Men de kanske kan bli det, om det skulle finnas något för sällanresenärer att locka med? Något intressant sätt att spendera poäng om man har väldigt skralt på kontot? Någon liten förmån som inte är i klass med silver men ändå kan få sällanresenärer att välja SAS istället för rödnos om priset är i samma storleksordning?Problemet är att resenärer du beskriver inte är lojala.
Vad har du för förslag på förmåner som sällanresenärerna ska få (men som inte sällansällansällanresenärerna ska få)?Självklart är det inte rimligt att alla ska få lounge-access, men behöver de få samma förmåner som dagens silvermedlemmar? Min poäng är att få även de kunder som inte bryr sig om poäng eller kreditkort att vara lojala till flygbolaget, att skapa även skapa värde för dem.
Det finns ju, Muffins...Men de kanske kan bli det, om det skulle finnas något för sällanresenärer att locka med? Något intressant sätt att spendera poäng om man har väldigt skralt på kontot? Någon liten förmån som inte är i klass med silver men ändå kan få sällanresenärer att välja SAS istället för rödnos om priset är i samma storleksordning?
Detta förutsätter nog intjäning och uttag endast på SAS egna flighter, eller hur hade du tänkt hantera partners?Jag tycker också att programmet är generöst, men det upplevs nog som ganska krångligt, det är inte lätt för sällanresenärer att se fördelarna.
En förenkling är att göra som Norwegian, och vid varje bokning föreslå att man i första hand använder sina poäng som delbetalning. Då förslagsvis till en fast kurs, t.ex. 5 öre per poäng. Så efter en t.o.r. har man direkt "50 kr" att spendera på nästa bokning.
Detta alltså som default i stället för dagens krångligare variant där man måste gå in och söka på "Boka bonusresa - poäng + pengar"
Man kan vända på frågan, varför är folk lojala med Norwegian? Jo för att dom är billigast. För många resenärer är det bara lägsta priset som är viktigt oavsett hur liten skillnaden är. Den striden hoppas jag inte att SAS tar.
Och det är bara en fråga om tid förrän Ryan är här. Då börjar slakten.När Ryanair kommer till Arlanda är de inte lojala längre. Priset styr. Varför köper folk Ica Basic?
Det ingår ju redan en del, framförallt förmånen att få hjälp om det blir strul, men också personal som pratar skandinaviska, leksak till barn, schysst service om incheckade väskan skadas.Vad har du för förslag på förmåner som sällanresenärerna ska få (men som inte sällansällansällanresenärerna ska få)?