Senaste nytt

Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

Agö

Medlem
Noterade idag ett 10tal väskor som hade blivit gate checkade på lhr. Såg även en våg men när jag kom till boarding var det för sent för att se om de faktiskt kollade alla eller gjorde stickprov. Jag blev inte kollad själv men hade bara en liten ryggsäck (laptop storlek) och ingen kabinväska denna gång.

Fortfarande knökfullt ombord förstås - men det hade varit ännu värre om de väskorna varit med. (fullt till absolut sista stolen dessutom)
Bra! Nu ser vi fram emot att man dessutom tar ordentligt betalt av de som tar med sig för många/för stora/för tunga handbagage!
 

Hachans

Medlem
Det vore fantastiskt att få möjlighet att betala för att ha mer handbagage! Jag skulle gladligen betala för det i de lägen då jag behöver mer än vad jag får ha med enligt biljetten.

Jag skulle tycka att det vore toppen ifall flygandet blev förutsägbart och jag alltid visste att när jag flyger med väska X så får den alltid plats i hyllan och är inte beroende av hur många som känt för att betala för extra handbagage just idag.

Därför anser jag inte att betalning för extra handbagage är en väg framåt, men däremot att man straffar dem som överskrider sin kvot och faktiskt gör att det blir konsekvenser, som att man måste checka in sin väska.
 

Agö

Medlem
Det vore fantastiskt att få möjlighet att betala för att ha mer handbagage! Jag skulle gladligen betala för det i de lägen då jag behöver mer än vad jag får ha med enligt biljetten.
Enig. Här borde marknadskrafterna få styra. Ett pris på 1500 kronor per extra handbagage borde t ex vara tillräckligt för att de som verkligen behöver det köper till det medan övriga avstår.
 

agehall

Medlem
Jag skulle tycka att det vore toppen ifall flygandet blev förutsägbart och jag alltid visste att när jag flyger med väska X så får den alltid plats i hyllan och är inte beroende av hur många som känt för att betala för extra handbagage just idag.
Det kommer det att bli om man kör med RyanAir-metoder för att väga och mäta allt som folk släpar med sig ombord.

Därför anser jag inte att betalning för extra handbagage är en väg framåt, men däremot att man straffar dem som överskrider sin kvot och faktiskt gör att det blir konsekvenser, som att man måste checka in sin väska.
OM man skulle ta betalt för allt handbagage utöver vad som ingår i biljetten så skulle det inte vara ett problem för de som behöver att köpa till mer handbagage. Det kommer inte vara speciellt många som är villiga att göra det, men en hel del av oss som reser mycket här skulle göra det utan att blinka när vi känner ett behov.

Enig. Här borde marknadskrafterna få styra. Ett pris på 1500 kronor per extra handbagage borde t ex vara tillräckligt för att de som verkligen behöver det köper till det medan övriga avstår.
Ja, någonstans där är fullt rimligt tycker jag. Det är tillräckligt högt för att man inte ska göra det på varje flight men fullt rimligt om man verkligen behöver ha mer handbagage.
 

Homer

Medlem
Noterade idag ett 10tal väskor som hade blivit gate checkade på lhr. Såg även en våg men när jag kom till boarding var det för sent för att se om de faktiskt kollade alla eller gjorde stickprov. Jag blev inte kollad själv men hade bara en liten ryggsäck (laptop storlek) och ingen kabinväska denna gång.

Fortfarande knökfullt ombord förstås - men det hade varit ännu värre om de väskorna varit med. (fullt till absolut sista stolen dessutom)

Vägning på LHR med SAS har de pysslat med minst ett år?, det finns en tråd någonstans.
 

agehall

Medlem
Vägning på LHR med SAS har de pysslat med minst ett år?, det finns en tråd någonstans.
Jag har sett tråden men aldrig vägning i praktiken där.

Enda gången jag råkat ut för något sådant på LHR var Finnair som bestämde att min Tumi Alpha2 först var för stor. När jag visade att den inte var det så var den för tung. (De hade ingen våg så de kunde inte bevisa det men jag vägde den vid hemkomst.)
 

Homer

Medlem
Sen har vi ju det här med inköp på flygplatser, och i synnerhet spanska flygplatser.


AENA, (som driver alla spanska flygplatser) , told us: The Air Navigation Law was passed in 1960, however, it has been updated several times over subsequent years in order to ensure that it reflects current air transport circumstances.

In particular, article number 97 of the Law was modified in March 2011, and regulates the obligation to transport at no extra charge, as hand luggage, the items purchased in the shops located in the boarding area of an airport so as to avoid any practices that infringe passenger’s rights, and the commercial activity of the airports.
BBC One - Your Money Their Tricks - Confusing baggage rules



T.o.m Ryan har gett med sig
New Ryanair and Easyjet baggage rules still exempt duty-free

Står även på deras hemsida, nämns inget om att det enbart skulle gälla från Spanien.
Official Ryanair website | Book direct for the lowest fares | Ryanair.com
Duty free bags are permitted in the cabin along with your cabin baggage.

Ryan Shopping.jpg
 
Toppen