Senaste nytt

Ett mail till SAS VD Rickard Gustafson om att vara Pandion

Personligen håller jag med Traveller här. Finns ingen anledning att publicera detta brev! Känns lite som sensations-journalistik att publicera detta på ett internet forum.
Så frågan är vad för gott som kom ut av att detta lästes av en bredare publik än tidigare?
 

Dr. Miles

Expert
Sen förstår jag inte alls vad alla är så rädda över, allt som skrivs på internet får nog tas med en nypa salt, ingen vet vem som är avsändare och vad motivet är. Att sitta och censurera ett forum och kräva källor på alla inlägg är bara tokigt.

Alla får skriva vad de vill med "egna ord" så länge det inte bryter forumregler. Men i detta fall gör VonMögen inte det och han inte har kunnat ange någon källa. Det handlar inte om rykte som inte kan bekräfta något sätt.

När jag postar t ex Deals, jag anger inte heller alltid några källor till dealen. Men folk förutsätter att jag postar någon deal som verkligen finns.
Om jag postade phantom deals hela tiden skulle jag gräva min egen grav då ingen kommer att tro på mig i framtiden.
 

rvarttinen

Medlem
Välskrivet och, antar jag, på pricken. Vad som kan konstateras:
- små steg i "fel" riktning, men många, ger en negativ spiral som verkar bli väldigt svårt för SAS att ta sig ur ... (spara på service -> kunder går någon annanstans)
- men, många små steg i rätt riktning kommer ge resultat i positiv riktnig, långsamt i början, men accelerar efter ett tag ...

Spara annorstädes, men ge service (!) så ska ni se att det tar skruv! Det gjorde SAS till ett världen bästa bolag en gång - dags att göra om det?? ... och, skyll inte på yttre omständigheter - det går, bara man vill! :)
 

flying

Medlem
Ojdå vilken uppståndelse ett inlägg kan få! Jag tycker personligen att brevet är väldigt välskrivet och kommer ju dessutom med konstruktiva åtgärder för att rätta till de eventuella problemen. Önskar att jag var så vältalig 

VONMÖGEN, Men återigen, att peka ut en källa felaktigt bara för att den e-post adress som användes råkade ha carlzon i sig är direkt felaktigt och jag hoppas att mentorerna här inser att så är fallet och tar bort tråden.

Censur tycker jag dock inte hör hemma i ett öppet forum så länge inga etiska eller för forumet uppsatta regler bryts!

Brevet ifråga är inte skrivet av Jan Carlzon. Det här är ett seriöst forum och jag tror att alla vi, som skriver ofta, värnar mycket om detta.

Jag är gärna seriös och skriver så fakta enligt som möjligt. Frågan är hur Du kan veta att detta brev INTE är skrivet av Jan Carlzon?

Du visar enbart detta mailet men inte den tråden som följde med både positiva och negativa inlägg, mest positiva faktiskt. .

Redovisa då gärna för alla dessa positiva inlägg istället för att bara påstå att de flesta var positiva!

En anställd hos SAS skickade, av misstag, ut en inbjudan till en resa för Pandions till Södra Frankrike (Vinresa vi skulle betala för). Tyvärr råkade denna inbjudan gå ut med samtliga Pandionmottagares e-post synligt för gruppen.

Jag tycker också att det är ganska dålig smak att utnyttja det misstag en tidigare anställ på SAS gjort

Vilken fakta koll!?!

Ni som är Pandion, stämmer kritiken(oavsett källa) in enligt era erfarenheter? Framför allt är bemötandet konsekvent?

Jag är Pandion och instämmer i kritiken som ges. Jag tycker brevskrivaren (oavsett vem det nu är) mycket väl beskriver det som Pandions upplever på flygresor med SAS.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag är gärna seriös och skriver så fakta enligt som möjligt. Frågan är hur Du kan veta att detta brev INTE är skrivet av Jan Carlzon?

Man skall inte kräva andra att bevisa varför inte brevet är skrivet av Jan Carlzon, det är uppenbarligen VonMögens ansvar att bevisa om det är så i fallet.

Om jag t ex börjar skriva att flying, VonMögen eller Traveller har skrivit si och så utan att ange källan är att undergräva min trovärdighet. Då har man kommit till samma nivå som "Se och hör".

Som jag skrev tidigare, ta brevet inte som Jan Carlzons, utan möjligen från en av Pandions.
Vänligen skilja innehåll och vem som skrev.
 

flying

Medlem
Man skall inte kräva andra att bevisa varför inte brevet är skrivet av Jan Carlzon, det är uppenbarligen VonMögens ansvar att bevisa om det är så i fallet.
.

