Senaste nytt

EU 261/04 på ungdomsbiljetter

fcx

Medlem
Hur funkar det med EU261/04 på ungdomsbiljetter? I förordningen står det att den explicit inte gäller för "passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten."

Hur ska man se på ungdomsrabatter? Är de tillgängliga för allmänheten?
 

Agö

Medlem
Ja, självklart. Det senare exemplet (inte direkt eller indirekt tillgängligt för allmänheten) avser väl primärt ID-biljetter för personal.
 

Olle B

Ny medlem
Fick ersättning av sas efter inställd long haul bokad som ungdom i somras, så borde inte vara några problem baserat på mina personliga erfarenheter!
 

Dr. Miles

Expert
Hur funkar det med EU261/04 på ungdomsbiljetter? I förordningen står det att den explicit inte gäller för "passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten."

Hur ska man se på ungdomsrabatter? Är de tillgängliga för allmänheten?
Många flygbolag erbjuder publicerade Youth fare så de är tillgängliga för allmänheten (som uppfyller krav).

Tänk på att även barnbiljetter (som inte är tillgängliga för vuxna) ger rätt till ersättning.
 

Tonton

Medlem
Jag har fått ersättningen enligt EU261/04 flertalet gånger när jag har rest på ungdomsbiljetter - både inom Europa och till Asien.

Satte det nästintill i system hösten 2014 på sträckan LHR-CPH-LPI då jag missade min connection i Köpenhamn sju gånger i rad. Slutade alltid med €250 + hotellnatt + morgontåget från Köpenham till Linköping. Gick till och med så långt så att mina föräldrar började planera att jag skulle komma hem en dag sent :D. "tyvärr" så sköt SAS sedan upp sin avgång till Linköping med 1h vilket betydde slut på det roliga.
 
Toppen