Senaste nytt

Eurobonus ska öka antalet medlemmar med 70% på tre år

A380*G

Medlem
Skulle initialt rent spontant tippa att värderingen ligger på ca 10 öre per poäng. Det skulle ge att snittet är ca 4820 poäng per medlem.
Kanske är värderingen 20 öre per poäng mer korrekt, dvs ca 2400 poäng per medlem? Det skulle ge totalt ca 6.72 Mdr poäng? Som sagt, spekulationer... :)
 

Dr. Miles

Expert
Om jag kommer ihåg rätt, Jacob gjorde en PowerPoint presentation för SAS Eventet i oktober förra året där det stod genomsnitt EuroBonus poäng BC.se medelmmar som hade på sitt EB konto. (siffrorna var baserad på bara dem som deltog i enkäten)
 

A380*G

Medlem

Senator

Moderator
Ja, seat56f har redan visat på 1.35Mdr SEK, men hur många poäng motsvarar det?

Nu gissar jag.... Skillnaden mellan 2010 och 2011 kan bero på att just denna frågan har ändrats. Det är svårt att bedöma. (Igen) gissar jag att det är även en mer komplicerat modell som även bedömer hur stor del av poäng som faktisk används. Det vill säga, hur många poäng når sitt "bäst före datum" under ett år utan att användas och kan därmed plockas bort från balansräkningen. Den markanta skillnaden mellan 2010 och 2011 är mycket intressant.
 

seat56f

Medlem
Skämtar bara... Frågan är vad som gör att det reduceras så markant mellan 2010 och 2011.

Under Note 29:
Utilized provisions in continuing operations for 2011 include revaluation of the EuroBonus points liability in an amount of MSEK 380. The EuroBonus revaluation is due to the previous estimates made regarding the fair value per point category being adjusted downward, driven by continued price reductions as well as changes to the EuroBonus rules and redemption patterns.
 
Toppen