Senaste nytt

Eurobonus ska öka antalet medlemmar med 70% på tre år

Senator

Moderator
Varför läsa där när man kan få infon från den allsmäktige. :D

Nja, så där allsmäktig är man jo inte. Man försöker jo dock att ha fakta med sig i diskussionen, och framlägga tydligt när man gissar/har åsikter som baseras på egen erfarenhet från annan verksamhet men som inte kan understrykas av något fakta kopplat till branschen :cool:

Stort tack till seat56f som också verkar vara en fakta driven person som förklarar ändringen. Det gör att jämförelsen fem år bakåt inte är lika intressant. Dock skulle det ha varit intressant att lyssnat på hur revisor tyckte om ändringen. Det är rätt markant att sänka en sådan post med ungefär 500 MSEK.
 

seat56f

Medlem
Dock skulle det ha varit intressant att lyssnat på hur revisor tyckte om ändringen. Det är rätt markant att sänka en sådan post med ungefär 500 MSEK.

Ändringen pga omvärderingen var ju 380 MSEK, dvs ca 20% (tror posten handlade om 1800 MSEK året före).

Yield och enhetskostnad har väl bägge varit på väg ned ett tag, och är väl rimliga att ha som grund för poängskuld. Har man inte ändrat beräkningsmall på några år så har de nog lite där att hämta in.

De skriver ju också att poänguttagen har ändrats, jag har inte varit med länge nog i gemet för att ha koll på hur det var "förr", men kanske har de genom att mixtra med tillgängligheten lyckats få ner snittpriset på de flygstolar man växlat ni poängen mot? Jag antar att det är bättre att ge bort tre säten i eco till LHR än ett i business till EWR... Bra för SAS, dåligt för oss. Eller kanske bra ändå, om det nu är det som gör att SAS överlever.
 

Senator

Moderator
Ändringen var om jag läser rätt:
2011: 1,347MSEK
2010: 1,816MSEK
Totalt: 469MSEK

Nu minns inte jag hur länge SAS har haft stora kommersiella aktörer (som t.ex. Amex och webshop) som partners, men det känns som det har blivit "lättare" för EB medlemmar i Sverige att tjäna poäng. Men det är mer en "känsla" än fakta och man skulle tro att balansräkningen ökade i takt med detta.
 

Dr. Miles

Expert
och andra sidan nu säljer SAS EB poäng till olika affiliates(Webhallen, InkClub etc) och tjänar pengar. Vilket gjorde de inte för några år sedan.
 

Senator

Moderator
och andra sidan nu säljer SAS EB poäng till olika affiliates(Webhallen, InkClub etc) och tjänar pengar. Vilket gjorde de inte för några år sedan.

Precis min poäng. Då ökar balansräkningen... Jo mer poäng du säljer till 3dje part, jo mer ökar "skulden" på balansräkningen om man inte "värde" per poäng sänks under tiden som seat56f beskriver. Frågan är i vilken takt detta händer.
 

seat56f

Medlem
Ändringen var om jag läser rätt:
2011: 1,347MSEK
2010: 1,816MSEK
Totalt: 469MSEK

Nu minns inte jag hur länge SAS har haft stora kommersiella aktörer (som t.ex. Amex och webshop) som partners, men det känns som det har blivit "lättare" för EB medlemmar i Sverige att tjäna poäng. Men det är mer en "känsla" än fakta och man skulle tro att balansräkningen ökade i takt med detta.

Mja, det står uttryckligen att 380MSEK av ändringen var hänförligt till omvärderingen. Resten är nog variation i antal utestående poäng. Rensar man undan de 380 MSEK är det bara 90 MSEK kvar, vilket isf innebär 5-7% färre utestående poäng beroende på om man jämför med siffran vid årets början eller slut. Troligen någonstans mitt emellan, jag tror de nämnde att de ändrade beräkningsmall i juni.

Huruvida de får betalt för sålda poäng eller inte spelar mindre roll för siffran i balansräkningen, torde vara resultatet som påverkas positivt av det isf. Förutsatt att poängen används, då...
 

ALU

Medlem
Det kan också vara så enkelt att man tittar historiskt på hur många poäng som faktiskt tagits ut av EB medlemmar i förhållande till de av SAS utställda poängen. Om andelen "förfallna" poäng har ökat genom åren, finns ingen anledning att spara mer än nödvändigt på skuldsidan. Möjligen kan det också varit många poäng som just förfallit under det aktuella året.
 

Randy Marsh

Medlem
Min teori är att det är tack vare BC.se som skulden minskade: folk har helt enkelt lärt sig hur man använder sina EB-poäng! :cool:

BC.se förbättrar alltså SAS balansräkning, bra jobbat! :)
 

MarcusC

Medlem
Frågan är om det segment man vänder sig till kommer bry sig tillgängligt om poäng&bonus program. Jag tror det är viktigare man harett brett utbud av rutter & och attraktiva priser. Så har svårt tro man kommer dubbla antalet medlemmar. Isåfall måste man satsa bredare och mera internationellt...Hur många medlemmar har man ex vis utanför Norden??

Samtidigt känns det ju positivt man säger sig vilja satsa på Eurobonus och öka attraktiviten. Dock tycker jag SAS sagt de senaste fem åren man skall utvecklal EB etc...men inte så mycket har hänt tycker jag.
 
Några intressanta klipp från artikeln:

Vad ska ni tjäna pengar på förutom flygverksamheten?
JL: – Till exempel ska vi erbjuda kunderna att uppgradera sig från ekonomi till business, att kunna köpa tomma mellansäten för att få mer utrymme och köpa till loungeaccess.

Det låter intressant att kunna köpa tomma mellansäten... Faktiskt tänkt någon gång hur man skulle kunna göra detta om skulle köpa två kampanjbiljetter för dig själv på samma avgång och göra incheckning för att säten blir reserverat. Kanske.

Hur länge dröjer det innan det blir internet ombord på alla SAS-plan?
JL: – Vi börjar rulla ut internet ombord på kortlinjeflottan och börjar med tio plan i år. Men hur lång tid det tar på långlinjeflottan är svårt att säga. Våra leasingavtal löper ut med start 2014 och vi har inte bestämt hur vi ska hantera det än.

Alltså under 2014 kommer vi se nya longhaul plan också om jag tolkar detta nu fritt.

Fler tekniska lösningar på gång?
JL: – I juni lanseras internetplattformen My SAS Ideas, som är en community där kunderna involveras. Om vi utvecklar en idé och har olika alternativ kan kunderna vara med och säga vad de tycker. Lego har använt detta som en viktig del i sin turnaround.
ER: – I år lanserar vi vår app där allt går att boka och nästa år ska vi lansera en ny webbplats. Vi kommer att jobba mer innovativt mot olika generationer. SAS har inte alls utnyttjat att vi kan så mycket om olika grupper inom Eurobonus, och måste börja skräddarsy erbjudanden.

Slutligen en riktig app och jag tok gillar den här SAS Ideas plattformen. Hoppas den kommer att fungera bra och vi alla får möjligheten att lyfta de frågor som vi tycker är viktiga. Inte minst en ny WEB... :)

Är SAS på rätt väg?
JL: – Det finns en tydlig strategi och bra ledning. Det har varit tuffa år och vi har några tuffa år framför oss. Vi ska inte förvänta oss att det blir enkelt, men vi har alla byggstenar för att lyckas.

Jag önskar all lycka till SAS!
 
Last edited:
Toppen