Senaste nytt

Eurobonuspoäng stulna från hackade konton

reboot81

Ny medlem
Upptäcker idag att min adress på SAS.se är ändrad till en gatuadress i Riga! Ett lettiskt mobilnummer finns där oxå, samt att mitt födelsedatum är ändra 8 dagar framåt. Har inte haft poäng där på många år, och inget kort kopplat. Men skrämmande att veta att kontot är hackat, och att någon kan mitt lösenord.
Har mig veterligen bara loggat in på SAS två gånger de senaste +5 åren, och då hemmifrån.
 

Dr. Miles

Expert
Reverse brute-force attack (använder samma lösenord och ändrar login ID) har skett på många webbsidor.
Webbsidorna bör ha Captcha eller annat system för att skydda sig ifrån Reverse brute-force attack.
 

I95_ges

Medlem
Upptäcker idag att min adress på SAS.se är ändrad till en gatuadress i Riga! Ett lettiskt mobilnummer finns där oxå, samt att mitt födelsedatum är ändra 8 dagar framåt. Har inte haft poäng där på många år, och inget kort kopplat. Men skrämmande att veta att kontot är hackat, och att någon kan mitt lösenord.
Har mig veterligen bara loggat in på SAS två gånger de senaste +5 åren, och då hemmifrån.

Om du använder samma lösenord på flera olika tjänster så byt lösenord omedelbart.
 

Homer

Medlem
Upptäcker idag att min adress på SAS.se är ändrad till en gatuadress i Riga! Ett lettiskt mobilnummer finns där oxå, samt att mitt födelsedatum är ändra 8 dagar framåt. Har inte haft poäng där på många år, och inget kort kopplat. Men skrämmande att veta att kontot är hackat, och att någon kan mitt lösenord.
Har mig veterligen bara loggat in på SAS två gånger de senaste +5 åren, och då hemmifrån.


Tömma kontot förstår jag, men vad skulle vara vitsen att ändra det där speciellt om det inte fanns några poäng på kontot ?
 

Nemo

Medlem
Tömma kontot förstår jag, men vad skulle vara vitsen att ändra det där speciellt om det inte fanns några poäng på kontot ?
I dagens konspiratoriska värld är det inte så långsökt att tänka sig att en person tar över en annan persons Eurobonus-konto, bokar flygbiljett i dennes namn för poängen och sedan flyger i dennes namn. Inom Schengen sker ju ingen id-kontroll vid resande med endast handbagage.
OT: År 2013 skedde i Sverige 80.000 id-stölder. Med tanke på att det föds ungefär 100.000 barn varje år ger det att varje svensk har 80% risk att råka ut för en id-stöld under sin livstid.
 

Homer

Medlem
I dagens konspiratoriska värld är det inte så långsökt att tänka sig att en person tar över en annan persons Eurobonus-konto, bokar flygbiljett i dennes namn för poängen och sedan flyger i dennes namn. Inom Schengen sker ju ingen id-kontroll vid resande med endast handbagage.
OT: År 2013 skedde i Sverige 80.000 id-stölder. Med tanke på att det föds ungefär 100.000 barn varje år ger det att varje svensk har 80% risk att råka ut för en id-stöld under sin livstid.


Du behöver inte ändra något för att boka biljetter i någon annans namn,
så varför boka biljett i kontoinnehavarens namn?
 

Nemo

Medlem
Du behöver inte ändra något för att boka biljetter i någon annans namn,
så varför boka biljett i kontoinnehavarens namn?
Om det finns Eurobonuspoäng på det kapade kontot går det inte att spåra betalningen. Annars måste man ju använda Visa/MC/AmEx/Diners och det går att spåra.
 
D

Deleted member 4971

Guest
Du måste ju betala avgifterna på något sätt, hur gör du det utan att använda ett kreditkort?

Återigen, varför kapa ett konto som är tomt och utan status?

Behöver man konto för att handla på faktura? I sådana fall kanske det är därför. Kan inte komma på något annat skäl.
 
Toppen