

Jag hoppas de lyckas hålla liv i några stomlinjer iaf, men det ser väl mer o mer otroligt ut. Speciellt om samarbetet mellan Ryanair o Norwegian blir verklighet....
 

mha321

Medlem
Gick inte Lufthansa ut och sa att Eurowings INTE skall ta några av moderbolagets linjer till och från Frankfurt och München? Elelr har jag missat något?

Känns som det är upplagt för nya strejker inom Lufthansa i så fall... :(
Der var väl på den tiden det var germanwings. Mycket har hänt sedan dess.

Bland annat så är det ju LH som har strejkat och inte eurowings, tror jag? Eller är det båda?
 

AABack2ARN

Medlem
Eurowings är väl en helägd del av Lufthansa-gruppen, eller?

Och som du säger inom Eurowings har inga strejker skett. Men deras villkor är väl betydligt sämre än för dem som jobbar inom Lufthansa mainline. Så om rutter flyttas kommer nog facket inom Lufthansa mainline ha åsikter om det.
 

Agö

Medlem

Palazzi

Medlem
Japp. Råkat ut för både LH strejk o Eurowings x2 i år....
Tysk strejkkultur tyvärr.
Bävar lite för att de nu också ska ta över Air Berlin....
 
Toppen