Senaste nytt

Ett litet myggbett

Glenn E

Medlem
Jag kan väl tillägga ett par saker som jag har fått veta.
1- Myggan är svart och vit.
2- Myggan trivs i färskvatten. Så nära vattenrengöringsanläggningar för dricksvatten är det mest riskfyllt.
Jag tror att den inte gillar klor så poolen är inte farlig.
3- Farligast tid är 2 till 4 på eftermiddagen.
4- Jag tror att man måste byta ut blodet vid den allvarliga arten av dengue.

En annan sak är ju att myggorna i Sydostasien är mycket snabbare än myggorna i Sverige pga högre temperatur.
 

Ozz

Medlem
Jo, men du hade klara symptom så det är klart att de skickade in. Men någon som blivit biten av "misstänkt" mygga på "misstänkt" plats och sedan inte fått symptom skickas (normalt sett) inte på provtagning.
Ok, jag uppfyllde nog alla kriterier som fanns vad gäller dengue. Enl. min läkare förelåg inga tvivel.
Skall in till VC och ta "det slutgiltiga" blodprovet som skickas till SMI nu i början av januari.
Får jag besked om vilken variant jag har/hade efter att mina prover skickats till SMI eller hur funkar det?
 

Hall

Medlem
Får jag besked om vilken variant jag har/hade efter att mina prover skickats till SMI eller hur funkar det?

Nej, det andra provet ger ökad säkerhet och man kan se på hur IgM och IgG antikroppstitern har förändrats mellan första och andra provet. Det kan ge en indikation på om du stött på dengue tidigare utan att veta om det (sekundärinfektion).

Det finns snabbtester för typning av dengue under akut fas men det hör mest hemma i de länder där man har dengue. Vi har ju normalt sett andra problem här upp i norden...
 

Swisser

Medlem
Ozz, förbaskad otur du hade. Jag hoppas bara att du inte får några bestående men av denna incident och inget andra stick av denna typ av mygga. Är det ett virus, bakterier eller något annat som förorsaker alla de symtom som du beskrivit?

Konstigt att läkemedelsbolagen inte har kunnat utveckla någon hjälpsam kur mot detta elände. Antagligen är det ekonomiskt ointressant för dem och därför har de inte investerat i forskning för att kunna utveckla någon typ av hälpsam medicinering.

Det skulle intressera mig att veta var i Thailand du blev myggbiten, eftersom Thailand är ett stort land. Antagligen är vissa områden mer riskfyllda än andra.
 

Jacob

Medlem
Ja, och det finns då en förhöjd risk för hemorragisk dengue vid andra smittotillfället om det kommer och om det viruset har en annan serotyp än viruset från första sticket. SMI kör proverna men du måste dock ha remiss och provtagning via någon villig läkarmottagning (inte alltid det lättaste). Är du ofta i denguetrakter och känner oro bör du nämna det, det är knappast standard att dra iväg dengueprover till SMI utan symptom att gå på.
Tack för infon! Vet inte hur mycket man vill gräva i det. Tusentals svenskar åker ju vare år till länder som Thailand och blir myggbitna utan att bli smittade. Men visst, sjukdomen skrämmer.
 

Ozz

Medlem
Är det ett virus, bakterier eller något annat som förorsaker alla de symtom som du beskrivit?
Det är ett virus som lever djävul i kroppen och vad jag har förstått så utvecklar det sig inte lika på alla som får det.
Jag känner 3 personer som fått det och gemensamt för dem var hög feber och sjukhusvistelse med dropp då det tydligen är extra viktigt att man får i sig mycket vätska. I mitt fall så var jag ju på hemmaplan när det bröt ut som jäkligast och risken att torka ut i vårt klimat är väl betydligt mindre än i Thailand. Jag känner mig i princip helt återställd med undantag av klådan som poppar upp ibland, men som tur är så är även det längre mellan gångerna.

Det skulle intressera mig att veta var i Thailand du blev myggbiten, eftersom Thailand är ett stort land. Antagligen är vissa områden mer riskfyllda än andra.
Det var i Phuket, mitt inne i Patong så dom små insekterna kan tydligen även leta sig till mer civiliserade områden. Jag tror väl iof sig att risken är betydligt större att bli biten om man reser runt i mindre befolkade och civiliserade områden.

Det känns som att jag haft max oflyt att råka ut för detta i Phuket med tanke på alla resor i Asien och länder som Kambodja, Malaysia, Bali, Kina och övriga Thailand. Vi har snurrat runt på de mest udda ställen och som sagt, varken hustrun eller jag har blivit bitna tidigare.
 

Hall

Medlem
Konstigt att läkemedelsbolagen inte har kunnat utveckla någon hjälpsam kur mot detta elände. Antagligen är det ekonomiskt ointressant för dem och därför har de inte investerat i forskning för att kunna utveckla någon typ av hälpsam medicinering.

Amerikanska militären jobbar väldigt aktivt på ett bra civilt tillverkat och godkänt vaccin mot alla fyra serotyper och man har kört första omgången kliniska prövningar i våras med syfte att kunna masstillverka och massvaccinera.

Franska läkemedelsbolaget Sanofi-Pasteur har kommit ännu längre med ett vaccin som är effektivt mot tre serotyper och de är inne i näst sista fasen just nu. Så det kommer, men det är klart att det är alltid mer lönsamt med ännu en blodtryckssänkare..
 

Kricka

Medlem
Enligt WHO drabbas cirka 50 miljoner människor årligen av DF varav cirka 500 000 kräver
sjukhusvård. Tycker ju att den siffran borde vara en god grund för framställning/forskning !
Är kanske som mycket annat dvs. det är inte så många "rika" som drabbas och därför är
det inte någrastora pengar att tjäna på samma sätt som med t.ex. blodtryckssänkande
substanser.

The World Health Organization (WHO) estimates that 50 million cases of dengue occur every year,
and 500,000 (1%) require hospitalization. The geographic spread of dengue is similar to that of malaria,
but unlike malaria, dengue is often found in populated urban and residential areas of tropical nations.
 

Nemo

Medlem
Denguefeber finns nu även (igen) i Europa, på Madeira. Fortsatt spridning av dengue på Madeira - Smittskyddsinstitutet
Don't we just love the internet. How to ... Prevent Getting Dengue Fever - wikiHow

EDIT:
1. Know the enemy. Aedes-myggor finns vid stillastående vatten (gamla bildäck, vattenfat, hinkar, blomvaser särskilt på kyrkogårdar!, cisterner etc).
2. Know the time dengue mosquitos bite. Timmarna efter gryning och före skymning, men kan sticka på andra tider där det är skugga.
3. Know which geographies have dengue. Many tropical countries in Southeast Asia, the Indian Subcontinent, the South Pacific, the Caribbean, South and Central America, northeastern Australia, and Africa. In urban as well as in rural areas.
4. Avoid getting mosquito bites. Repellents containing 30-50% DEET (N,N-diethyl-m-toluamide) are recommended for adults and children over 2 months of age and effective for several hours. Repellents with lower amounts of DEET offer shorter-term protection and must be applied more often. Repellents containing up to 15% picaridin, which must be applied often, are available in the US. Repellents with higher concentrations of picaridin may be available in some regions outside the US. Clothing may also be sprayed with repellent containing permethrin or another EPA-registered repellent for greater protection. (Remember: don't use permethrin on skin.) Wear loose, long-sleeved shirts and long pants when outdoors.
Protect infants less than 2 months of age by using a carrier draped with mosquito netting with an elastic edge for a tight fit.
 
Last edited:
Toppen