Eurobonus kredit/betalkort för de med låg inkomst.

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Andreas98, 9 Oktober 2018.

1. Andreas98

Andreas98 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan se om det funkar att skicka in inkomstbevis eller ev. ringa då och förklara min situation.
    Sen vill jag inte riktigt ha ett kreditkort för att jag är mer bekväm med att handla med de pengar jag har, är väldigt sparsam och har extrem koll på min ekonomi så har aldrig behövt låna, ta kredit eller liknande.

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Nu ska jag inte försöka pracka på dig ett kreditkort, men det låter som du är rätt person för detta då du har koll på din ekonomi. Jag handlar aldrig något på kortet som jag inte kan betala vid nästa faktura.

Säg att jag har 50k sparpengar på bankkontot, då vet jag att max jag "kan" betala på mina kort tillsammans är 50k även om krediten är 100k.
    Skulle jag handla för 60k finns risken att inte kunna betala nästa faktura och då handlar jag inte för så mycket. Nu finns det ju även en inkommande lön att ta hänsyn till, men tror du förstår principen.

Andreas98, Fidde, Skysteam och 4 andra gillar detta.
  3. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förstår att du inte får något kort. Du verkar vara motsatsen till drömkunden för ett kreditkortsföretag. :D

Skämt åsido, säger som Palmen att har man "extrem koll på sin ekonomi" finns det som jag ser det bara fördelar med kreditkort.

Andreas98, HenrikAI och Skysteam gillar detta.
  4. MaLund13

MaLund13 Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är student men har själv inte försökt ansöka om några kreditkort ännu. Kan däremot tipsa om en app som heter Glase som jag använder istället.

Med den kan man antingen ladda pengar på ett Glase-konto eller låta sina transaktioner dras automatiskt från ett separat bankkonto.

Du får inget fysiskt kort, men appen stödjer kontaktlösa betalningar via NFC (med virtuellt MasterCard), så på de allra flesta ställen går det bra att betala på det sättet.

Det fina är att beroende på hur mycket man använder appen per månad får man 1-3% tillbaka på alla köp. För 2% behöver man göra 11 eller fler köp per månad, och för 3% 20 eller fler. Nackdelen är att de inte är snabba på att betala ut cashbacken (den kommer per kvartal och jag har fått Q1, men inte Q2 ännu).

Är ju dock inga EuroBonus-poäng tyvärr men iaf ett sätt att få vettig bonus på sina köp.

palmen gillar detta.
  5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och det där är, som redan påpekats, inte ett sunt argument mot kreditkort. Har man koll på sin ekonomi är det nästan dumdristigt att inte ha kreditkort och dra nytta av att man faktiskt får behålla sina pengar lite längre än annars. Det kostar visserligen en liten avgift för att ha korten, men rätt utnyttjat får man mycket mer tillbaka än så och så länge man betalar sina fakturor i tid så slipper man ju ränta.

Fidde, Skysteam, Berglund och 2 andra gillar detta.
  6. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    De behöver inte kosta, man kan ju tex skaffa SAS Amex Classic som är gratis.
    Det är ju absolut inte ett av de bättre korten för intjäning av poäng, men det faktum att en voucher för europa triggas efter 100k spend och att man får 10p/100sek på alla köp så kan det eventuellt vara ett bra första kort till trådskaparen. Detta kan vara ett första bra kort att testa för att se om detta med Amex är något som passar ens eget köpmönster, de 150-200k som planeras att spenderas kanske inte alltid kan tas på amex och då kan ju även SAS Amex Premium falla bort om man inte uppnår den vouchern.

Lounge Lizard gillar detta.
  7. Niclas.J

Niclas.J Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ...och blir man utsatt för bedrägeri eller andra felaktiga transaktioner så ligger man inte ute med pengarna, det gör banken. Extra viktigt när man är utomlands.

ekf och HenrikAI gillar detta.
  8. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och tvingas du reklamera ett köp kan du i princip ställa samma reklamationskrav mot kreditkortsföretaget som mot säljaren.

9. Andreas98

Andreas98 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nä det är ju sant i och för sig sant. Men eftersom jag aldrig varit i behov av ett så har jag aldrig övervägt ett och sen inte gillat att handla med pengar jag inte hade på kontot eller ta lån, det enda lånet jag haft var på en ny dator och betalade av det i förtid.

10. Andreas98

Andreas98 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade gärna betalat den tusen lappen som ett Amex premium kostar för 50% mer poäng. Men finns det någon minimum köp limit på det så man kanske borde ta ett classic kort istället?

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!