Senaste nytt

Eurobonus loyalty 3.0

Han bekräftar för Bonusfeber.se, att SAS under hösten kommer med en s.k. ”Point Race”, där det blir möjligt att få betydande rabatter på bonusresor. Exakt vad och när, det vill han ännu inte avslöja.

Blir det en ny bingobricka tro?
 

Bryant

Medlem
Hoppas inte på ett omsättningsbaserad system. Du lämnar iallafall jag EB. Allt handlar ju iofs vilka nivåer det handlar om men har svårt att se att jag skulle nå speciellt högt.

Grattis Norwegian i sådanafall ;). Det är ju de kunderna SAS slåss om.
 

Jonas C

Medlem
Jag ser gärna att det blir lite mer omsättningsfokuserat.......(speciellt med tanke på vilka priser SAS tar för Plus och Business från CPH...)
Sen är ju omsättningsbaserat kanske inte det lönsammaste ändå. Om en person flyger billiga SAS GO för 100 000kr, så är personen fortfarande mindre lönsam än någon som spenderat samma pengar på fullpris Business Class. Likaså kommer kostnadsmedvetenhet hos kunden garanterat ta död på lojaliteten, så på det långa loppet ser jag det inte som en smart strategi.
 

Dr. Miles

Expert
Sen är ju omsättningsbaserat kanske inte det lönsammaste ändå. Om en person flyger billiga SAS GO för 100 000kr, så är personen fortfarande mindre lönsam än någon som spenderat samma pengar på fullpris Business Class. Likaså kommer kostnadsmedvetenhet hos kunden garanterat ta död på lojaliteten, så på det långa loppet ser jag det inte som en smart strategi.
Det beror på vilken prisklass av SAS Go man betalar.

T ex Stockholm-San Francisco T/R i SAS E klass (SAS Go) kostar 16.880 SEK exkl. skatter medan Stockholm-Hamburg T/R i SAS Go under Now or never kampanj kostar det ca 650 SEK inkl. skatter.
Det är skillnad mellan SAS Go och SAS Go. Den förstnämnda har SAS ganska bra marginal på, den andra har de knappt någon vinst, misstänker jag.
 

flum

Medlem
Det beror på vilken prisklass av SAS Go man betalar.

T ex Stockholm-San Francisco T/R i SAS E klass (SAS Go) kostar 16.880 SEK exkl. skatter medan Stockholm-Hamburg T/R i SAS Go under Now or never kampanj kostar det ca 650 SEK inkl. skatter.
Det är skillnad mellan SAS Go och SAS Go. Den förstnämnda har SAS ganska bra marginal på, den andra har de knappt någon vinst, misstänker jag.
man kan få betala 5000kr för LLA-ARN i Go, det är bra business för sas.
 

dino_81

Medlem
Nu ska vi inte gå händelserna i förväg men om SAS gör EuroBonus omsättningsbaserat så tror jag inte att det kommer att leda till en negativ utveckling för programmet.

De kommer antagligen att förlora en del av oss medvetna resenärer men jag tror att en majoritet av de fyra miljoner medlemmarna inte har så värst koll på intjäning och uttag av bonusresor. Många "går nog" bara på reklamen som säger att det är bra att vara medlemmar i EuroBonus utan att direkt veta vilka fördelar man faktiskt kan dra nytta av.

Jag tror primärt att SAS värderar sitt bonusprogram i antalet medlemmar och så länge man har kvar det stora flertalet kommer de inte att bry sig om att en minoritet (återigen spekulation) väljer att byta program. En stor del av dessa kommer säkert ändå att nyttja flygbolaget.

Och vi poängsamlare är knappast enbart till nytta för bolaget.

Väntar med spänning på EB 3.0 och de förbättringar/försämringar det kommer att medföra för oss trogna/lojala kunder till "vårt" flygbolag SAS...
 

ARNBER

Medlem
Vill egentligen bara instämma med de som inte vill har en omsättningsbaserat program. Tror inte att SAS skulle kunna konkurrera med andra bolag då. Att EB är så pass generös var anledningen varför jag och åtminstone 5 av mina kompisar hår gått med i EB under de senaste 2 åren (två har blivit EBG en EBD)
 

Palazzi

Medlem
Fler samarbetspartners utanför flygindustrin vill jag se. Då jag vet vilka som pillar med bonusprogrammet tror jag nog också att det sker....

För COOP likaså.

Jag ser gärna att det är omsättningsbaserat, men det måste ju finnas rimliga nivåer. Spenderingar, för bara flygbiljetter, om 200k/år klarar iaf inte jag av.

Poäng på spend o status på legs föreslår jag. Kan man ha en variabel att business ger 2leg/leg istället för 200% miles.

Känns som om det finns mycket att göra med bonusprogram generellt - väntar med spänning.
 

matte_ante

Medlem
Nu ska vi inte gå händelserna i förväg men om SAS gör EuroBonus omsättningsbaserat så tror jag inte att det kommer att leda till en negativ utveckling för programmet.

De kommer antagligen att förlora en del av oss medvetna resenärer men jag tror att en majoritet av de fyra miljoner medlemmarna inte har så värst koll på intjäning och uttag av bonusresor. Många "går nog" bara på reklamen som säger att det är bra att vara medlemmar i EuroBonus utan att direkt veta vilka fördelar man faktiskt kan dra nytta av.

Jag tror primärt att SAS värderar sitt bonusprogram i antalet medlemmar och så länge man har kvar det stora flertalet kommer de inte att bry sig om att en minoritet (återigen spekulation) väljer att byta program. En stor del av dessa kommer säkert ändå att nyttja flygbolaget.

Och vi poängsamlare är knappast enbart till nytta för bolaget.

Väntar med spänning på EB 3.0 och de förbättringar/försämringar det kommer att medföra för oss trogna/lojala kunder till "vårt" flygbolag SAS...

Jag tror nog att vi poängsamlare är till stor nytta för bolagen. Vi drar in fler medlemmar, åker på många resor, får våra resesällskap att åka samma bolag, agerar i många fall som ambassadörer och är lojala.

Endast omsättningsbaserat borde främst tilltala människor som inte betalar sina biljetter med egna pengar. De är en viktig kundgrupp men de räcker inte ensamma till att fylla planen.

Utmaningen är väl att hitta en balans mellan dessa två olika kundgrupper. Något som Eurobonus iaf justerade en del med sin senaste "enhancement"
 
Toppen