Senaste nytt

Eurobonus på andra StarAlliance-bolag

Någon som vet vilken poäng intjäning man får enligt följande: Flighten är en lufthansa men flygs av united. Class Z. Hur räknas det om i Eurobonus? Enligt SAS hemsida är united Z = low business. har jag sådan tur att class Z omvandlas till en "högre" class iom att det är en LH-code share? Dvs kan det bli konverterat till en J (J united = vanlig business och inte low)
 

EBGGOT

Medlem
Någon som vet vilken poäng intjäning man får enligt följande: Flighten är en lufthansa men flygs av united. Class Z. Hur räknas det om i Eurobonus? Enligt SAS hemsida är united Z = low business. har jag sådan tur att class Z omvandlas till en "högre" class iom att det är en LH-code share? Dvs kan det bli konverterat till en J (J united = vanlig business och inte low)

NEJ, du får inte poäng för biz klass utan bara för economy trots att du reser i biz ... samma med AC, TK etc i low biz.... riktigt kasst!
 

Joje_66

Medlem
Hallå!

Hittar ingen lämpligare och nyare tråd i ämnet så testar här.

Vi har några gånger flugit med som exempel Iberia och fått poäng hos British Airways. Trodde detta var standard inom olika allianser. (där kan man dessutom föra över poäng)

Vi flyger sällan SAS men har ju samlat poäng via olika kort mm. så tänkte börja hålla oss mer till Star Alliance för att skaffa ännu mer poäng till SAS-kontot....

Nu åkte vi till N.Z. med Singapore A. och bokade biljetterna på deras sida. Enligt SAS ska klass K ge 50%.

Vi fick inga poäng hos SAS och det gick inte att efterregistrera online.

Blev närmast chockad när jag ringde dem och de sa att man måste boka genom SAS eller möjligtvis resebårå för att få E.B. på andra bolag. (Det måste vara ett SAS biljettnummer)

Det står ingenstans vad jag kan se på SAS E.B sida att resorna måste bokas där. Nu slutar vi definitivt samla E.B. via Amex, TrawelWallet mm. gör slut på poängen och slutar flyga Star Alliance, framförallt SAS. Är deras ambition att bli sämsta flygbolaget?
 
Last edited:

Abbs

Medlem
Hallå!

Hittar ingen lämpligare och nyare tråd i ämnet så testar här.

Vi har några gånger flugit med som exempel Iberia och fått poäng hos British Airways. Trodde detta var standard inom olika allianser. (där kan man dessutom föra över poäng)

Vi flyger sällan SAS men har ju samlat poäng via olika kort mm. så tänkte börja hålla oss mer till Star Allience för att skaffa ännu mer poäng till SAS-kontot....

Nu åkte vi till N.Z. med Singapore A. och bokade biljetterna på deras sida. Enligt SAS ska klass K ge 50%.

Vi fick inga poäng hos SAS och det gick inte att efterregistrera online.

Blev närmast chockad när jag ringde dem och de sa att man måste boka genom SAS eller möjligtvis resebårå för att få E.B. på andra bolag. (Det måste vara ett SAS biljettnummer)

Det står ingenstans vad jag kan se på SAS E.B sida att resorna måste bokas där. Nu slutar vi definitivt samla E.B. via Amex, TrawelWallet mm. gör slut på poängen och slutar flyga Star Alliance, framförallt SAS. Är deras ambition att bli sämsta flygbolaget?
Du tjänar självklart poäng om du flyger på en poänggrundande bokning. Hade du registrerat ditt Eurobonus i bokningen med Singapore?
 

aldrighemma

Medlem
Blev närmast chockad när jag ringde dem och de sa att man måste boka genom SAS eller möjligtvis resebårå för att få E.B. på andra bolag. (Det måste vara ett SAS biljettnummer)
Helt fel, som sagt!, Lite aldrig på en kundtjänst i allmänhet och sas kundtjänst i synnerhet !!
Så länge du har bokat i en bokningsklass som ger poäng, så spelar det ingen roll vart du har köpt biljetten!!
Du kan alltid efterregistrera manuellt om online registreringen inte fungerar. (via mail till ebretro@sas.se)
 

Joje_66

Medlem
Tackar för svar! Känns ju som det kanske ändå är som jag alltid trott då ;)

Alla boardingkorten har våra EBB nummer. Resan bokad direkt hos S.A.

Damen var helt tvärsäker! "Ja det förklarar saken, man får aldrig poäng om resan inte är bokad av SAS och biljettnumret är SAS (börjar på 118 tror jag hon sa). Hon stod verkligen på sig dessutom när jag argumenterade om hur det varit förr och andra bolag funkar.

Helt sjukt att de ger helt fel information och bara sågar av en utan att ha koll. Om de nu inte ändrat detta nyss!?

Tack för mejladressen! Det finns ju ingen kontaktinfo på deras sida förutom telefonnummer till denna usla kundtjänst. Ska dra iväg alltihop nu och se vad de svarar.
 
Toppen