Senaste nytt

Etihads flygimperium växer

Agö

Medlem
Etihad har i dagarna gjort vissa uppoffringar för att få igenom konkurrensprövningen avs. köpet av 49 % i Alitalia. Kommissionen i Bryssel tittar bl.a. på överlapparna på Belgrad-Rom (Air Serbia och Alitalia), Italien-UAE och Bryssel-New York (Etihad och Jet Airways). Oklart än vad Etihads åtaganden omfattar.

Lufthansa och AF/KLM har uppenbarligen skrivit till Kommissionen och vädrat sin oro ("deeply worried" enligt fackpressen). Blir spännande att följa fortsättningen i detta case.
 

Palazzi

Medlem
Etihad har i dagarna gjort vissa uppoffringar för att få igenom konkurrensprövningen avs. köpet av 49 % i Alitalia. Kommissionen i Bryssel tittar bl.a. på överlapparna på Belgrad-Rom (Air Serbia och Alitalia), Italien-UAE och Bryssel-New York (Etihad och Jet Airways). Oklart än vad Etihads åtaganden omfattar.

Lufthansa och AF/KLM har uppenbarligen skrivit till Kommissionen och vädrat sin oro ("deeply worried" enligt fackpressen). Blir spännande att följa fortsättningen i detta case.

Då kan man undra hur dessa nyheter, från Italienska tidningar, tas emot:

Nyhet 1
Air Berlin övertar 20st A320 från Alitalia, för att enkom ha sådana i sin flotta fr.o.m sommaren 2015. De ska flyga på avgångar mellan just dessa länder. Tyskar som åker till Italien är 7ggr fler än Italienare som åker till Tyskland.
Dessa A320 har tidigare gått på avgångar inom Italien.

Nyhet 2
Alitalia leasar nya flygplan från Etihad som främst ska gå på längre linjer. Inrikestrafiken får mindre flygplan än A320 o dessa ska opereras av Etihad Regional i största möjliga utsträckning..
 

NyfikenGrau

Medlem
Lufthansa och AF/KLM har uppenbarligen skrivit till Kommissionen och vädrat sin oro ("deeply worried" enligt fackpressen). Blir spännande att följa fortsättningen i detta case.

Är det inte lite komiskt att just AF/KL är så bekymrade, som själva nyligen lade ett (uppenbarligen otillräckligt) bud på Alitalia?

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska tycka - i nuläget är det såklart lite roande att se stöddiga Lufthansa vrida sig på metkroken, men jag vet inte om det blir så kul i slutändan om gulfbolagen dödar alla annan routing österut från Europa än just via Persiska viken...
 

Agö

Medlem
Är det inte lite komiskt att just AF/KL är så bekymrade, som själva nyligen lade ett (uppenbarligen otillräckligt) bud på Alitalia?

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag ska tycka - i nuläget är det såklart lite roande att se stöddiga Lufthansa vrida sig på metkroken, men jag vet inte om det blir så kul i slutändan om gulfbolagen dödar alla annan routing österut från Europa än just via Persiska viken...

Ja, det LH och AF/KLM verkar framhålla är att gulfbolagen skulle vara ekonomiskt dopade och inte hålla sig till de konkurrensregler som finns inom Europa (närmast statsstödsreglerna då kan man ana).

Nu på kvällen rapporterar fackpressen att Etihad och Alitalia har erbjudit åtminstone nio slotpartider (start och landning) per vecka på Rom Fiumicino för att möjliggöra för ny konkurrent. Det verkar mer och mer röra Rom-Belgrad där det uppenbarligen blir monopol sedan Easyjet dragit sig tillbaka i oktober i år. Spännande fortsättning.
 

Palazzi

Medlem
Etihad har på sig t.o.m den 3:e November att bevisa att man inte snedvrider konkurrensen. Slutgiltigt besked faller från EU den 17:e November.

Det är ingen domedag, för när Etihad fick NEJ i Schweiz fick de möjlighet att göra en revidering för att blidka lagstiftare.

Utdragen historia det här...
 

NyfikenGrau

Medlem
Internt i Tyskland har Air Berlin (och därmed Etihad) många vänner i den här striden. Framför allt i delstater långt från FRA eller MUC, där AB ofta är ett bättre alternativ för direktflyg. I stort sett alla delstater i norr och i öst, plus folkrika NRW som trots LHs "semi-hub" i DUS har mer nytta av AB som har sin huvudhub på samma flygplats.
Dessutom vill många politiker (och konsumenter) att LH har en konkurrent inrikes så de inte kan hitta på tokigheter (höja priser och lägga ner sträckor hur som helst).

Men som sagt, detta är bara ett tyskt inrikesperspektiv på det hela.
 

OnlyAFool

Medlem
Lite off topic, men jag landade på Arlanda ca 08:20 imorse och tyckte mig se ett Etihad plan på marken. Var det att jag inte druckit kaffe, eller var Etihad på Arlanda imorse?
 

Dr. Miles

Expert
Lite off topic, men jag landade på Arlanda ca 08:20 imorse och tyckte mig se ett Etihad plan på marken. Var det att jag inte druckit kaffe, eller var Etihad på Arlanda imorse?
Det kan vara airberlins halvt airberlin, halvt Etihad Airways målat plan.
img_2772-jpg.27831

(Foto: Dr. Miles)
 
Last edited:
Toppen