Senaste nytt

Eurobonussystemet är ineffektivt

trskial

Medlem
Visst okej jag är SILVER och det är härligt med lounge på sommaren men i ärlighetens namn önskar jag att loungebesök tas bort från oss SILVER. Kontroversiellt sagt kanske.

Flyger 9/10 ggr TOS-OSL-ARN-SDL och besöker ofta loungen på OSL och ARN. Man sitter som packade sillar i OSL före lunch. Hemvägen via ARN är guldgruvan, så lite folk i loungen eftersom vi flyger hem sent till TOS. Jag ser främst till dom som reser i tjänsten att det kan vara skönt och få en timme eller två i lugn och ro, inte en packad lounge. Samtidigt, första gången jag besökte en lounge det var i OSL och det var fantastiskt, så tyst och lugnt, inte som när man sitter vid gaten och väntar. Ibland när vi flyger till Sundsvall från Tromsö så brukar sambon och jag boka så vi får 1-2 timmar i OSL bara för att sitta i loungen och jäsa, ta en öl eller nått. Behagligt tycker jag.

Jag tycker lounge endast ska finnas för EBG och EBD samt när man köper PLUS-biljett, annars nej. Ja självklart om man reser business också, det glömde jag.

Utöver detta gillar jag bonussystemet. Reser visserligen 2 ggr om året TOS-OSL-ARN-SDL och sen gör jag nån weekend kanske men inte mer än så flyger jag reguljärt. När jag reser kör jag charter och betalar med SAS MC och får poäng. Har i dagsläget 8,750 poäng och är SILVER. Sambon är också SILVER.

Det var min poäng till tråden :)
 

Jonas C

Medlem
Visst okej jag är SILVER och det är härligt med lounge på sommaren men i ärlighetens namn önskar jag att loungebesök tas bort från oss SILVER. Kontroversiellt sagt kanske.
När är loungerna fullast menar du? På veckodagarna är loungen packad med affärsresenärer som reser på PLUS/EBG/EBD/Star Gold, etc. På sommar/jul är det väldigt tomt i Guld loungerna.
 

trskial

Medlem
När är loungerna fullast menar du? På veckodagarna är loungen packad med affärsresenärer som reser på PLUS/EBG/EBD/Star Gold, etc. På sommar/jul är det väldigt tomt i Guld loungerna.

Fredag morgon i Oslo när jag ankommer och Söndag eftermiddag/kväll i Stockholm.

Hade bokat en PLUS biljett en gång hem till Tromsö och ville in i loungen på Arlanda men nej det gick inte pga den där strejken som var inom SAS. Loungen var full pga försenade flyg och därför fick bara EBG och EBD medlemmar tillgång till loungen, inte ens PLUS resenärer fick komma in.
 

Yoghurt

Medlem
Tack för alla era svar! Jag vill poängtera att jag definitivt håller med om att det nuvarande systemet är generöst, det är inte särskilt svårt att bli silvermedlem och förmånerna är faktiskt bra (som lounge och fast track på sommaren).

Men trots det generösa systemet väljer många ändå att ta Norwegian för att spara dom där kronorna, alltså kan det fortfarande förbättras. Och med förbättringar menar jag inte att ge alla lounge-access och fast track (eller något annat orimligt), utan kanske behövs det ett helt annat synsätt för att locka över kunderna utan endast konkurrera med pris (vilket SAS inte kan, och de vill nog inte det heller).

