Senaste nytt

Ett år med fem kort för utvärdering - nu ska agnarna sållas från vetet

RickardG

Medlem
Det här var nyheter för mig. Skaffade ett SAS AmEx nyligen för att få 2-4-1 vouchern. Såg i appen att det dragits en avgift efter att jag använt kortet utomlands men jag trodde det var ett misstag, exempelvis att betalningen registrerats som ett kontantuttag. Det här kortet är ju vansinnigt att använda utomlands.

Visa bifogad bild 41965
Tja, i princip alla kort är vansinniga att använda utomlands i så fall. Det är bara ett fåtal kort som har 0% i påslag och jag tror Coop-kortet är det enda utan påslag och som kan ge dig Eurobonuspoäng.
 

Moco

Medlem
0% i påslag eller inte. Det intressanta är ju vilken kurs som används. Lite som när växlingskontoren skyltar med att de inte tar någon fast avgift...nej, men...

Det blir liksom aldrig gratis, även om det nu är enkelt att tro att det blir så. Det är banker vi pratar om här ;)
 

RickardG

Medlem
Jag har aldrig sagt att det är gratis. Självklart är det någon som tjänar pengar på växelkursen, det var just därför jag redovisade vilka kurser som används i ett inlägg längre upp, och som man ser där kör SEB med i princip valfri växelkurs.
Min kommentar var mer riktad till @JanneB för att belysa att Amex inte är särskilt mycket värre än många andra kort, det är snarare Coop som är ett positivt undantag genom 0% påslag och en växelkurs som är spårbar och rimlig.
 

Dr. Miles

Expert
0% i påslag eller inte. Det intressanta är ju vilken kurs som används. Lite som när växlingskontoren skyltar med att de inte tar någon fast avgift...nej, men...

Det blir liksom aldrig gratis, även om det nu är enkelt att tro att det blir så. Det är banker vi pratar om här ;)
Precis.
Enligt min tidigare erfarenhet, Skandiabanken Visa hade lägre påslag än ICABanken MasterCard (som egentligen inte har något valutapåslag.
Utlandsvänligt kort | Sida 3 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag skrev också ett inlägg två år sedan där jag listade ut valutatillägg på olika valutor när jag tog ut pengar med ICA Bankens MasterCard.
Det resulterat att det var ca 1% ovanpå interbank kurs.
ICA Banken förbättrar reseförsäkring på ICA Bankkort Plus | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Gweilo_2

Medlem
bra sammanställning, får ägna helgen åt detta - verkar finnas stora pengar att spara, har hittills kört allt på SAS Mastercard
 

JeanHell

Medlem
Har skaffat coop medmera mer men skall lägga tid på att utvärdera vilket Amex som är bäst för mig. Läser alla trådar om detta för att få bättre kunskap så tack för alla tips!
 

Valley

Medlem
Skall detta vara så svårt ;)
Efter både bankens och A'x förändringar av korten sitter jag nu med allt för många av samma sort med olika utgivare.
Börjar med att hoppa på A'x erbjudandet att skifta från Corp Gold till vanligt Gold. 150 000 MR och 1 år fritt.
Då kan jag privat skrota mitt E C-Plat eftersom jag får Priority P av A'x och Nordea bytte ut Visa mot M C på betalkortet.

Skall det bara in ett Visa (BAEC) privat och ett E C/M C samt något mer för bolaget. Där har jag just nu enbart ett Nordea Visa (som ännu inte är utbytt mot M C, vad det nu beror på)

Då borde jag vara heltäckande :)
 

RickardG

Medlem
Skall detta vara så svårt ;)
Efter både bankens och A'x förändringar av korten sitter jag nu med allt för många av samma sort med olika utgivare.
Börjar med att hoppa på A'x erbjudandet att skifta från Corp Gold till vanligt Gold. 150 000 MR och 1 år fritt.
Då kan jag privat skrota mitt E C-Plat eftersom jag får Priority P av A'x och Nordea bytte ut Visa mot M C på betalkortet.

Skall det bara in ett Visa (BAEC) privat och ett E C/M C samt något mer för bolaget. Där har jag just nu enbart ett Nordea Visa (som ännu inte är utbytt mot M C, vad det nu beror på)

Då borde jag vara heltäckande :)
Många förkortningar blir det ;)
 
Toppen