Senaste nytt

Eurocard Platinum - självriskförsäkring

FF#1

Medlem
Man får (inte) göra som en före detta kollega...
Hyrde skotrar till ett event, varpå han orsakade en mindre skada på skotern, vid återlämningen så förklarades depositionen förverkad varpå han utbrast 5000kr för den där lilla repan? ja reglerna är så, bla..bla.. Han fick nått svart i blicken och gjorde en rundspark i värsta "karate kid style" som knäckte vindrutan och sa att nu fick jag i alla fall valuta för pengarna! Alla kollegor och uthyraren stod som fågelholkar och ingen vågade riktigt säga nått.
 
Så här står det i EC Platinum villkor: jag läser det såklart som att jag har rätt till de pengar som jag betalade till Hertz. Hade skadan varit rejäl säg 30 tusen i reparationer, så hade ju CDW med en självrisk på 12 tusen kickat in och då skulle jag max stå för 2 tusen själv. Någon annan än jag som tycker dessa regler är svårtolkade ? :)

10.3 Självriskskydd för hyrbil m.m. Inträffar det under utlandsvistelse på betald resa till 75 % med Kortet, en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som den försäkrade hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning med ett belopp som motsvarar självrisken, dock högst 10 000 kr. Från ersättningen avräknas belopp som betalas av annan försäkringsgivare. Kostnaderna ska styrkas med kvitto i original. Självriskskyddet gäller under hyrtiden om resan och fordonshyran har betalats enligt punkt 2.0. ”När försäkringen gäller” i villkoret, samt att kortinnehavaren i samband med hyran tecknat erforderligt försäkringsskydd. Självriskskyddet gäller inte för skada som inträffar vid resa som är längre än 60 dagar.
Utan att ha läst villkoren i sin helhet, så tolkar jag (tyvärr) att du inte ska få ersättning om skadan understiger självrisken, dvs 1200 EUR, eftersom det då inte uppstått en ersättningsbar skada på Hertz försäkring. Precis som du skriver så hade Eurocards försäkring däremot ersatt 10000kr om skadekostnaden hade varit större än självrisken. Det är vanligt att kortförsäkringar för hyrbil fungerar på det här sättet.
 

Tonton

Medlem
Inte just relevant för ditt fall, men jag brukar alltid tipsa om denna länken när det rör sig om kortförsäkringar:
Kortförsäkringar Wikia | FANDOM powered by Wikia

Vi är några här på forumet som har lagt in diverse kort där - Lägg gärna till kortförsäkringarna för Eurocard där ;)
Där ser du även vad andra kort täcker (eller inte täcker) när det kommer hyrbilar. Kanske läget att byta kort, alternativt skaffa en alternativt hyrbilsförsäkring, om du hyr bil ganska ofta?
 

plover

Medlem
Då kan jag bekräfta att försäkringen täcker den erlagda självrisken, inga krusiduller så jag är nöjd. Hade såklart kvitton och polisanmälan på allt. Handläggningstid ca 3 veckor.
 
Toppen