Senaste nytt

EU lagstiftar bort bonus på kreditkort?

agehall

Medlem
Jag är rätt övertygad om att detta inte kommer att påverka alls. Kreditkortsföretag lever väl till stor del på folk som inte betalar räkningen i tid och därmed drar på sig ränteskulder.
 

Morgan

Medlem
Jag är rätt övertygad om att detta inte kommer att påverka alls. Kreditkortsföretag lever väl till stor del på folk som inte betalar räkningen i tid och därmed drar på sig ränteskulder.

Fast det blir väl svårt för dem att ge en kund som alltid betalar räkningen i tid typ 1% i cashback om de bara tjänar 0,2% när jag handlar. Tror inte strulpellarna och lyxfällandeltagarna kan finansiera milesmissbrukarnas beroende :)
 

Dr. Miles

Expert
Jag är rätt övertygad om att detta inte kommer att påverka alls. Kreditkortsföretag lever väl till stor del på folk som inte betalar räkningen i tid och därmed drar på sig ränteskulder.

Alternativ är att kreditkortsutgivare börjar med samma räntemodell som i USA/UK. Dvs man får betala räntan från den dagen man har handlat tills den dagen man har betalat fakturan.
 

Patrik

Medlem
Varför lagstifta bort något som inte är trasigt? Finansföretag är som tidigare påpekats extremt kreativa, så de kommer att få in sina pengar på ett eller annat sätt och jag har ingen lust att bjussa handlare på smyghöjningar av priserna (när de inte behöver betala transaktionskostnaden längre) och samtidigt i andra änden börja betala någon annan typ av avgift till kreditkortsbolaget (t.ex. ränta från från första dagen o.s.v.)
 

Johan_G

Medlem
Är inte Amex ett betalkort dvs. berörs inte av detta...

Om det nu stämmer så skulle det ändå indirekt orsaka problem. Redan idag är handlarna avigt inställda till Amex då de kostar ca. 2 gånger mer än andra kort (3-4% resp. 6-8% är de siffror jag har hört) för handlaren. I en situation där EU pressar ner priserna på allt utom Amex och de därför hamnar på ca. 30-40 gånger relativt de andra korten lär handlarna kasta ut Amex omgående om de inte anpassar sig.
 

Dr. Miles

Expert
Om det nu stämmer så skulle det ändå indirekt orsaka problem. Redan idag är handlarna avigt inställda till Amex då de kostar ca. 2 gånger mer än andra kort (3-4% resp. 6-8% är de siffror jag har hört) för handlaren. I en situation där EU pressar ner priserna på allt utom Amex och de därför hamnar på ca. 30-40 gånger relativt de andra korten lär handlarna kasta ut Amex omgående om de inte anpassar sig.

Lite OT men fortfarande ett relaterat ämne.

I Japan fick man tjäna ganska bra miles på kreditkort tills ett prejudicerande fall om utlåningsränta (oavsett kort eller vanlig lån).
Tills dess hade vi två olika lagar om utlåning av pengar och de hade olika tak när det gäller debitering av ränta.
  • Lagen om utlåningsränta: 15-20%
  • Lagen om utlåning/investering av pengar: 29,2%
Efter ett prejudicerande fall, skall Lagen om utlåningsränta (15-20%) gälla och alla finansinstitutioner som lånade ut pengar (inkl. kreditkort) fick betala tillbaka räntan som översteg 15-20% retroaktivt.
Sedan dess intjäningsvillkor av många profilerade kreditkort ändrades och det blev mindre miles man kan tjäna per 100 JPY nu än förr.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det här känns mest som ett sätt att få EUs 90 miljoner tysktalande (läs:korthatande) att börja använda kort. Största argumentet mot kortanvändning här brukar vara just dessa avgifter.

Det anses mycket fint här i Tyskland att bry sig om minsta lilla cent oavsett hur rik man är. "Wer den Pfennig nicht ehrt ist den Taler nicht wert"
Om ni undrar varför det fortfarande finns 1- och 2-centsmynt för valutan euro så är det Tyskland som satt stopp för slopandet, om ni undrar varför automatiskt halvljus slopades i Österrike beror det på den extra strömmen denna funktion drar i onödan som gör att batteriets livslängd minskar med typ en halv dag eller nåt...etc.
Med andra ord måste kortavgifterna minska kraftigt för att kort ska börja användas i Tyskland och Österrike (och tysktalande Schweiz) i någon större omfattning. Jag tippar på att det är det största skälet till EU-initiativet.
 
Toppen