Senaste nytt

Eurobonus loyalty 3.0

J

JPMorgan

Guest
Det är nog hyfsat många som gör det också. Många verksamheter som behöver rätt mycket som finns i sådana affärer.

Plus att de ju också har kort som används för utlägg på andra ställen än just i deras egna butiker.

Kanske mindre per transaktion, men å andra sidan är det nog betydligt mer folk på den typen av jobb. Så väldigt många är det ändå inte som reser speciellt mycket...

Jag tror det är betydligt vanligare med Eurobonus om inte annat är det rätt stora pengar om man växlar in 150000 poäng till en första klass resa som skulle kostat upp mot 100000 kr som skatteverket skulle sett på saken
 

mha321

Medlem
Jag tror det är betydligt vanligare med Eurobonus om inte annat är det rätt stora pengar om man växlar in 150000 poäng till en första klass resa som skulle kostat upp mot 100000 kr som skatteverket skulle sett på saken
Det vore intressant att se statistik på det, men jag skulle nog gissa att majoriteten av eb poäng växlas in mot go-biljetter på Europa-linjer, som ger ett betydligt lägre värde.

Rätt utnyttjat kan de ge ett väldigt bra värde, men som vi vet så är ju de flesta inte speciellt medvetna resenärer...
 
J

JPMorgan

Guest
Det vore intressant att se statistik på det, men jag skulle nog gissa att majoriteten av eb poäng växlas in mot go-biljetter på Europa-linjer, som ger ett betydligt lägre värde.

Rätt utnyttjat kan de ge ett väldigt bra värde, men som vi vet så är ju de flesta inte speciellt medvetna resenärer...

Ja så är det nog också. Go biljetter och kanske en uppgradering här och där. Som sagt är det nog ingen som vet hur det faktiskt ligger till.
 

Dr. Miles

Expert

flum

Medlem
Ehh, det fanns liknande diskussioner om beskattning av bonuspoäng förut och jag ser Déjà vu på argumentationer från båda sidor. ;)

Hjälp - mitt företag vill förmånsbeskatta mina Eurobonus Poäng | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Diskussionen brukar att hamna i något slags rundgång. Hoppas vi ser utgång av diskussionen den här gången. :)
Jag håller definitivt med doktorn, var inte dit jag ville komma. Min tanke är att SAS nog drar sig för att dra programmet mot ett läge då poängen lättare kan värdebestämmas. Det kan ju iofs alltid lösas genom att erbjuda chokladmuffins för 1500poäng :)
 

varva77

Medlem
Jag tror nog att vi poängsamlare är till stor nytta för bolagen. Vi drar in fler medlemmar, åker på många resor, får våra resesällskap att åka samma bolag, agerar i många fall som ambassadörer och är lojala.

Endast omsättningsbaserat borde främst tilltala människor som inte betalar sina biljetter med egna pengar. De är en viktig kundgrupp men de räcker inte ensamma till att fylla planen.

Utmaningen är väl att hitta en balans mellan dessa två olika kundgrupper. Något som Eurobonus iaf justerade en del med sin senaste "enhancement"[/Q

Nej, kan inte se hur omsättningsbaserat får deras målgrupp att vara mer lojala. De hävdar ju att de satsar på "frekventa" resenärer. Om jag inte minns fel klassar de de som reser minst 5-10 tor per år, inte mycket för dem att hämta om det endast är pengarna som räknas.
Sedan undrar jag om alla samarbeten vid sidan av verkligen ger så mycket. Jag själv är slavisk (några hävdar sjuk) och låter allt styras av poängintjäning men jag måste säga att jag är minst sagt väldigt ensam förutom när jag hänger här... erfarenheten från kollegor och andra som är medlemmar samt reser mycket är att de inte har en blekaste om hyrbil, shopping, hotell, kampanjer, kreditkort, samarbeten osv. Var tex en kollega som rest extremt mycket i 25 år som jag upplyste om att det även går att boka alla bolag inom Star Alliance för poängen gällande awardresor. Tror det måste till mycket bättre modell och teknik om SAS skall kunna får ordentlig utväxling för Eurobonus, det går inte att medlemmarna skall vara medveten om varenda liten partner eller kampanj och sedan sitta och jaga in poäng till höger och vänster.
 

lorimar

Medlem
Var det i senaste Scandinavian Traveler jag läste om framtida visionen att läsa av kundernas puls på väg till flygplatsen, stå redo med ett glas vatten och hälsa välkommen till den stressade resenären? Intressanta visioner om ett mer personligt bonusprogram... Jag har personligen inget emot det, men jag kan tänka mig att många skulle knorra!
 

fcx

Medlem
Var det i senaste Scandinavian Traveler jag läste om framtida visionen att läsa av kundernas puls på väg till flygplatsen, stå redo med ett glas vatten och hälsa välkommen till den stressade resenären? Intressanta visioner om ett mer personligt bonusprogram... Jag har personligen inget emot det, men jag kan tänka mig att många skulle knorra!

"Ett glas vatten" är ju SAS starkaste gren :) :) :)
 

PetrelliDK

Medlem
Var det i senaste Scandinavian Traveler jag läste om framtida visionen att läsa av kundernas puls på väg till flygplatsen, stå redo med ett glas vatten och hälsa välkommen till den stressade resenären? Intressanta visioner om ett mer personligt bonusprogram... Jag har personligen inget emot det, men jag kan tänka mig att många skulle knorra!

Det er i September udgaven, ja :). Er jo egentligt nemt nok at se hvor kunden er henne, hvis de aktiverer GPS i SAS appen på telefonen.

Interessant hvor langt de kommer med det.

fcx er stop on ;)
 

poiu

Medlem
Angående kampanjen som nämns i intervjun funderar jag på om det brukar gå att tjäna baspoäng i kampanjerna eller om det bara är extrapoäng? Jag har bara varit med i EB ett drygt år.
 
Toppen