Senaste nytt

Eurobonus loyalty 3.0

Fredrik

Medlem
Varför har de inte intresserad sig för Norwegian Rewards eller SJ prio då...

Kanske så enkelt som att de inte fått in en anmälan. De kanske inte själva tänker på saken då de har andra ärenden också och de kanske inte är vana resenärer. Man ska inte överskatta myndigheternas förmågor.
 

FF#1

Medlem
Även om det är 1 poäng per krona för tex SJ prio, så gör de luddiga reglerna för uttag och den dynamiska prissättningen det klurigt att beskatta.
 

thsred

Medlem
SJ känns som en dålig jämförelse då det inte finns alltför många alternativ om man vill åka på räls.
Precis som @Ricci sa... Vi har ICA, Statoil, OKQ8, Coop plus en massa klädbutiker... Kan nog göra en lång lista...
Tror nog att alla dessa har sätt att komma runt vad nu Skatteverket skulle klaga på (kan inte säga att jag riktigt förstår det). Oftast så verkar ju pengarna som spenderar omvandlas till poäng som man senare omvandlas tillbaka till bonuscheckar...
 
J

JPMorgan

Guest
Känns som när Diamond introducerades. Man lovar mycket och får folk att hoppas och levererar tunt med förseningar. Scandinavian Stile.
 

Unicornone

Medlem
Om det skulle bli rent omsättningsbaserat, dvs att en EB-poäng får ett fast värde, tror jag att skatteverket skulle börja intressera sig.
Skatten har varit intresserade av EB i minst 15 år. Har innan jag själv började där haft dem som kund i 14 år och det fanns ett o annat årskort bland personalen som var anställda runtom i landet men blivit placerade i Solna. Lite trist o sitta med över en mille EB-points du inte får röra.. Nu vet jag inte om någon har årskort längre, de gamle är ju på utgång så att säga.
 
J

JPMorgan

Guest
Precis som @Ricci sa... Vi har ICA, Statoil, OKQ8, Coop plus en massa klädbutiker... Kan nog göra en lång lista...
Tror nog att alla dessa har sätt att komma runt vad nu Skatteverket skulle klaga på (kan inte säga att jag riktigt förstår det). Oftast så verkar ju pengarna som spenderar omvandlas till poäng som man senare omvandlas tillbaka till bonuscheckar...

Skillnaden är väl att du inte handlar i tjänsten på dessa ställen och tar ut poängen privat.
 

thsred

Medlem
Skatten har varit intresserade av EB i minst 15 år. Har innan jag själv började där haft dem som kund i 14 år och det fanns ett o annat årskort bland personalen som var anställda runtom i landet men blivit placerade i Solna. Lite trist o sitta med över en mille EB-points du inte får röra.. Nu vet jag inte om någon har årskort längre, de gamle är ju på utgång så att säga.

Är problemet resor man gör i tjänsten som man då ska förmånsskatta. Eller gäller det även privata resor som man betalat själv?

Ok, hann skriva lite för snabbt... Såg svaret från @JPMorgan lite för sent...
 

nilsson

Medlem
Mycket förenklat Eurobonuspoäng tas upp som en skuld i SAS räkenskaper dvs man behöver fler eller mer (bättre intäkt) som betalar för Eurobonus.

EB har varit en skuld i räkenskaperna länge, och man har gjort kraftiga neddragningar på intjäningen. Att det behövs ytterligare justeringar är något som, om än rimligt, är ett antagande. Huruvida en övergång till omsättningsbaserad intjäning är något som genererar bättre underbyggda poäng beror helt på utformningen. Slutligen så vill man antagligen fortsätta att ha EB som lojalitetsprogram, och inte bara låtsasvaluta, och då måste man komma på något sätt att nå de som faktiskt väljer vilka bolag man reser med. De som spenderar mest har antingen inget att säga till om eller baserar sitt val på andra faktorer (tidtabell, flygplan, catering etc).
 

Unicornone

Medlem
Är problemet resor man gör i tjänsten som man då ska förmånsskatta. Eller gäller det även privata resor som man betalat själv?

Ok, hann skriva lite för snabbt... Såg svaret från @JPMorgan lite för sent...

Privat givet ingen förmån men det kan bli omständigt när man använder kontot både privat och i tjänsten. Det tar ju emot när man har hotellnätter i tjänsten och receptionisten vill registrera bonuskortet.. Jo jag vill meeeen...
 

mha321

Medlem
Skillnaden är väl att du inte handlar i tjänsten på dessa ställen och tar ut poängen privat.
Det är nog hyfsat många som gör det också. Många verksamheter som behöver rätt mycket som finns i sådana affärer.

Plus att de ju också har kort som används för utlägg på andra ställen än just i deras egna butiker.

Kanske mindre per transaktion, men å andra sidan är det nog betydligt mer folk på den typen av jobb. Så väldigt många är det ändå inte som reser speciellt mycket...
 
Toppen