Snälla läs vad som skrevs jag ställde en enkel fråga hur X kunde veta att brevet INTE var skrivet av Jan Carlzon som X påstår!!!!!
 
Last edited:

agehall

Medlem
Snäll läs vad som skrevs jag ställde en enkel fråga hur X kunde veta att brevet INTE var skrivet av Jan Carlzon som X påstår!!!!!

Det vet man inte. Det AHO försöker säga är att man måste göra en värdering av källan och i detta fall är det högst osäkert vem källan till brevet är. Då måste man börja fråga sig ifall det påverkar vem som skrivit brevet. Det är ju säkerligen så att folk i allmänhet fäster mer vikt vid ett brev skrivet av Jan Carlzon än om jag hade skrivit samma sak. Min slutsats är då att om jag vill väcka uppmärksamhet så har jag allt att vinna på att skriva ett brev där det kan framstå som att JC skrivit det.

Jag är inte övertygad om att JC skrivit brevet i fråga och därför värderar jag det därefter. Vissa saker i brevet håller jag helt med om, andra kan jag tycka överdrivs.

I ärlighetens namn tycker jag det väger mycket tyngre att höra om våra medlemmars egna erfarenheter och synpunkter än att läsa vad någon utomstående skriver i ett brev som jag bara får i andra hand.
 

Dr. Miles

Expert
Snäll läs vad som skrevs jag ställde en enkel fråga hur X kunde veta att brevet INTE var skrivet av Jan Carlzon som X påstår!!!!!
Det kan jag inte svara på. Kanske känner personen i fråga Jan Carlzon personligen?

Personligen tror jag inte att Jan Carlzon skulle kritisera dagens SAS ledning öppet(med CC till andra Pandions) då vet han säkert att det är inte samma omständigheter som när han var VD på SAS.

Jag säger en gång till. Ta brevet inte som Jan Carlzons, utan möjligen från en av Pandions.
Vänligen skilja innehåll och vem som skrev. Diskutera innehåll, men fastna inte på vem som skrev så att det blir konstruktiv diskussion.

Sist men inte minst. Om brevet inte är skrivet av Jan Carlzon, tycker jag att personen som komponerade brevet och skickade det som Jan Carlzon, är en riktig fegis som inte kan stå på egen åsikt.
Det är min fem öre.
 

VonMögen

Medlem
Hoppla! Det var inte riktigt meningen att det skulle bli sånt här rabalder och jag förstår kritiken mot att JC fanns med i rubriken (tack AHO för ändringen). Jag skickade upp det här i forumet för att jag tyckte det var ett intressant innehåll som verkar delas av en del Pandions (uppenbarligen inte alla). Det finns nog inte någon på detta forum som inte skulle vilja bli EBP, inkl undertecknad, därav ansåg jag att det förmodligen finns ett intresse från andra att ta del av sådan info (hade brevet var ett direkt personligt brev mellan 2 personer hade det nog inte "läckt" ut överhuvudtaget). Jag håller med om att smutskastning är under allas värdighet på detta forum då stämningen oftast är fantastiskt fin jämfört med flera andra "sandlådeforum" på nätet.

Jag är inte mer än allmänbegåvad, men även jag förstår att det inte är möjligt för flygbolag att hela tiden sköta sig 100% även när det gäller sina elitkunder. Detta gäller naturligtvis inte bara SAS och Pandions, det är exempelvis bara att kika på vad som sägs om HON på flyertalk: Is it only me? A very confused HON ... - FlyerTalk Forums så ser man att åsikterna är ganska snarlika vilket program man än pratar om.

/V
 

Jacob

Medlem
Jag var på ett seminarium med Janne Carlzon precis innan sommaren i samband med Star Alliance 15-års firande. Åtminstone då var han oerhört försiktig med att kritisera dagens SAS, dels för att omständigheterna är helt annorlunda idag än på hans tid och dels för att han öppet erkände en del större felaktiga beslut som han själv tog under sin tid som VD. Han gjorde definitivt inte allt rätt.

Jag imponerades rejält av hans marknadsanalytiska förmågor, han förutspådde dagens flygindustri redan på 90-talet, men som någon bättre vetande person framställde han sig definitivt inte.

Jag håller med om att smutskastning är under allas värdighet på detta forum då stämningen oftast är fantastiskt fin jämfört med flera andra "sandlådeforum" på nätet.
Korrekt! Vi har varit ganska förskonade från att behöva stänga trådar och moderera inlägg, något som både är trist och tidskrävande, och jag hoppas det fortsätter så.

Många, inkl jag själv, tycker det är intressant att höra hur man som Pandion blir bemött så kan vi inte bara släppa delen med Janne Carlzon och fokusera på innehållet istället? Oavsett vem som skrivit brevet så är det helt klart någon med insikt.
 
Toppen