Senaste nytt

EuroBonus - din senast avslutade intjänandeperiod

Agö

Medlem
Är ID-kontrollerna verligen jobbigare än säkerhetskontroll plus väntetid på flygplatsen?
SJ slutade köra tågen från Köpenhamn. Därmed (i) faller möjligheten att resa Köpenhamn-Malmö dagligen och därtill (ii) minskar incitamentet att åka Köpenhamn-Stockholm/Göteborg med SJ, att byta på Malmö C med osäkerheten som följer med ID-kontrollerna och följdförseningar är helt enkelt inte ett alternativ. Tro mig, jag pendlar över bron.
 

Canadien

Medlem
SJ slutade köra tågen från Köpenhamn. Därmed (i) faller möjligheten att resa Köpenhamn-Malmö dagligen och därtill (ii) minskar incitamentet att åka Köpenhamn-Stockholm/Göteborg med SJ, att byta på Malmö C med osäkerheten som följer med ID-kontrollerna och följdförseningar är helt enkelt inte ett alternativ. Tro mig, jag pendlar över bron.

Ah, jag trodde att tågen fortfarande gick hela vägen, bara att det tog 10-15 minuter längre tid p g a ID-kontroller.
 

mtlmr

Medlem
Säg att man hade kört en kontroll likt den på Hyllie (på svenska sidan) på ett enda ställe, dvs Kastrup. Man hade planerat in ett åttaminuters stopp på Kastrup och sedan kör man vidare som normalt. Då hade det inte varit något problem någonstans.

Istället går det inte att:

1. Åka tåget från Köpenhamn C, direkt till Sverige, utan byte på Kastrup
2. Åka hälften av alla avgångar i rusningstrafik (de är inställda)

Man får också:
1. Stanna 15 minuter extra vid Malmö C om man ska norrut med Öresundståg från Malmö C.

Skapar ganska mycket följdeffekter.
 

Agö

Medlem
Säg att man hade kört en kontroll likt den på Hyllie (på svenska sidan) på ett enda ställe, dvs Kastrup. Man hade planerat in ett åttaminuters stopp på Kastrup och sedan kör man vidare som normalt. Då hade det inte varit något problem någonstans.
Absolut. Det finns dock säkerligen en hel del problem med att låta svensk gränspolis agera på danskt territorium...

Ah, jag trodde att tågen fortfarande gick hela vägen, bara att det tog 10-15 minuter längre tid p g a ID-kontroller.
SJ kör sedan 1 mars igen. Dock inget stopp på Kastrup. ID-kontroller sker på Köpenhamns centralstation (spår 26). Dock kör man bara tre ggr per dag istället för, som tidigare, fem.

SJ återupptar trafiken mellan Sverige och Danmark
 

gusten

Medlem
Känns som om tråden har hamnat lite OT... Vad gäller EuroBonus så trälar jag på i Silverträsket, men sätter mitt hopp till förändrade nivåer i Finnair Plus, som närmast garanterar Platinum/OneWorld Emerald under hösten.
 
2bd70b8b807d626c9d910e020866614f.jpg

Första okober, dagen varje år då livet börjar om.
 
Toppen