Jag tror nog att vi poängsamlare är till stor nytta för bolagen. Vi drar in fler medlemmar, åker på många resor, får våra resesällskap att åka samma bolag, agerar i många fall som ambassadörer och är lojala.
Endast omsättningsbaserat borde främst tilltala människor som inte betalar sina biljetter med egna pengar. De är en viktig kundgrupp men de räcker inte ensamma till att fylla planen.
Utmaningen är väl att hitta en balans mellan dessa två olika kundgrupper. Något som Eurobonus iaf justerade en del med sin senaste "enhancement"[/Q
Nej, kan inte se hur omsättningsbaserat får deras målgrupp att vara mer lojala. De hävdar ju att de satsar på "frekventa" resenärer. Om jag inte minns fel klassar de de som reser minst 5-10 tor per år, inte mycket för dem att hämta om det endast är pengarna som räknas.
Sedan undrar jag om alla samarbeten vid sidan av verkligen ger så mycket. Jag själv är slavisk (några hävdar sjuk) och låter allt styras av poängintjäning men jag måste säga att jag är minst sagt väldigt ensam förutom när jag hänger här... erfarenheten från kollegor och andra som är medlemmar samt reser mycket är att de inte har en blekaste om hyrbil, shopping, hotell, kampanjer, kreditkort, samarbeten osv. Var tex en kollega som rest extremt mycket i 25 år som jag upplyste om att det även går att boka alla bolag inom Star Alliance för poängen gällande awardresor. Tror det måste till mycket bättre modell och teknik om SAS skall kunna får ordentlig utväxling för Eurobonus, det går inte att medlemmarna skall vara medveten om varenda liten partner eller kampanj och sedan sitta och jaga in poäng till höger och vänster.