EuroBonus Poäng till Mozambique! SAS räknar fel? Hjälp tack!

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Dr.D, 31 Juli 2013.

  1. Dr.D

    Dr.D Medlem

    Hej,

    Som jag skrivit i en tidigare tråd är jag på väg att åka till Maputo i Mozambique på semester. Denna resa har jag bokat med EuroBonus poäng och resan ser ut enligt nedan:

    ARN - FRA
    FRA - JNB
    JNB - MPM

    MPM - LIS
    LIS - FRA
    FRA - ARN

    I mitt huvud borde denna resa kosta 140 000 poäng då jag åker via JNB på vägen till MPM (MPM kostar annars av någon konstig anledning 90 000 poäng då et tillhör Västafrika)

    SAS säger dock att denna resa kostar 230 000 poäng. Kan detta verkligen stämma?

    Skulle vara tacksam för svar så att jag kan komma iväg på min resa

    Med vänlig hälsning
    Joel
     
  2. jumbooze

    jumbooze Medlem

    Ort:
    ex-CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej:

    Star Alliance award chart - SAS

    Jag tror det är det som är ditt problem, dvs du åker via dyrare "zone"

    In some cases, there are no direct Star Alliance flights within a zone or between two zones, so you must transit in another zone, which could make the award trip more expensive. Transfer may never be made in a zone more expensive than the destination zone.

    One award is permitted between maximum two zones, with transfer (of less than 24 hours) in a third zone that must be equally or less expensive than the destination zone.
     
  3. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tre OW awards borde kosta 192000 poäng.

    Europe - South Africa 84k
    South Africa - Norther Africa 54k
    Norther Africa - Europe 54k


    EDIT: I Business class
     
    1 person likes this.
  4. Får det också till 192.000p....

    Är det av någon speciell anledning du vill flyga via JNB? Vill du ha stop over eller är det C med Lufthansa som lockar?

    Om det finns tillgänglighet borde en lösning annars vara att boka resan ner via ADD som ligger i samma zon. Både Lufthansa och Turkish AIrlines flyger till ADD och då kan man flyga den sista biten med Ethiopian.

    Själv hade jag nog valt TAP åt både hållen om det skiljer 100.000p mellan valen. Det är väl inte den bästa Business Class produkten på marknaden, men 90.000p T/R måste ses som mycket prisvärt.
     
    1 person likes this.
  5. Dr.D

    Dr.D Medlem

    Jag har också sett detta! Jag skulle dock gissa att vad de menar är att man inte kan åka till exempelvis Mozambique via JNB och betala 90.000 poäng eftersom man då gör transit i en dyrare zon.
    Tycker dock att man borde kunna göra transit i en dyrare zon om man betalar det högre priser istället dvs 140.000 poäng i detta fall.

    Hur som helst tänker jag inte betala 230.000 för biljetten om det är vad den tillslut kommer att kosta.

    Någon annan som kan komma med en smart lösning på mitt problem utan att betala mer än 140 000 poäng, vilket jag anser vara max vad denna resa bör få kosta?
     
  6. Dr.D

    Dr.D Medlem


    Tänkte försöka undvika 2 medellånga flygningar dvs att inte åka via ADD. Både flygtiden samt standard på C-klass blir lidande om man kör via ADD.

    Finns ingen tillgänglighet på LIS - MPM på vägen ner det är därför jag tänkte åka via JNB
     
  7. A380*G

    A380*G Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När vill du åka?
    För 90000 poäng kan du nog åka via IST med TK eller med Lufthansa group via ex. FRA? Någon av dem har nog plats till ADD. Även ET fungerar nog.

    Vill du inte flyga via ADD får du vara beredd att hosta upp.
     
  8. Tyvärr föreskriver reglerna inom Star Alliance (alla FFP mig veterligen) att man plussar ihop poängen från de zoner man passerar om det handlar om en dyrare dito. Lifemiles är väl ett undantag, men beroende på tekniska fel :p

    I ditt fel blir ju fallet lite prekärt (i.o.m mycket kort sträcka), men antar att man måste reglera på något sett...
     
    Last edited: 31 Juli 2013
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det var en nyhet för mig. Har du någon pekare till EuroBonus-regler som säger detta?
     
  10. Dr.D

    Dr.D Medlem

    Hmmm jag kanske får ge mig, även om det känns helt ologiskt att betala mer i just detta fall. Hur som helst finns det eventuellt en lösning som skulle hjälpa mig en del (om det går)

    Min tanke är just nu att "bryta" upp biljetten i två delar och sedan själv köpa resan mellan JNB och MPM kontant. Detta leder mig till två nya frågot:

    1) Kan man köra två "enkel" EuroBonus biljetter a 60%? dvs 84.000 för ARN - FRA - JNB och 54.000 för MPM-LIS-FRA-ARN?
    2) Kan man få in den kontant köpta biljetten mellan JNB och MPM på samma biljett så att man kan checka in hela vägen?

    /Joel
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×