Eurobonus eller Miles&More när man flyger business class på Lufthansa?

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Pandion, 1 September 2014.

1. Pandion

Pandion Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej!
    Jag ska börja flyga till Saudi Arabien, och bästa förbindelse verkar Lufthansa ha via FRA. Det blir då att flyga C klass med Lufthansa, och jag funderar över vilket bonuskort som är bästa att optimera med?

Skall jag använda mitt SAS Eurobonus och samla poäng på det, då jag uteslutande flyger mest SAS privat? Alternativet är att använda mitt M&M Kort som ligger i träda, och börja samla poäng där.

Är det någon som har koll på hur mycket poäng man får på Eurobonus resp. M&M om man flyger ARN-FRA-RUH i C klass på Lufthansa?

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det beror helt på hur mycket du ska flyga. Men flyger du i business och first på Lufthansa Group är M&M inte ett dåligt val...

3. Pandion

Pandion Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kommer att flyga ner dit ca 3 ggr ToR i Lufthansa C. Har du koll på hur mycket bonuspoäng varje leg skulle ge i SK EuroBonus resp Lufthansa M&M?

4. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är svårt att svara på frågan om hur många poäng du tjänar på en resa
    till RUH då man måste veta i vilken (Business-)klass du bokar. Det finns ju
    rabatterade Businessclassfares. För M&M är denna länk bra och för SAS
    får du kolla deras hemsida.

Miles & More Mileage Calculator

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I bästa fall bör det bli runt 56k M&M-poäng om jag räknar rätt. Det ger inte mer än FTL-status i år. Du har dock två år på dig att uppnå Senator-status som är det som betyder något. För detta krävs 100k. Om du inte tror att du kommer uppnå detta med lite marginal, så är nog EuroBonus bättre skulle jag säga.

Dr. Miles gillar detta.
  6. Frågan är om C-klass i detta fall betyder kabin-klass eller bokningsklass?

7. ulagun

ulagun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som sagts vid tidigare tillfällen så ska man flyga huvudsakligen inom Luftahansagruppen och då minst C klass.
    Flyger lite med Lufthansa, oftast economy och har upprätthållit min Senator status främst interskandinaviskt resande med SAS.
    Har blivit allt svårare. T.ex där ger SAS 1.250 poäng i plus får man 750 miles på Lufthansa.
    Än värre i economy. 650 SAS poäng men endast 125 miles med M&M. Gäller även economy med Lufthansa. Bokat CPH- Zagreb med dem. Blir totalt ynka 500 miles.
    Innebär att jag nu "ger upp" när nuvarande Senator status upphör.
    Nästa fråga är vad får man ut för sina miles?
    Bonus resor i ekonomi samt inom Europa är numera oftast rena förlusten p-g-a höga tilläggsavgifterna.
    Kikade på att ta en bonusresa en helg i Munchen nu i höst från CPH. Bara avgifterna var en bra bit över 2.000 Sek. Alternativt betala 18.000 miles extra för att slippa avgifterna..
    Fördelaktigast har varit interkontinentalt i C-klass och med hustru (eller motsvarnde) som då reser på halva poänguttaget.

Får en känsla att Lufthansa försöker renodla M&M till främst resande inom LHgruppen och då business resenärer.

8. Firstclass

Firstclass Ny medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har man 2 år på sig att uppnå Senator status?
    Räknas inte poängen per kalenderår när man endast är FTL (1 jan-31 dec)?

9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ett bestämt minne av att det är två år. @Senator kanske kan bekräfta?

10. Rob_flyer

Rob_flyer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För att uppnå Senator-status krävs 100k under ett år. Dock behåller du status under två år.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!