Ett stort problem som jag ser med det nuvarande systemet är att det inte är intuitivt om man inte är insatt. Prova att gå in på SAS hemsida och söka efter en resa utan att vara inloggad. När resorna dyker upp finns det en liten ruta till höger där det står hur mycket EuroBonus-poäng man får. För det första kommer du mest troligt inte lägga märke till rutan alls, för det andra kommer inte 250 poäng säga dig någonting alls. När man trycker på "Läs mer" står det:

"per passagerare, varav 250 poäng är Baspoäng. Baspoäng bidrar till att nå en högre medlemsnivå. Bokningsklass: T (utresa)"

Huh, det blir man inte mycket klokare på. Det finns ingenting som gör en nyfiken på att ens ta reda på vad programmet är för något. För att få reda på förmånerna måste man på egen hand navigera in sig under tabben EuroBonus (som inte ens syns under bokningsprocessen) och leta upp förmånerna i undermenyerna. Det är klart att man då väljer Norwegian över SAS om det är billigare, för under bokningsprocessen förmedlas det aldrig något budskap som skulle locka en till att välja SAS över Norwegian.

Jag tänker mig att man borde utforma och marknadsföra lojalitetsprogrammen annorlunda för dem som flyger mer sällan. Varför inte exempelvis skapa ett system där man samlar ihop "märken" för att göra olika saker? Få ett märke x varje gång du flyger, samla ihop y märken x och få en resa till destination z. Om du checkar in 13 kg bagage istället för 23 kg, få exempelvis 5 kg extra någon annan gång (eller något dylikt). Sedan kan det presenteras som en roadmap där man tydligt ser vad man behöver göra för att få olika förmåner. Den kan man sedan presentera under exempelvis bokningen och på andra lämpliga ställen som under EuroBonus-tabben eller varför inte på förstasidan. Om man är inloggad ändras den så att man ser var man är.

Hela idén är att visualisera förmånerna på ett lättförståeligt sätt som får en att förstå systemet utan att behöva sätta sig in i det, skapa utmaningar och göra det roligt. Tänk om man skulle kunna få helt vanligt folk att prata om bonussystemet.. :)
 

Jonas C

Medlem
Problemet är SAS föråldrade IT-system. Det är allt för komplicerat det du tar upp, då systemet inte ens kan hålla reda på om man har checkat in en väska eller inte.
 

Pho

Medlem
Oavsett, så tror jag inte att sällan resenären lockas av de ideer som föreslås här... Det är ideer som passar poängsamlare och den typ av människor som triggas av att kunna flasha med ett guldkort ;)

Om jag ser till mig själv, så bryr jag mig normalt inte om att bli medlem i kundklubbar i butiker där jag bara handlar enstaka gånger per år. Det är helt enkelt inte intressant nog....
 

SNIFF

Medlem
Problemet är SAS föråldrade IT-system. Det är allt för komplicerat det du tar upp, då systemet inte ens kan hålla reda på om man har checkat in en väska eller inte.
Fanns det inte ett rykte (saknar källa) om att de skulle uppgradera det systemet nu till något mer vettigt med start november/december, alt jan 2016?
 
Fanns det inte ett rykte (saknar källa) om att de skulle uppgradera det systemet nu till något mer vettigt med start november/december, alt jan 2016?
Inget rykte. Det står i senaste numret av ombordtidningen att det ska släppas en beta i november och helt ny webb kommer i början av 2016.

83c82017b52d7a2f4ba0f51a4ee3a36f.jpg
 

Yoghurt

Medlem
Norwegian har precis förnyat sitt lojalitetsprogram till ungefär det jag beskrev ovan.. :p
About rewards

norwegian.png

... ] Få ett märke x varje gång du flyger, samla ihop y märken x och få en resa till destination z. [ ... ] Sedan kan det presenteras som en roadmap där man tydligt ser vad man behöver göra för att få olika förmåner. [ ... ]

Hela idén är att visualisera förmånerna på ett lättförståeligt sätt som får en att förstå systemet utan att behöva sätta sig in i det, skapa utmaningar och göra det roligt. [ ...
 

PetrelliDK

Medlem
Funny detail, that even when you enter the English site you still get the "wheel with months" in Norwegian :).

Norwegians rewards program will definitely be more compelling for people that doesn't travel much. How many people actually cares about bonus programs if they rarely fly?
 
Toppen