Senaste nytt

Ett litet myggbett

rob74

Medlem
Usch och fy!!!

Jag blir Freddy Krueger så fort jag ser en mygga. Kvittar i vilket land, så seriemördar jag alla dessa eländiga flygfän. Därtill badar jag i MyggA.

Minns en midsommar i Piteå: Trevlig utomhusfest med polarna, god mat och massa gott dryckjom. Efter en del av detta dryckjom så kände jag inte att jag blev myggbiten och morgonen därpå hade jag ca 30 bett runt varje vrist och kunde knappt stå eller få ner fötterna i skorna. Kändes som om jag stukat dem.
Efter detta känns det som om jag reagerar kraftigare på myggbett, speciellt här uppe i Norrland. Får ofta stora röda blämmor som svider, kliar och ibland även varar.
En annan gång skulle jag till jobbet och kunde inte ta mig dit till fots, pga en massa bett vid foten som jag fått kvällen innan, utan fick ringa en arbetskamrat för skjuts.
Så numera är jag löjligt nojig, kan omgivningen tycka.
Men visst - det är svårt att skydda sig 100%-igt, så en del bett har det ju blivit i Thailand och andra ställen. Dock inte av nån mygga med massa skräp i sig ännu, ta i trä.
 

Dr. Miles

Expert
Oj, vad tråkigt att det har hänt på dig.
Jag har hört rykte om Denguefeber tidigare. Det sas att sjukdomen(myggor) spreds på Koh Phangan.
 

agehall

Medlem
Jag har, trots att myggor älskar mig, klarat mig både från Malaria och Dengu. Hoppas den trenden håller i sig, för det verkar inge skoj alls.

För egen del tycker jag att vi kunde sikta på att utrota myggor, inte bara deras sjukdomar. Jag hatar dem...
 

Ozz

Medlem
Det lustiga är att jag (nästan) aldrig blir myggbiten men min bättre hälft konstant har ett gäng bett när vi är i Thailand.

Just denna dag när jag blev biten satt vi ihop med en kompis och käkade sen lunch vid 17-tiden och eftersom jag fortfarande hade badbyxor på mig satte vi oss lite avsides bredvid en blommande buske/häck. Det står alltid hinkar och vattenkannor precis intill häcken och dessa var fyllda med regnvatten. Under måltiden diskuterades valet av bord då hustrun tyckte att det var ett dåligt val med tanke myggens förkärlek till hennes ben och att bordets placering var ett optimalt smörgösbord för myggen med våra saftiga kroppar. Sätt dig längst ut på bordet förmanades hon av mig som ändå slipper bli stucken, ack så jag bedrog mig denna gången...

Kände inte av bettet i början men på kvällen kunde jag konstatera att det blossade upp ett ca 10cm stort märke på vaden som lite senare blev riktigt varmt. På natten svettades jag som en tok och kudden var sjöblöt på morgonen. Dålig matlust och en en olustig apati samt kallsvettningar kommande dagar var också tidiga symptom men jag tänkte inte mer på det eftersom vi skulle flyga hem två dagar senare.
 

Jacob

Medlem
Första omgångens Dengue kan vara ofta asymptomatisk så du kan inte säkert veta det om du inte kollade IgG mot Dengue.
Så om man varit i något av de kända riskområden för denguefeber, blivit biten av en mygga men inte känt av någon smärta/feber/huvudvärk efter den normala inkubationstiden passerat finns fortfarande en möjlighet att man kan ha blivit smittad utan att veta om det?
 

Hall

Medlem
Så om man varit i något av de kända riskområden för denguefeber, blivit biten av en mygga men inte känt av någon smärta/feber/huvudvärk efter den normala inkubationstiden passerat finns fortfarande en möjlighet att man kan ha blivit smittad utan att veta om det?

Ja, och det finns då en förhöjd risk för hemorragisk dengue vid andra smittotillfället om det kommer och om det viruset har en annan serotyp än viruset från första sticket. SMI kör proverna men du måste dock ha remiss och provtagning via någon villig läkarmottagning (inte alltid det lättaste). Är du ofta i denguetrakter och känner oro bör du nämna det, det är knappast standard att dra iväg dengueprover till SMI utan symptom att gå på.
 

Kricka

Medlem
Intressant - om nu någon läkarmottagning (läs företagsläkaren) kan förmås att ta prover
skulle då SMI kunna utläsa vilken serotyp man hade förutsatt att det verkligen var Dengue
jag hade i slutet av 70-talet ?
 

Hall

Medlem
Intressant - om nu någon läkarmottagning (läs företagsläkaren) kan förmås att ta prover
skulle då SMI kunna utläsa vilken serotyp man hade förutsatt att det verkligen var Dengue
jag hade i slutet av 70-talet ?

Nej inte serotypen, men de kan se om du har haft dengue.
 

Hall

Medlem
Det är det jag har fått, se bilden i mitt första inlägg.

Jo, men du hade klara symptom så det är klart att de skickade in. Men någon som blivit biten av "misstänkt" mygga på "misstänkt" plats och sedan inte fått symptom skickas (normalt sett) inte på provtagning.
 
Toppen