Eurobonuspoäng för avbruten resa

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av RickardG, 25 Oktober 2015.

  1. RickardG

    RickardG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle åka Washington-Stockholm via Köpenhamn med SAS nyligen men p.g.a. motorproblem gick vi ner i New York. Dagen efter kom vi iväg till Stockholm via Oslo. Nu ser jag att jag fått poäng för både Washington-Köpenhamn och New York-Stockholm.
    Jag antar att det bara är att tacka och ligga lågt? Extra trevligt är att jag fick igenom OT från Go till Plus på sträckan så jag fick 14690 baspoäng på sträckan Washington-Stockholm :).
    Hur räknas en flight som "avbryts" egentligen? Baserat på de poäng jag fått verkar det systemmässigt som att jag flygit ända till Köpenhamn trots att vi de facto landade i New York.
     
    Vaniljvodka gillar detta.
  2. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Hvis jeg var dig ville jeg glemme alt om dette... Smile and be happy :)
     
    Jakob Österberg, agehall och 011430121 gillar detta.
  3. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Och radera inlägget
     
  4. RickardG

    RickardG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jo jag tänker inte ringa kundservice ;)
    Men lite nyfiken blir man ju, är det så hör det alltid fungerar när en flight blir uppdelad på två på det hör sättet, eller är det något som blivit fel i just mitt fall?

    Vi får väl se det såhär, försvinner mina poäng blir det en bekräftelse på att SAS aktivt bevakar BC!
     
    Jakob Österberg gillar detta.
  5. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Systemet hänger inte med ibland helt enkelt. I det här fallet har du ju varit Incheckad på och boardat två flighter så inte mkt att säga om.
     
  6. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Frågan är ju vad som skall hänga med, han var ju incheckad på bägge fighterna, att den första inte genomfördes till fullo reflekteras ju naturligtvis inte vad gäller poängen, och jag är inte så säker på att SAS vill rycka tillbaka några poäng då de flesta icke-BC.se pax nog vill till destinationen så snabbt som möjligt :)
     
    iRobert gillar detta.
  7. Agö

    Agö Medlem

    Ort:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Incheckningen tror jag inte spelar någon roll i sig, det är nog boardingmomentet som är det avgörande. Och visst är det så som du skriver. Sedan vill jag inte påstå att det är "naturligtvis" - finns gott om exempel på motsatsen, dvs. att du inte fått poäng trots att du bevisligen varit ombord. Så det är nog ingen självklarhet att poäng krediteras i ett sådant fall. Har även haft polare som suttit ombord SK till EWR - boardade och klara, och sedan fått kliva av pga tekniskt fel - de har inte fått poäng för resan ifråga. Kanske gränsen går när du väl lyft, eller vad tror du?
     
  8. RickardG

    RickardG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Funderade också på om det var just momentet att vi lyft, och kanske landade på annan flygplats än vi startat från, som resulterat i att jag fått poängen.
     
  9. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Om det är systematiskt låter jag vara osagt, men jag har varit med om olika fel på krediteringar. Jag har fått poäng för en resa två dagar i rad, jag har fått poäng för resa som ställdes in, jag har fått poäng för resa i två program då jag ändrat vart jag vill kreditera.

    Jag minns att SAS hade fel med SFO-CPH under ett antal månader när linjen var ny. Där verkade det vara systematiskt, då man alltid fick poängen två ggr. Det rättade de sen till retroaktivt.

    Slutsatsen är nog att om ingen talar om för dem att detta hänt så får du nog behålla poängen, men det sker att de retroaktivt rättar till fel.
     
  10. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Jo, naturligtvis är det boardingen, sedan vet jag ju att allt som kan gå fel också gör det, dock har jag svårt att försvara att SAS kan hävda att man inte varit med på en flight man åkt, då skulle det vara att boardingen inte registrerats.... Det är mycket möjligt att systemen vid take-off frisläpper passagerardatat till Eurobonussystemet, men då frågar man ju sig vad dom har för junk därefter då det ibland kan ta erbarmerlig lång tid att få poängen krediterade...
     
    FF#1 och Agö gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×