Senaste nytt

Eurobonus och Air China

Bjorkman

Medlem
Tack för givande råd. Lägger till lite mer fakta..
- Hittade en Swiss t/r för ca 5000 i bokningsklass L vilket är mitt bästa option än så länge. Men enligt SAS EB får jag ej poäng för L?
- Kommer att studera i HK fram till sommaren och antagligen resa en del inom Asien. Dock på så billiga biljetter som möjligt..
 

Dr. Miles

Expert
Men den som bor i Sverige bör då ha ett bra och billigt sätt att ta sig till Asien till att börja med.
Jag hade ett intryck att Bjorkman skulle stanna i Hong Kong ett tag, därför tyckte jag att det var ett bra alternativ till SAS EuroBonus.
Med SAS EuroBonus intjäningsregler på billiga biljetter, kommer man varken någonstans med poängen eller att bli guldmedlem.
Då tar jag hellre bonusresa på ett annat programm,
 

Gus

Medlem
För din information, enkelvägs bonusresa inom Sydostasien i Business class kostar 17,500 United miles. T/R blir det dubbelt.
Hong Kong tillhör Sydostasien enligt deras definition, så du kan flyga t ex Hong Kong-Singapore-Denpasar(Bali) enkel i Business class för 17,500 miles. De debiterar inte bränsletillägg på bonusresor.

Detta verkar vara ett väldigt bra poängpris! Brukar det finnas många platser på varje flight? Skatter tillkommer också väl?
 

Alx

Medlem
Bokningsklass L har fallit bort fr.o.m 4.7.2011. Alltså du förtjänar 0 poäng på L-klass hos EB.

OK, man tjänar inte några miles i L klass, men att inte "förtjäna" några miles! Det var tuffa bud! ;)

Miles & More anser dock att även personer i L klass "förtjänar" miles och låter därför resenärer i nämnda klass tjäna 125 miles per sträcka inom europa samt 0,5 miles per flugen mile på långdistans. Så det kan ju vara idé att skaffa ett lojalitetskort hos exempelvis LH.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Detta verkar vara ett väldigt bra poängpris! Brukar det finnas många platser på varje flight? Skatter tillkommer också väl?

Ja, de debiterar skatter, men inte bränsletillägg.

Ett känt problem hos United MileagePlus är så kallad "Starnet seat blocking".
Vilket betyder att trots att bonusresa plats(er) är tillgänglig/synlig på bl a ANA/Aeroplan, men United agenter säger att det inte finns någon bonusresa plats.
 

Gnopps

Medlem
Ja, de debiterar skatter, men inte bränsletillägg.

Ett känt problem hos United MileagePlus är så kallad "Starnet seat blocking".
Vilket betyder att trots att bonusresa plats(er) är tillgänglig/synlig på bl a ANA/Aeroplan, men United agenter säger att det inte finns någon bonusresa plats.
Att United vägrade sälja vissa lediga bonusplatser på partnerflygbolag trodde jag de hade lagt av med sedan något år tillbaka?
 

Gnopps

Medlem
Ja, det finns fortfarande kvar.
Det sägs att det blir värre vid slutet av räkenskapsperiod, dvs varje kvartal.
Var är den "starkt ogilla"-knappen när man behöver den? Vad tusan tjänar de på att blockera vissa avgångar säg mellan Stockholm och London?
 

Roger J

Medlem
Det UA förlorar är att de måste realisera poängskulden genom att betala för bonusplatsen till exemplevis SAS. Beroende på hur de gör sin bokföring så är det antagligen billigare om medlemmarna bränner sina poäng på bonusresor hos UA själva istället för *A-partners.
 
Toppen