Senaste nytt

Eurocard Platinum ?

Magnus_K

Medlem
Billigt... Laver du sjov?
Jag förstår hur stefan tänker och håller delvis med.
Det finns brister som jag inte skulle palla i längden dock.
Får du SPG gold uppgradering en gång så skulle du ju spara in pengarna direkt om du fått en uppgradering vs att boka ett dyrare rum direkt.
 

DrKlas

Medlem
Är Du ensamstående och i huvudsak ensamresenär så är det ok - om inte så finns det bättre och mer prisvärda alternativ - Amex Platinum t ex.

Men det ingår ju ett extrakort med tillhörande priority pass i årsavgiften så för familjer med två (resenärer) är det väl ännu bättre än för ensamstående?
 

Stefan62

Medlem
Men det ingår ju ett extrakort med tillhörande priority pass i årsavgiften så för familjer med två (resenärer) är det väl ännu bättre än för ensamstående?
Det jag menade med inlägget var att Eurocard Platinum är nog ok för en ensamstående - annars finns mer prisvärda alternativ.
 

DrKlas

Medlem
Det jag menade med inlägget var att Eurocard Platinum är nog ok för en ensamstående - annars finns mer prisvärda alternativ.

Men varför är det mer prisvärt för ensamstående än för par? Det förstår jag inte. Jag tycker precis tvärtom.

Vill man ha priority pass med fria besök så är Eurocard Platinum kortet med lägst årsavgift av dem som jag känner till. För allt annat finns det bättre kort.
 

Stefan62

Medlem
Men varför är det mer prisvärt för ensamstående än för par? Det förstår jag inte. Jag tycker precis tvärtom.

Vill man ha priority pass med fria besök så är Eurocard Platinum kortet med lägst årsavgift av dem som jag känner till. För allt annat finns det bättre kort.
Jag vet inte vilken textdel Du missförstår.

Eurocard Platinum är säkert ok för en ensamstående, men i alla andra fall är det Amex Platinum som gäller och rätt utnyttjat blir det helt gratis!

Men om avsikten är att få enbart PriorityPass till ett bra pris så är Eurocard Platinum ett bra alternativ!
 

DrKlas

Medlem
Jag vet inte vilken textdel Du missförstår.

Eurocard Platinum är säkert ok för en ensamstående, men i alla andra fall är det Amex Platinum som gäller och rätt utnyttjat blir det helt gratis!

Men om avsikten är att få enbart PriorityPass till ett bra pris så är Eurocard Platinum ett bra alternativ!

Textdelen jag missförstår är nog ensamstående. Om det är som du säger att Amex Platinum gäller i alla andra fall förstår jag inte varför det inte även gäller för ensamstående. Varför detta undantag?
 

Stefan62

Medlem
Textdelen jag missförstår är nog ensamstående. Om det är som du säger att Amex Platinum gäller i alla andra fall förstår jag inte varför det inte även gäller för ensamstående. Varför detta undantag?

Ok.

Vad jag menar är att Eurocard Platinum är helt ok om man är/reser i huvudsak ensam och i huvudsak vill ha ett PriorityPass!

I Amex Platinum ingår två st PriorityPass samt extrakort på olika nivåer etc etc etc och har man då partner/sambo/fru och myndiga barn så är Amex Platinum ett bätte alternativ - vill Du eller någon annan ha en sammanställning över fördelarna och därmed få möjlighet att jämföra olika kort så skicka pm!
 

Stefan62

Medlem
Skulle du vilja länka till inlägget eller åtminstone länka till aktuell tråd?

Edit: Har hittat inlägget: Gratis årsavgift för Amex Platinum? | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Det har skett förbättringar för Amex Platinum sedan inlägget gjordes i den tråden - istället kommer en sammanställning här:

Min förklaring till varför Amex Platinum är värt kostnaden - ser jag till min situation så betalar jag max 1500 SEK per år för att ha Platinum, men då nyttjar jag förmånerna mycket - framförallt vid hyrbilshyra och PriorityPass samt vid hotell-vistelser.

