Senaste nytt

Ett tåg som är ett flyg som är ett tåg...

henrik l

Medlem
Åkte för några år sedan 430 km/h in till stan och runt 300 km/h tillbaka. Det var ganska häftigt med tågmöte i 430 km/h, på separat spår såklart:D, boom sa det och skakade till lite lätt.
 
Jag håller med om att det är häftigt men tidsbesparingen beror ju på var man bor. Jag har åkt Maglev för att kunna ha det på meritlistan men rent tidsmässigt så är det ingen vinst för mig. Måste ändå ta taxi till hotellet efter att ha hoppat av tåget. Kan ju byta hotell men det skulle vara opraktiskt av många andra anledningar. Nej, nästa Maglev-resa för min del får nog vänta till dess att jag har en "nybörjare" med mig att visa upp den för. ;)
 

Jonas H

Medlem
Här ser man vilken hastighet som gäller vilka avgångar. Som synes så blir det lite tokigt i förhållande till SAS ankomstider, men med lite försening på ankommande SAS-kärrra så kan det "löna sig" att vänta lite för att få åka fullt spett.
Shanghai Maglev Official Website
 

OnAir

Medlem
Kul! Jag har själv testat det, mest för att "bocka av upplevelsen". Tycker dock inte att tåget stannar tillräckligt centralt för att vara 100% smidigt, men det gäller ju aningens långsammare Heathrow Express också. :)
 

Andrew

Medlem
Såg till att prova den snabba avgången senast. Tåget stannar dessvärre inte särskilt centralt, som andra också påpekat, men det var värt att prova det en gång. Det var väldigt häftigt att ha provat susa fram genom landskapet i 431 km/h.
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller med om att det är häftigt men tidsbesparingen beror ju på var man bor. Jag har åkt Maglev för att kunna ha det på meritlistan men rent tidsmässigt så är det ingen vinst för mig. Måste ändå ta taxi till hotellet efter att ha hoppat av tåget. Kan ju byta hotell men det skulle vara opraktiskt av många andra anledningar. Nej, nästa Maglev-resa för min del får nog vänta till dess att jag har en "nybörjare" med mig att visa upp den för. ;)
Som ett exempel, om det var i Stockholm.

Det är ungefär som om Arlanda Express (okej, det är inte Maglev) stannar i Kista och man får ta sig vidare till centrala Stockholm med andra transportmedel.
Råkar man att behöva besöka Kista är det okej, men annars totala tidsvinsten är väldigt liten.
Taxi är ett smidigare alternativ.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Najk

Medlem
Tycker ändå det är hyfsat smidigt att byta till metron vid Longyang Road. Ska man till något som är hyfsat centralt är det ju ett bra alternativ med Maglev+Metro
 

Kris

Medlem
Instämmer, bra redogörelse om detta underverk.
Kanske vi kan få liknande reportage för andra flygplatståg?
Jag minns när jag, för många år sedan, skulle åka Heathrow Express en tidig lördagsmorgon. På något sätt fick jag en 1:a klassbiljett, i automaten. Kändes onödigt då jag var ensam i den vagnen. :confused:
Tack!
Åkte Heathrow Express igår, men fanns inte tid och ork att göra dokumentation. Dock en kul uppmaning till någon annan att plocka upp denna tråd... :)
 
Toppen