Senaste nytt

Ett litet myggbett

pitch

Medlem
Jo, du illustrerar ju verkligen att låg risk inte är samma sak som ingen risk. Vilket man kan behöva påminnas om ibland.

Själv åker jag oftare till ställen där risken är betydligt högre, men jag har aldrig råkat ut för nån dengue. Men så kör jag ju alltid med myggmedel då, förstås. Det är väl helt enkelt lättare att komma ihåg när man vet att risken är högre, kanske.
 

Homer

Medlem
@Ozz Jag har ett gäng flaskor med "Djungel Olja" den gamla modellen som blev förbjuden. När det gick ut att den blev förbjuden pga att för starka verksamma ämnen så hämtade jag ut en hel låda. Har fortfarande kvar så att jag kan ge dig en flaska eller tre. Dagens djungel olja håller inte ens Svenska mygg borta :(

Ja förr i tiden då fanns det minsann riktiga doningar även i Sverige :p

Maldom.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Enligt thailändskt hälsoministeriet i år är det värsta denguefever drabbat år i sista 20 år i Thailand.
I år är det ca 160% fler insjuknade och ca 150% fler döda än förra året. Alltså mer än dubbelt.
Totalt 135.344 insjuknade och varav 126 dog i år.

Fem värsta denguefever drabbade område är:
  • Chiang Mai provins: 11.123 insjuknade (8 döda)
  • Bangkok provins: 10.529 insjuknade (2 döda)
  • Chiang Rai provins: 10.254 insjuknade (9 döda)
  • Nakhon Ratchasima provins: 6.198 insjuknade (5 döda)
  • Songkhla provins 5.398 insjuknade (11 döda)
Worst dengue epidemic in 20 years | Bangkok Post: news
タイでデング熱流行、バンコクでも1万人 | newsclip
 

rob74

Medlem
Enligt thailändskt hälsoministeriet i år är det värsta denguefever drabbat år i sista 20 år i Thailand.
I år är det ca 160% fler insjuknade och ca 150% fler döda än förra året. Alltså mer än dubbelt.
Totalt 135.344 insjuknade och varav 126 dog i år.

Fem värsta denguefever drabbade område är:

[*]Chiang Mai provins: 11.123 insjuknade (8 döda)
[*]Bangkok provins: 10.529 insjuknade (2 döda)
[*]Chiang Rai provins: 10.254 insjuknade (9 döda)
[*]Nakhon Ratchasima provins: 6.198 insjuknade (5 döda)
[*]Songkhla provins 5.398 insjuknade (11 döda)

Worst dengue epidemic in 20 years | Bangkok Post: news
タイでデング熱流行、バンコクでも1万人 | newsclip

Usch!
Jag är alltid notorisk med myggmedel då jag är i riskländerna (ja och hemma med för den delen). Men myggen gillar mig och det är omöjligt att inte få något bett. Får ofta stora utslag.
Hade tre Mygg-A med mig då jag var i Asien/Oceanien i januarı och fick köpa tre flaskor till av annan sort under resans gång.
 

Homer

Medlem
Epedemi i Centralamerika också
Dengue fever epidemic sparks public health emergency in Central America | Global development | Guardian Weekly

och Indien, och där tystar myndigeterna ner det
BBC News - India battles dengue fever outbreak
http://www.nytimes.com/2013/09/26/world/asia/new-delhis-dengue-fever-problem.html?_r=0


Intressant kommentar om Polio från ovanstående artikel:
“The whole country eats excrement?”
The doctor weighed the question with more seriousness than he had expected, and said that that was probably true. On the brighter side, she said, it contributed to the eradication of polio in India. People with the best access to the oral polio vaccine discharged it in their stools, allowing the vaccine to reach the drinking water of those on the outer fringes of society.
 

E.K

Medlem
Nu finns det i alla fall ett vaccin framtaget.
Nu väntar en process med registrering hos motsvarigheten till "Läkemedelsverket"
Det är fem Asiatiska länder som samarbetat med att ta fram vaccinet.
Thailändarna räknar med att inom två år skall det finnas på marknaden

Latinamerikanerna har också forskat fram ett eget vaccin som troligen kommer att tillkännages inom några månader.

Källa:
New dengue vaccine offers hope | Bangkok Post: Most recent
 
K

KavlingeDude

Guest
Amrisarna har haft vaccin länge (inom armen) men som tidigare nämts så måste FDA godkänna det hela om det skall ut på "privatmarknaden".
När jag jobbade på SMI så tog jag en omgång och jag fick ett väldigt bra svar med väldigt hög titer.
Nu körde vi iof bara mot 2 serotyper då vi inte hade tillgång till fler.
Dengue kan vara riktigt nasty om det vill sig illa. En översättning från ett lokalt språk ger "break bone fever", men bara om man har en haemoragisk (blödande) variant.
Aedes aegypti myggan har hittats ända upp till Mälardalen så det är bara en tidsfråga innan vi får säsongs Dengue även här i Svedala.
Vi har ju våra andra läbbiga saker, t.x Ockelbo sjukan - även om det inte är "officiellt" så kan man få njurproblem utöver den långa ledvärken.
Ljunganviruset är ett annat virus som förtfarande är under utrednning.
 

kexxcream

Medlem
Mycket bra tråd och bra kunskap att ha nu när jag sitter och planerar en resa till Sydostasien nästa år. För er som vill undvika DEET så kan jag rekommendera Repel som jag inte har lyckats hitta i Sverige/Europa utan tar med mig det när jag är i USA.
 
Toppen