Senaste nytt

Etikettfråga: Vad gör du om någon tar ditt säte på flygplanet?

På en flight till USA förra året hade jag aisle-seat i mittdelen, 2-4-2 konfiguration. På den andra sidan i mittdelen satt det också en ensam "gubbe" så vi hade två lediga säten mellan oss.
Strax innan start erbjöd sig den andre passageraren artigt att byta platser med en familj, 2 vuxna med ett yngre barn, som då satt med barnet i knät. Snällt kan tyckas men kontentan blev att jag fick Svarte Petter dvs fick inget ledigt säte bredvid mig!:( Snälla "guben" fick fortfarande ledigt säte bredvid sig.
Jag hade god lust att gå över till honom och erbjuda min plats men avstod. Hade det varit på hemvägen had jag definitivt gjort det.
 

Smuffe

Medlem
Jag har bytt säte en gång, lite motstridigt men ändå...

För ett par år sedan flög jag Heathrow - Abu Dhabi - Bangkok t/r med Etihad.
På returen från AUH - LHR satt en indisk kille på min fönsterplats och jag förklarade att det var mitt säte.
Han bad mig snällt om att få sitta på min plats trots att jag förklarade att jag hade bokat platsen långt i förväg.
Han förklarade att han aldrig hade flugit tidigare och att hans första flygning var från Indien ett par timmar tidigare och att han gärna ville titta ut genom fönstret.
Nåja tänkte jag som mer eller mindre är uppväxt på flyg.

Någon stans över Tyskland knackar han mig på armen medan jag tittar på en film och pekar ut genom fönstret.
"Look, an airplane!"
Jaha tänker jag, tittar ut och vips ser jag en Airbus 319/320 nånting komma mot oss, så pass nära att sekunden innan det passerar strax under oss (vi pratar om max 50-100 meter) så att man nästan ser in i cockpit.
Jag tittar på honom, ser mig runt i kabinen och ser på honom igen... Sedan säger jag
"I just want to shake your hand. I've been traveling all my life and that's the closest of an incident I've been... But don't tell anyone.
I guess that nothing will ever happen to you for the rest of your life!"
Vi skrattar lite, skakar hand igen och sedan fortsätter vi med vårt. :D
 

agehall

Medlem
På longhaul är det inget snack om att jag ska sitta i den stol jag har bokat. Finns inte på kartan att jag byter om det inte blir avsevärt bättre för mig.

På shorthaul beror det på, men helst inte.

Igårkväll var jag med om en intressant situation på väg ARN-LHR. BA hade gjort ship change och alla vi som satt på nödutgång hade blivit omflyttade. När de som satte sig på nödutgången hörde detta (det pratades en hel del om det två rader bakom...) så erbjöd de sig omedelbart att byta, helt självmant. Jag orkade inte flytta mina prylar, så jag satt kvar på min nya plats, men framförallt en kille var nog tacksam. Han var en bra bit över 2m lång och rätt kraftig på andra ledden också...
 
Jag visar upp mitt boarding pass för en flygvärd/flygvärdinna så får hen ta itu med problemet. Om någon ber om att få byta plats är det en annan femma och då gör jag en bedömning från fall till fall. På shorthaul bryr jag mig oftast inte, så vida jag inte planerar att sova för då vill jag alltid ha fönsterplats.
 
Jag har bytt säte en gång, lite motstridigt men ändå...

För ett par år sedan flög jag Heathrow - Abu Dhabi - Bangkok t/r med Etihad.
På returen från AUH - LHR satt en indisk kille på min fönsterplats och jag förklarade att det var mitt säte.
Han bad mig snällt om att få sitta på min plats trots att jag förklarade att jag hade bokat platsen långt i förväg.
Han förklarade att han aldrig hade flugit tidigare och att hans första flygning var från Indien ett par timmar tidigare och att han gärna ville titta ut genom fönstret.
Nåja tänkte jag som mer eller mindre är uppväxt på flyg.

