Senaste nytt

EuroBonus Poäng till Mozambique! SAS räknar fel? Hjälp tack!

Dr.D

Medlem
Tror ni att det är värt för mig att försöka med Kundtjänst i Tallinn eller är det bara waste of time?
 

Dr.D

Medlem
Exakt vad är det du ska försöka med?

Att tala vett med någon som ska kunna boka in mig på resan för 140.000 poäng istället för de 230.000 som de vill att jag betalar nu. Och ja, jag vet vad reglerna säger och är 100% med på varför det är som det är, men det finns ingen logik att applicera dessa regler på en flygning mellan JNB och MPM
 

A380*G

Medlem
Att tala vett med någon som ska kunna boka in mig på resan för 140.000 poäng istället för de 230.000 som de vill att jag betalar nu. Och ja, jag vet vad reglerna säger och är 100% med på varför det är som det är, men det finns ingen logik att applicera dessa regler på en flygning mellan JNB och MPM

Logik eller inte, reglerna säger att det är på ett visst sätt. Varför ska man kringgå regler för att just du ska få en billigare awardresa än alla andra? Speciellt när det även finns alternativ som är legitima och tar dig till destinationen för 90000 poäng i C.

Misstänker att den heta potatisen för dig är att få flyga LH C till JNB. Köp award till JNB och köp en resa separat JNB-MPM r/t.
 

Palazzi

Medlem
Logik eller inte, reglerna säger att det är på ett visst sätt. Varför ska man kringgå regler för att just du ska få en billigare awardresa än alla andra? Speciellt när det även finns alternativ som är legitima och tar dig till destinationen för 90000 poäng i C.

Misstänker att den heta potatisen för dig är att få flyga LH C till JNB. Köp award till JNB och köp en resa separat JNB-MPM r/t.

Det är väl just det sista som jag tror gör att hoppet för 140.000 T/R är ute. Om det bara funnits en lösning som varit via dyrare zon hade det kanske funnits en liten chans (väldigt liten).

Visst kan man hoppas på agent roulette, men brukar bara fungera i USA. SAS bokningsagenter är mästare på att göra fel, men tyvärr till 99% när det inte gynnar resenären :p
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Som A380*G skriver, det finns logisk routing utan att flyga genom dyrare zon, så det är rimligt att SAS EuroBonus debiterar dyrare. (även som resenär vill man betala lägre poäng)

Ethiopian Airlines har bästa tidtabell till Maputo från Stockholm.

ET 715
Stockholm ARN 2130 Addis Ababa 0700+1
ET 819
Addis Ababa 0850 Maputo 1330



ET 818
Maputo 1420 Addis Ababa 2050
ET 714
Addis Ababa 2245 Stockholm ARN 0730+1 (1 stop)
 

Dr.D

Medlem
Logik eller inte, reglerna säger att det är på ett visst sätt. Varför ska man kringgå regler för att just du ska få en billigare awardresa än alla andra? Speciellt när det även finns alternativ som är legitima och tar dig till destinationen för 90000 poäng i C.

Misstänker att den heta potatisen för dig är att få flyga LH C till JNB. Köp award till JNB och köp en resa separat JNB-MPM r/t.

Ja, jo det hela beror ju på hur man ser det. Givet att det går att ta sig dit för 90.000 så vet jag inte om 140.000 är att anse vara billigare än alla andra givet skillnad i distans. Min tanke var inte att få en bättre deal än någon annan utan istället inte inte boka den överlägset sämsta dealen i hela EB systemet
 

A380*G

Medlem
Ja, jo det hela beror ju på hur man ser det. Givet att det går att ta sig dit för 90.000 så vet jag inte om 140.000 är att anse vara billigare än alla andra givet skillnad i distans. Min tanke var inte att få en bättre deal än någon annan utan istället inte inte boka den överlägset sämsta dealen i hela EB systemet

140000 är billigare än andra OM du har routing via Sydafrika. Du kan inte jämföra en routing via en dyrare zon med en routing via en billigare zon. Klart du du får betala mer om du åker via en dyrare zon. :p
Det du kan lyckas med är att få pris till MPM via JNB för 192000 poäng enligt inläggen tidigare i tråden.


EDIT: stavfel
 
Last edited:

Dr.D

Medlem
Logik eller inte, reglerna säger att det är på ett visst sätt. Varför ska man kringgå regler för att just du ska få en billigare awardresa än alla andra? Speciellt när det även finns alternativ som är legitima och tar dig till destinationen för 90000 poäng i C.

Misstänker att den heta potatisen för dig är att få flyga LH C till JNB. Köp award till JNB och köp en resa separat JNB-MPM r/t.

Skulle gärna köpa en Award till JNB och sedan separat resa till MPM men problemet är att jag inte kan hitta några awardplatser i C från JNB tillbaka till ARN.

Jag skulle behöva åka hem mellan den 25-29 AUG så om någon hittar några platser tar jag mer än gärna emot tips.

Vill inte åka via ET
 

Dr.D

Medlem
140000 är billigare än andra OM du har routing via Sydafrika. Dunkande inte jämföra en routing via en dyrare zon med en routing via en bilägare zon. Klart du du får betala mer ombud åker via Engstrand zon. :p
Det du kan lyckas med är att få pris till MPM via JNB för 192000 poäng enligt inläggen tidigare i tråden.

Känns som en väldigt onödig debatt, men visst.
Jag tänker iaf inte betala vare sig 230 eller 192 hur mycket jag än borde hålla mig till reglerna. Då känns C till SYD för 180 som en ganska mycket mer prisvärd ide
 
Toppen