Senaste nytt

Etikettfråga: Vad gör du om någon tar ditt säte på flygplanet?

chazzie

Medlem
Situationsberoende.. Självklart hjälpa en familj som sitter utspridda eller resesällskap som vill sitta ihop..

Jag kör på samma, men i regel bokar jag alltid fönsterplats eftersom jag gillar att kunna kika ut/sova mot väggen, både på korta och långa hauls. Samtidigt så är jag flexibel, går det att lösa så har jag inga problem med det oftast.

Satt längst bak på AC854 mellan Vancouver och London, reste själv och i den 2-4-2 konfigurationen så visade det sig att det var en plats ledig i economy, den bredvid mig :D Precis innan pushback kommer då en herre och helt sonika slår sig ned där då hans kompis sitter på andra sidan gången... Sur med knuten näve i byxfickan i bästa svenska manér överväger jag att gå på toa var 20:e minut, men, efter take-off så traskar han åter till sin plats och hornen åker tillbaka in i pannan =}
 

Treo

Medlem
För att svara på rubriken i frågan: sitter någon på min plats påpekar jag vänligt att de har satt sig fel (numera efter att diskret ha kollat att jag inte själv sett fel:rolleyes:). Anser de sig ha rätt till platsen ber jag, lika korrekt, om att få se deras boardingkort.
Härefter får kabinpersonalen lösa frågan om de inte flyttar.

Frågor om byte: familjer som blivit hopplöst utspridda har jag tack vare egen erfarenhet stor förståelse för. Att vilja sitta nära "polaren" eller att anse sig få byta fritt pga superdiamantVIPstatus (kort, TV, blogg) ger ingen utdelning oavsett blickar, mumlande etc.
 

JohanW

Medlem
Sitter någon på min bokade plats frågar jag vänligt om de har satt sig fel.
Byte kan ske om det är gamlingar, folk med krämpor eller familjer som blivit utspridda.
 

GOTATH

Medlem
Om någon sitter på min plats händer det inte allt för sällan att jag fattar mig mycket kort; "You are in my seat, get up!" I undantagsfall går jag med på ett byte. Ett exempel från förra året; satt på 1F och en mamma plus ungt barn satt på DE. Frågade då om barnet ville sitta vid fönstret istället. Det ville hon och jag satte mig på 1D. Fick mycket beröm från både familj och besättning över min snällhet. Så om bytet gör att det blir bättre för mig byter jag gärna, annars sitter det tyvärr långt inne. Har jag valt en plats så har jag en tanke bakom det. Punkt.
 

TallA

Medlem
Har som grundsyn att aldrig byta plats. Detta beror på som vissa andra har pekat på att jag har tagit mig tid och välja min gångplats.

Om någon redan sitter på min plats så brukar jag be dem snällt att flytta på sig. Detta har aldrig lätt till några problem.
Däremot har jag varit med om att vissa passagerare blivit otrevliga när de inte fått byta till min gångplats.
 

ESSA

Medlem
Lite OT.

Gick på bio mitt på dagen i Uppsala för en massa år sedan.
Salongen var enorm och det satt endast ett par där när jag kom.
Jag droppar mig bara nånstans utan att kolla min biljett.

Sen kommer de sista två (vi blir alltså totalt fem).
De har däremot näsorna tryckta ner i sina biljetter samt kollar stolsnumren...
Vad händer?
Jo jag har ju självklart råkat sätta mig på en av deras platser.
De påpekar detta varav jag genast, utan mankemang flyttar på mig.
Till rätt stol.

Efter en stund inser paret att vi bara blev fem och de gav mig en förlåtande blick för att de schasat bort mig.

Vi kunde bara garva åt det. Rätt ska vara rätt. :)


Sedan två flighter med av bolaget ändrade platser för mig har jag blivit strängare med att få min utsatta plats.
Iaf när jag beställt annan kost.
Jag blev utan då den som fått min plats också gavs min beställda mat.
 

Nemo

Medlem
Lite OT.
Gick på bio mitt på dagen i Uppsala för en massa år sedan.
Salongen var enorm och det satt endast ett par där när jag kom.
Jag droppar mig bara nånstans utan att kolla min biljett.
Sen kommer de sista två (vi blir alltså totalt fem).
De har däremot näsorna tryckta ner i sina biljetter samt kollar stolsnumren...
Vad händer?
Jo jag har ju självklart råkat sätta mig på en av deras platser.
De påpekar detta varav jag genast, utan mankemang flyttar på mig.
Till rätt stol.
Efter en stund inser paret att vi bara blev fem och de gav mig en förlåtande blick för att de schasat bort mig.
Det kan vara minst lika viktigt på bio att ha rätt säte :)
 

palmen

Moderator
Beror på situationen, jag vill ha mitt fönstersäte, har dock inga problem att byta till ett likvärdigt fönstersäte. Är det bara en kort flight är jag nog mer flexibel att byta till ett eventuellt sämre säte.
 

Jonas C

Medlem
Tycker precis som @Senator att mycket beror på situationen. I vintras gav jag frivilligt upp 1A (tortyrsäte) i SAS PLUS mot 2B så att en kvinna kunde sitta bredvid hennes dotter. Känns ju ganska fel att låta en femåring sitta ensam mellan två okända snubbar.

En annan situation inträffade på SWISS mellan Zürich och Arlanda för ett år sedan. Det skedde en equipment change från A320 till A319 och som ett resultat hade min sittplats 3A bytts till 7E. Fick reda på detta först ombord när den nye stolsinnehavaren dök upp. Situationen löstes dock bra då jag fick sitta kvar på 3A och den andra snubben fick en uppgradering till 2C i Business Class.
 

Olsson91

Medlem
Är en ganska tyst och dryg person som alltid går med musik i öronen, så skulle nog dra ut ena ploppen ur örat och be han och flytta på sig. Mitt säte är mitt, spelar ingen roll om hans bästa vänn sitter bredvid.
 
Toppen