Någon stans över Tyskland knackar han mig på armen medan jag tittar på en film och pekar ut genom fönstret.
"Look, an airplane!"
Jaha tänker jag, tittar ut och vips ser jag en Airbus 319/320 nånting komma mot oss, så pass nära att sekunden innan det passerar strax under oss (vi pratar om max 50-100 meter) så att man nästan ser in i cockpit.
Jag tittar på honom, ser mig runt i kabinen och ser på honom igen... Sedan säger jag
"I just want to shake your hand. I've been traveling all my life and that's the closest of an incident I've been... But don't tell anyone.
I guess that nothing will ever happen to you for the rest of your life!"
Vi skrattar lite, skakar hand igen och sedan fortsätter vi med vårt. :D

Sannolikheten att ni hade en airprox med minsta avnstånd 100 meter är så liten att det är nästan omöjligt. Det finns flera säkerhetsnät emellan er och en 100 meters airprox både i flygplanen och på marken. Däremot är vertikalt separationsminima normalt 300 meter, vilket ser väldigt nära ut men i höjdled duger alldeles utmärkt. Jag har vart med några gånger att flygplan passerat på 300 meters skillnad. Det ser väldigt nära ut, men är som sagt helt normalt i höjdled.


Vad gäller säten så bokar jag ofta specifika säten med bra benutrymme då jag är hyfsat lång, men så länge jag får plats kan jag ofta tänka mig att byta. Jag upplever oftast inte detta som något problem måste jag säga. Men så är dom flesta människor också rätt vettiga.
 

mha321

Medlem
Till likvärdigt säte byter jag även på longhaul utan problem om jag får en artig fråga. Tex har jag många gånger bytt rad i C på både sas och lh longhaul business, så länge det är samma stol men en eller par framåt eller bakåt,om det handlar om sällskap som vill sitta tillsammans (vilket det oftast gör enligt min erfarenhet).

Däremot har jag på samma sätt vänligt men bestämt tackar nej när någon velat byta ett säte med "folk som ska klättra över mig mitt i natten" mot mitt där det inte behövs. Har jag bokat en speciell plats så är det av en anledning, tex att sova ostört.

På stort haul är jag mycket flexiblare, men jag byter inte till mig ett mittensäte.

Jag byter inte heller mitt säte i business mot ett i ekonomi, vilket jag blivit frågad om både på turkish och Lufthansa. :)

En artig fråga är dock ett krav. Om någon sitter på min plats och bara säger "du får sitta där borta istället" så åker taggarna ut och jag håller hårt på min rätt, även om sätena är likvärdiga. Men får jag en vänlig fråga så försöker jag vara då flexibel jag kan så länge min egen komfort inte påverkas *för* mycket.
 

Jakob K

Medlem
Jag har aldrig tvingats byta säte, men ibland fått be någon flytta sig. O andra sidan har jag själv läst fel på mitt boardingkort och suttit en rad fel av misstag, så det är ju sånt som händer tänker jag.

Dock vill jag alltid sitta på "min" plats inte minst då ofta jag som status pax får välja varmrätt först etc. Då är det dumt att frågå manifestet.
 
Eftersom jag oftast har snabba transfers och även har valt ut platsen med större omsorg än personen som valt stol vid incheckningsmaskinen är svaret oftast nej. Sedan kan det visserligen finnas undantag men då ska motiveringen vara väldigt bra.
Som diskuterats på annan tråd och som nämns i artikeln och som är lika irriterande är den sk. egen initierade upgraden till en bättre klass.
 

jsn

Medlem
Är sätet jag erbjuds i byte likvärdigt så visst kan jag byta, men jag byter inte ner mig. Vidare har det hänt ett antal gånger att andra (och även jag) har räknat fel på rader och då har det inte varit några problem åt något håll att byta.
 
Toppen