EU har beslutat att införa nya miljöavgifter för flyg

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 30 September 2011.

1. Text från Visma Online

2. Knucket

Knucket Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Knappast en chockhöjning om biljetten kostar 100 kr mer ;-)

3. Det är nästan som Aftonbladet/Expressen rubrik. ;)

4. Kristofer

Kristofer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dessutom är flygbränsle för kommersiella flygningar helt skattefritt.. så så hemskt tycker jag inte det låter.

5. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kanske inte, men ska de hålla på och höja allt hela tiden så blir det ju en del. Som man brukar säga, alla bäckar små.

6. Gnopps

Gnopps Medlem

Land:
    Finland Finland
    Jag kan tänka mig att jag är minioritet på det här forumet men jag gillar skattehöjningar på flyg. Det ska inte vara billigt att flyga så länge det finns miljövänligare alternativ. Jag själv flyger så mycket jag kan, enda sättet att minska mitt fygande är att sätta spärrar - jag kommer inte göra det själv. Få se hur politik klaras av här i forumet - vi får se till att hålla en anständig nivå :)

1 person likes this.
  7. stewigriffin

stewigriffin Medlem

No good. Det här kommer bara skapa en ond cirkel: dyrare biljetter - mindre resande, mindre pengar för utveckling av miljövänligare motorer vilket bara leder till att gammal flotta kommer vara kvar och fortsätter släppa ut mer växthusgaser. Titta på bilindustrin: bilmarknaden av hela världen har förändrats kraftigt sedan några år tillbaka. Det vore inte möjligt utan att sänka skatter.
    Jag skulle föreslå att dem hade istället infört tullar och avgifter för gamla flygplan då hade alla bolag investerat i nya teknik och flygplan för att hålla sig konkurrenskraftig på marknaden.

8. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast i princip så är det ju vad de gör. Om bolagen ska köpa utsläppsrätter så behövs det ju färre om de har en flotta som genererar mindre utsläpp...

9. stewigriffin

stewigriffin Medlem

Är alla bolag som flyger till o från EU med på det?

10. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle tro att det kommer att beröra alla bolag som vill ha tillstånd att landa inom EU.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!