Senaste nytt

Etihad startar regionalbolag i Europa - Etihad Regional Airlines

Palazzi

Medlem
Etihad har i dagarna förvärvat en lejonpart av det Schweiziska regionalbolaget Darwin Airlines. Från April 2014 innebär detta att ett nytt bolag tar sig in på den Europeiska marknaden - Etihad Regional Airways

Darwin Airlines är en stor spelare på kortare flygningar i centrala och södra Europa, men sköter även upphandlade linjer inrikes. De sistnämnda linjerna kommer inte att omfattas av förändringen.

Etihad Regional kommer att ansluta från Abu Dhabi till fem Europeiska baser: Düsseldorf, Berlin, Rom Zürich och Geneve. Linjen mellan Abu Dhabi och Zürich är helt ny, och startas i samband med att regionalbolaget kommit igång med sin verksamhet.

Här följer en komplett linjeförteckning:
• Dusseldorf - Cambridge
• Dusseldorf - London City
• Dusseldorf - Berlin

• Berlin - Poznan
• Berlin - Wroclaw

• Zurich - Leipzig
• Zurich - Linz
• Zurich - Graz
• Zurich – Lyon
• Zurich - Verona
• Zurich - Florence
• Zurich - Turin

• Geneva - Toulouse
• Geneva – Belgrade
• Geneva - Zurich
• Geneva – Bordeaux
• Geneva – Marseille
• Geneva – Nantes
• Geneva – Verona

• Rome – Tirana
• Rome - Zagreb

Som kan observeras är det en omfattande satsning, och man utesluter inte ytterligare expansion. Amsterdam är planerad hub, men därifrån finns ännu inga bestämda linjer.

Vad jag förstår kommer servicen ombord inte att förändras nämnvärt vid övergången till Etihad regional, utan det är endast planen som målas om.

Sverige får vara med på ett hörn i satsningen också - planen som ska användas är 10st SAAB 2000. Sätespitchen är godkända 32". Bagagereglerna är generösa och följer Etihads standard för respektive boknings- /kabinklass.

Loungetillgång finns för dem som bokar dyrare kabinklasser, men det finns ingen information gällande statuskortshållare på Etihad Airways.

Alkoholhaltiga drycker, snacks och tidning ingår även i ekonomiklass.

Pressmeddelande: http://www.darwinairline.com/docs/ETIHAD-AIRWAYS-DARWIN-AIRLINE-17-Nov-2013-En.pdf
 

Heja

Medlem
Fast frågan är vilken flygplanstyp de ska använda. Det finns bara några enstaka Saab 2000 att tillgå just nu, så om de inte ska lägga ner det nuvarande nätverket lär det bli någon annan typ för de nya rutterna. Annars lär det bli en väldigt gles tidtabell.
 

Palazzi

Medlem
Fast frågan är vilken flygplanstyp de ska använda. Det finns bara några enstaka Saab 2000 att tillgå just nu, så om de inte ska lägga ner det nuvarande nätverket lär det bli någon annan typ för de nya rutterna. Annars lär det bli en väldigt gles tidtabell.

Man ska bara köra SAAB 2000 till en början, och räknar med att det ska fungera, Flera nuvarande rutter försvinner, men inte alla.

I expansionsfasen ryktas det om att Air Berlins minst belagda rutter, samt Air Serbias nya kommer re-brandas som Etihad regional. Det betyder att det kommer in Bombardier Q400...
 
Toppen