Senaste nytt

Europcar UK misstänkta för storskaligt, systematiskt bedrägeri i samband med skador.

Homer

Medlem
Trading Standards probe into inflated repairs costs charged by Europcar

Europcar faces an accusation of fraudulently overcharging customers for repairs as Trading Standards raided its UK head office.

Evidence obtained by the Daily Telegraph alleges the firm’s UK arm may have profited to the tune of millions of pounds by inflating the cost to consumers of windscreens and other repairs by up to 300%.

Trading Standards is investigating the firm over billing concerns including overcharging for repairs, it was revealed.
...

The Serious Fraud Office (SFO) is also planning to launch an inquiry, according to the Daily Telegraph.

The paper says more than half a million motorists could have been overcharged for repairs over many years.

...

When a customer brings a car back with a scrape, which falls outside their insurance cover, Europcar bills them for an amount it said was the cost of the repair and adds an administration fee.

Evidence, seen by the newspaper, suggests that some of the repair prices were grossly inflated via secret pre-agreed deals between Europcar and suppliers.

Europcar agrees the price and a margin which it gets to keep, and customers are invoiced for the total ‘cost’ of the work, including the pre-agreed margin.

When the bill is paid the repair supplier issues Europcar with a second invoice, which shows the true cost of the work.

One customer claimed they were billed three times more than the actual cost of a windscreen on their hire vehicle.

...
The company could face a fine of up to 10% of its turnover if it is found guilty of fraud by misrepresentation.

However, if the firm is found to have systemically overcharged customers it could potentially be hit with a class action.
...

The investigation is focused on the UK branch and Europcar, which operates in 140 countries worldwide, has not said whether its offices abroad are operating the same rules.




Motorists could win £30m compensation from Europcar - BBC News

Europcar in crisis over 'fraudulent' repair probe | Daily Mail Online

PressReader.com - Connecting People Through News

( Telegraph artikeln är bakom en betalvägg
Exclusive: Car hire firms face fraud probe as 'half a million customers' hit by £30m Europcar scandal )
 

J-Dog

Medlem
Blir intressant att se om dom utvidgar utredningen av Europcar till fler länder nu när dom hittat så pass graverande bevisning. Kan vara nog för att hela företaget går omkull.
 

pep

Medlem
Jeg har lejet bil hos Europcar (Danmark) 2 gange for nyligt og været meget nervøs (for skrammer og ridser) da de trækker selvrisiko 7500 DKK plus mulige parkerings- og fartbøder, 2500 DKK. I alt 10,000 DKK trækkes på kortet (Dankort virker som debitkort) omgående. Jeg fik dog begge tilfælde 10,000 tilbage 2 dage efter aflevering af bil. Også selv om jeg havde lavet lidt småridser, og et par skrammer på fælgen var der intet fradrag. De har et godt ry i Danmark
 

Canadien

Medlem
Ja, man undrar ju också hur många skador de 'dubbelfakturerar' till kunder. T ex fälgskrap/stenskott som när de blivit tillräckligt många dragit in mer pengar än en hel vindruta/fälg kostar.
 
  • Gilla
Reactions: pep

AABack2ARN

Medlem
Intressant läsning - men samtidigt tycker jag inte all kritik är helt rättvis. Har aldrig hyrt bil annat än i Sverige och USA men det verkar helt klart förekomma mer fuffel och båg i södra Europa.

Att det kostar en avgift (facility fee) att hyra på flygplatser tycker jag är standard och framgår hos flertalet bolag.
Att bolagen reserverar ett ganska högt belopp på ditt kort är standard i USA och framgår tydligt på skyltar vid kassorna - framförallt varnas kunder med debitkort att pengarna reserveras och det kan ta lång tid innan reservationen släpps. Min uppfattning att de beloppen reserveras (sist var det USD2000 tror jag) även om man tecknar försäkring via hyrbilsbolaget
Detta med bensin är dock ett jävla gissel men åtminstone i USA brukar det inte vara så svårt att se till att man får det inskrivet att man måste lämna bilen med full tank - dock håller ju en del bolag på att fula sig med att toppfylla tanken och ta saftigt betalt för varje gallon de får in i tanken plus en administrativ avgift. Att de dessutom tar skatt på bensinen när bolaget tankar i USA tror jag är på gränsen till olagligt då det är ett federalt krav att all bensin redovisas med alla skatter.
Åtminstone Hertz i USA poängterar att det kan vara billigare att hyra via webben än att gå fram till en disk. Fick erfara detta i Las Vegas där det dessutom kom till 14% avgift på hela priset till hotellet där bokningen skedde! I artikeln verkar dock prisskillnaden varit betydligt större än rimligt.

Hursomhaver är det vettigt att detta kommer fram och troligen skulle marknaden må bra av någon form av reglering eller kontrollinstans.
 

NyfikenGrau

Medlem
Min erfarenhet är att detta är en bransch där man faktiskt blir bättre behandlad och inte lika lurad om man väljer en helt lokal uthyrare som inte ingår i någon kedja. Inte bra för poängsamlingen, jag vet, men man får snabbt personlig kontakt med de små firmorna och de känner ofta ett betydligt större direkt ansvar för kunden. Det har iaf varit min erfarenhet genomgående. De stora kedjorna är, iaf i vissa länder, extremt kreativa med att försöka hitta på avgifter att lägga på i efterhand. För att inte tala om hutlösa belopp för "extra" eliminering av självrisk.
 
Toppen