Senaste nytt

Ett mail till SAS VD Rickard Gustafson om att vara Pandion

Adam

Medlem
Väldigt bra skrivit. Någon som lagt upp det på deras FB-sida? Bra att VDn får veta detta. Jag delar faktiskt allt som sägs om SAS där.
Har flugit 10 c-klassresor sedan i somras.
 
Många, inkl jag själv, tycker det är intressant att höra hur man som Pandion blir bemött så kan vi inte bara släppa delen med Janne Carlzon och fokusera på innehållet istället? Oavsett vem som skrivit brevet så är det helt klart någon med insikt.

Det fanns en tråd tidigare som en av redaktörerna skrev om sina upplevelser som EBP på Flyertalk, nu orkar jag inte leta reda på den, men att skriva om sina upplevelser är en helt annan sak än att publikt lägga ut ett brev som är adresserat till en mottagare, låt gå för att CC listan är både lång & omfattande i "who is who" i svenskt näringsliv! Det kan jag tycka är OK, men att lägga ut detta anser jag vara ett övertramp.
Det är fler än jag som har sett & läst detta, men att publicera det på ett flygforum tycker jag inte är schysst.
Om avsändaren hade velat haft den publiciteten så hade avsändaren kunnat posta det själv istället för att på omvägar finnas att läsas publikt?

Spelar ingen roll om kritiken/åsikterna är sanna/falska, ialla fall så anser jag att brevet borde plockas bort!
 
Som jag skrev i ett inlägg för några dagar sedan kring detta. Visst är det en sviktande service men jag kan inte hålla med om den kraftiga kritik som möter ämnet här. Det är fakta att jag oftast får ett igenkännande, det är fakta att jag ofta blir uppgraderad till buziness (reser ju mest extra), det är fakta att tidningen ligger undanlagd i loungen osv.. Men det är också fakta att det finns resor där ingen säger något vilket är helt okay. Jag är inte Pandion för att bli igenkänd, ej heller för att jag vill ha förmåner utan för att jag reser mycket med SAS. Det är SAS som har utsett mig till Pandion och det har dom gjort utan att byta ut personalen, bygga om flygplanen, ändra koncepten och det är just därför jag kan märka skillnaden.
Om jag frågar mig själv om jag hade slutat flyga SAS om dom tog bort min Pandionstatus så är svaret "nej". Varför? Helt enkelt av anledningarna jag skrev ovan. SAS kan inte som hotellen ge mig ett större rum eller bredare säng, SAS har begränsningar och det får vi respektera. Men, om dom tog tillbaka min status skulle jag utan tvekan känna att en bra förmån försvann.

det är väl just det som är problemet el hur..jag har sällan blivit uppgraderad från extra och det är ganska sällan jag blir hälsad på och jag kort och gott bryr mig inte heller..att flyga i jobbet är att transportera röven frånpunkt A-B-C osv och gärna hem..mer än så bryr jag mig inte igentligen
men många jag pratat med på jobbet håller med om att A kan få jättebra service som pandion medans B och C inte får det..så det verkar bero mycket på vilken crew man hamnar med
 

MarcusC

Medlem
Jag tycker brevet har mycket konstruktivt i sig. Och om det är en pandion som skrivit det så får man ju hoppas SAS tar till sig och bemöter kritiken. Tycker det i sak inte spelar någon större roll vem som skrivit brevet (snarare till sin fördel om det inte är JC - som flera andra nämnt har jag svårt tro och förstå vad han skulle vinna på en sådan typ av publicering/uppmärksamhet?) Men hoppas SAS tar till sig kritiken, priserna i C har ju inte blivit billigare sen champagnen togs bort...så det är ju bara en besparing (och om ett par procent av dyrt betalande C resenärer väljer andra alternativ än SK (inte för det finns så många bättre...men) så är det negativt för SAS och kanske kostar mer än man sparar på Champagnen man ersatt med billigare bubbel...

DI:s artikel..ja vad ska man säga..DI kan inte ett skvatt om flygbranschen det är en sak som känns säker...
 
Last edited:

Nystrom

Medlem
Man tar sig för huvudet..... vad är syftet att publicera ett personligt brev??

Att brevet innehåller viss konstruktiv kritik, ok, men kom för all del med lika konstruktiva förslag till förbättringar. Här ligger väl egentligen problemet, vi är duktiga på att framföra det vi tycker är dåligt men, handen på hjärtat, är vi lika duktiga på att framföra hur vi undviker friktionerna?
 

Nystrom

Medlem
Jag rasar - av stolen när jag läser sånt här.... Lågvattenmärke - både på journalistiken och rubriksättningen. Påminner lite om när Expressen "rasade" över att Mona Sahlin åkte SAS "lyxklass" över pölen.

Bara du inte slog dig - jag gillar faktiskt dig....:D
Håller med dig i varje detalj. Undrar bara hur SAS påhejare och belackare definierar "lyxklass". Efter att ha läst ett antal trådar om SAS utbud är jag lite rådvill....:D
 
Toppen