Senaste nytt

Etihads flygimperium växer

Palazzi

Medlem
Etihad fortsätter att ta över världens luftrum :) .

Equity-bolagen har bidragit till otroligt många linjer mellan Europa o Abu Dhabi, och det fortsätter att växa.

Bekräftade inom alliansen:
- Berlin (2x Air Berlin)
- Stuttgart (1x Air Berlin)
- Düsseldorf (1x Air Berlin, 1x Etihad)
- Wien (1x Niki/Air Berlin). Nikis första långlinje, och dessutom med C-klass.
- München (2x Etihad)
- Zürich (1x Etihad) Anslutningar med Etihad Regional (fd Darwin)
- Frankfurt (2x Etihad)
- Paris (1x Air Seychelles) Mahe via AUH. Kommer kompletteras med direktflygning i höst/vinter.
- Belgrad (1x Air Serbia)

Förväntade inom alliansen:
- FCO med Alitalia
- MXP med Alitalia
- VCE med Alitalia

Möjligen stundar även ytterligare två linjer, då utomeuropeiska har trafikrätter till fem flygplatser/EU-land. I Tyskland är den kvoten fylld. Stora destinationer i Italien är gott sammanlänkade med tågnätet, och därför utesluts Turin, Florens o Neapel från diskussionerna, samt troligen även Bologna.
Palermo känns som en given kandidat, med den vakanta platsen till antingen Genoa eller Bari.

Dessutom som codeshare utanför alliansen:
- RIX (Air Baltic)
- ATH (Aegean)

Etihads egna linjer:
- Amsterdam
- Bryssel
- Istanbul
- Larnaca
- London
- Geneve
- Manchester
- Minsk
- Moskva

Konkurrenterna:
KLM - Amsterdam
LH - Frankfurt
BA - London
TK - IST

Av drygt 40 dagliga avgångar mellan Europa o AUH kontrollerar Etihad och dess partners alla utom fyra!!! För över hälften av de flygplatser de betjänar måste resenären göra ett byte för långflygningar, även med konkurrenterna.


Jag förväntar mig att Air Berlin och Alitalia båda kommer lämna sina alliansen, när nätverket växt sig så stort. Otroligt att vi skulle se en blandning av SkyTeam, One World och statuslösa bolag i den nya Equity-alliansen.

Idag räknas t.e.x inte flygningar med Air Berlin som kvalificerade flygningar till Etihads FFP trots att bolaget, med "converting bonds" äger 49.9 % av bolaget. Kvalificerade flygningar får man däremot genom Air Seyschelles, Etihad Regional o Air Serbia.
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om en sak.
Om man har status på Etihad Guest,
1) Tjänar man extra bonus miles på dessa flygbolag?
2) Går det att använda partnerflygbolags lounger även om man flyger i Economy class?
3) Tjänar man status miles när man flyger med dessa partnerflygbolags flygningar och krediterar till Etihad Guest?​

Om det är ja på alla tre frågor, fungerar det som nästan egen allians.
 

Jacob

Medlem
Jag har krediterat flygningar med Etihad, Air Berlin och Air Serbia till Etihad Guest och fått statuspoäng för samtliga flygningar.

När det gäller exempelvis Air Serbia och Air Seychelles är Etihad Guest det officiella bonusprogrammet.

Jag är numera Etihad Guest Silver, intjänad på naturlig väg, och som silver får man åtminstone lounge så länge man åker med något av bolagen som har Etihad Guest som sitt officiella bonusprogram.
 

Fredrik

Medlem
Equity Partners - en ny, 4. airline alliance med 9 medlemmer?

Equity Partners - en ny, 4. airline alliance med 9 medlemmer med Etihad som "lead"?

Medlemmer kan være
  • Airberlin,
  • Air Seychelles,
  • Aer Lingus
  • Jet Airways
  • Etihad Airways
  • Air Serbia (tidligere JAT Airways)
  • Darwin Airline
  • Virgin Australia
  • Alitalia


Fjerde luftfartsalliance under etablering

Fick mail idag: Introducing Etihad Airways Partners där jag tycker det låter likt det de tre allianserna brukar säga.

Frequent flyer members will soon enjoy standardized mileage and tier benefits across all partners, such as no black-out periods and priority services.

Det handlar om airberlin, Air Serbia, Air Seychelles, Etihad Regional och Jet Airways.
 

Palazzi

Medlem
Stämmer. Code share mm till/från 250 destinationer, och samma väskregler o tillgång till lounger.

Skillnaden är väl att Etihad säger att ALLA som vill får ingå i alliansen, oavsett om man redan har allianstillhörighet.
 

gunry

Medlem
Hur tror ni att befintliga allianser ser på faktumet att deras medlemmar går med i en annan "allians" parallellt? Personligen känns det på sikt orimligt, men jag är inte så insatt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om jag förstår den senaste infon rätt, kommer man som t.ex. topbonus gold inte bara få fördelar och poäng på Etihad, utan på de underliggande bolagen som Air Serbia osv?
I dagsläget står bara Virgin Australia med från listan ovan, på sidan över topbonus-partners;
Partner - airberlin.com
 

Palazzi

Medlem
Om jag förstår den senaste infon rätt, kommer man som t.ex. topbonus gold inte bara få fördelar och poäng på Etihad, utan på de underliggande bolagen som Air Serbia osv?
I dagsläget står bara Virgin Australia med från listan ovan, på sidan över topbonus-partners;
Partner - airberlin.com

Jag tror inte att det ska tolkas så, men jag kan ha fel. Tror att det gäller alla bolag inom den nya "alliansen" om man har status hos Etihad. Kan inte tänka mig att OW skulle tillåta ett motsatsförhållande.
Det skulle betyda att man får loungetillträde på Etihad mm om man flugit in Topbonus-poäng från t.e.x Finnair...

Jag tror också att Air Berlin lämnar OW när den nya alliansen är stor nog. Samma gäller Alitalia när de kommer in.
 

ACervin

Medlem
Jag har ju matchat mig till Etihad Guld och det var inga problem att komma in i Virgin Australias lounger i Brisbane och Adelaide med min kastlösa Virgin ekonomibiljett för cirka en månad sedan.
 
  • Gilla
Reactions: pep
Toppen