Priset för ett Platinum är 6000:-/år, (man kan få nedsättning med 20 - 25% första året), inklusive medlemskap i Membership Rewards.

Observera även att 1000 SEK återbetalas av Amex resebyrå vid bokning av bl a hotell genom dem - vissa villkor gäller!

Förmåner:

- Om Du har fru/partner/sambo så får Du ett extra Platinum utan kostnad och har Du andra familje-medlemmar över 18 år så får Du upp till 5 st Amex Gold utan kostnad.

- Som huvudkorts-innehavare får Du ett fritt SAS Amex, dvs det Amex som är kopplat till Eurobonus.

- Generös rese-försäkring. (Inklusive självriskeliminering vid bilhyra.) Det finns bättre och även sämre försäkringar.

- Hyrbilsrabatt på Hertz - rabatten är 15% samt att man slipper teckna extra försäkringar, eftersom de ingår i Platinums reseförsäkring.

- 2 st "Priority Pass" på högsta nivå, som innebär helt fritt och obegränsat inträde till de flygplats-lounger som ingår - för Dig och en gäst. Dvs har Ni två kort i "familjen" så kan fyra personer besöka lounger utan extra kostnad. Det finns mer än 700 st PriorityPass-lounger och den enda gång jag saknat en sådan lounge har varit i Oslo.

- Guld- och Platinum-kort, eller motsvarande, på flera hotell-kedjor. T ex Sheraton, Accor, Radisson/Carlsson, Scandic etc. (Dessvärre ingår inte Hilton längre.) Scandic ger t ex 100 SEK/NOK/DKK eller 15 EUR tillbaka i form av restaurang- och inköps-voucher vid varje övernattning och jag har ca 25 - 30 Scandic-nätter per år.

- Diverse tidsbundna erbjudanden om rabatter på bland annat C-klass-biljetter, oftast hos BA.

- Inbjudan till olika evenemang - i huvudsak i Stockholm.

- Tillgång till Amex concierge-service. Dock aldrig provat.

- I startpremie får man 200 000 membership rewards-poäng som kan växlas mot en t.o.r. ARN-LHR, (kostar 160 000 poäng så det blir 40 000 poäng över), alternativt 2 st t.o.r ARN-BER. MR-poängen kan även lösa in mot Eurobonus-poäng/BAEC-avios/FinnairPlus/FlyingBlue med flera. (Poängen räcker även till 2 st t.o.r. inrikes-resor i USA och i Asien.)

- Kortet kan sägas upp närsomhelst och Du får resterande årsavgift återbetald, (dock kommer de att erbjuda Dig någonting för att stanna kvar som medlem).

Efter att ha gjort en genomgående marknadsundersökning och då inkluderat bla VISA Infinite, Handelsbanken Platinum, Eurocard Platinum osv - så kom jag fram till att för mig fanns inget alternativ. Är man två i familjen och nyttjar bl a Priority Pass så är årsavgiften snart intjänad.
Lägger man därtill fria 5-rätters-luncher med vin och även "champagne-event" i Stockholm så är det bonus! (Inbjudningar kommer några gånger per år.)

Den försäkring som ingår i Amex Platinum är bra - visserligen kan man läsa om en mängd synpunkter på Amex-försäkringarna, men man måste skilja på villkor och sedan hur skade-regleringen sker.

För min del är det i år (2014) ”rena” vinsten då jag med mitt Accor-Platinum lyckats få en rabatt på motsvarande ca 12 500 SEK vid olika hotellvistelser och ett par tusen i rabatt på hyrbilar och icke-tecknade försäkringar.

För 2015 är jag uppe i ca 11 000 SEK i besparingar vid hotellvistelser och hyrbilar.

Detaljfrågor - skicka pm!

P.s. Mitt Platinum blir i princip "gratis" efter 1-2 resor!
 
Last edited:
Toppen