Eurobonusresa till Australien/Nya Zeeland i Business Class - tips?

Diskussion i 'Star Alliance' startad av fopes, 1 Januari 2013.

  1. fopes

    fopes Medlem

    Hej
    Tänkte fira det nya året med att bränna mina Eurobonuspoäng på en resa för två till Australien/Nya Zeeland i C.
    Har suttit och sökt på ANA och alternativen är definitivt inte många kring de datum vi vill åka. Till slut hittade jag en routing:

    Utresa: ARN-CPH-PEK-SYD
    Hemresa: AKL-SYD-SIN-ICN-FRA-ARN

    Ringde Eurobonus och på utresan fanns det platser och det var inga problem att boka. Problemet uppstod vid hemresan. Platser fanns precis som ANA indikerat men det gick inte att boka. Hon jag pratade med var lite osäker men trodde det berodde på att resan passerade två zoner (South East Asia och Far East Asia).

    Vet ni om den begränsningen stämmer? Eller kan problemet vara, som diskuterats i den här tråden, att man ”passerar samma tidsgräns två gånger”. Om det stämmer som står i tråden så får man ju dessutom inte ha flera transits i en mellanzon. Om allt detta inte går så begränsar det ju möjligheterna att ta sig till Oceanien väldigt mycket.

    Någon som vet vad som gäller egentligen? Även tacksam om ni har några tips på hur man skulle kunna routa.
     
  2. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    ARN-FRA FRA-ICN ICN-SYD SYD-AKL

    och så tillbaka igen
     
  3. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Hur många poäng går det åt i C?
     
  4. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Skall faktiskt bli standard 180 000

    Här kommer ett alternativ till: LHR-SFO SFO-AKL/SYD Den här är svårare då det är begränsade avgångar från såväl SFO som om du skulle valt LAX-SFO/AKL
    Flygs med United 747 samt NZ 777 i vissa fall codeshare mellan dessa
     
  5. fopes

    fopes Medlem

    Ja, problemet är att det inte finns några platser SYD-ICN. Däremot hittar jag platser om man åker via Singapore (SYD-SIN-ICN). Men då är alltså frågan om det är tillåtet..
     
  6. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Du får ringa och fråga! Det går non stop flyg SYD-ICN så i ditt läge skulle jag nog satsa på att införskaffa mig ett verktyg för att kunna sätta upp alerts på awardplatser typ experflyer,
     
  7. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Kom på ett bra alternativ!
    Om du vill så kan du ju testa att boka SYD-NRT sedan NRT-ICN dessa ligger mycket nära varandra så du kan knappast passera zoner i onödan. Var jag du skulle jag ringa o fråga ändå för du kanske kan öppna upp möjligheter att flyga NRT-FRA istället osv
    Men som sagt SYD-NRT finns i C och mellan ICN och NRT är det ingen distans att tala om
     
  8. fopes

    fopes Medlem

    Tack för tipsen. Jag får ringa till Eurobonus imorgon igen.
    SYD-NRT funkar dock inte. ANA flyger inte till Australien öht så det går inte att ta sig från Japan till Australien med Star Alliance utan byte. Det är därför jag behöver förstå connectionsreglerna.

    Man kan däremot flyga från AKL med NZ till NRT men de datum jag tittar på flygs stäckan av 767 och även om NZ ska vara bra så känns det inte så jättelockande att sitta 12 timmar i vanlig reclinerstol. Eller är det nån som testat som kan säga om det är ok?
     
  9. Viking75

    Viking75 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Asiana flyger SYD-NRT samt även SYD-ICN bägge flygs med 777 och skall vara lieflat doch ej 180 grader. Det finns ju plats i ekonomi på SYD-ICN men inte C.
     
  10. Jag antar att du menar Seoul(GMP/ICN)Tokyo(HND/NRT) och inte Sydney-Tokyo.

    F.ö. Air China använder Airbus A330 med Business class stol ver 2.0 på Stockholm-Beijing v.v. och Beijing-Sydney v.v.
    Hårdvaramässigt är det bättre än Asianas Business class stol på deras Boeing B777. (Asiana använder inte B777 med Quadra Smartium till/från Sydney än)

    Air China Business class stol ver 2.0 på Airbus A330
    Air China Business Class A330_2_04.jpg
    Air China Business Class A330_2_07.jpg
    (Foto av Dr. Miles)

    Asiana Airlines äldre Business class stol på Boeing B777
    (Används bl a på Seoul-Paris/Istanbul/Sydney)
    Asiana Business BKK-ICN 01.jpg
    Asiana Business BKK-ICN 07.jpg
    (Foto av Dr. Miles)

    Asiana Airlines Quadra Smartium Business class stol på Boeing B777
    (Används bl a på Seoul-London/Frankfurt)
    Asiana Airlines Quadra Smartium 01.jpg
    Asiana Airlines Quadra Smartium 03.jpg
    (Foto av Dr. Miles)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×