Palazzi
Medlem
Etihad har i dagarna förvärvat en lejonpart av det Schweiziska regionalbolaget Darwin Airlines. Från April 2014 innebär detta att ett nytt bolag tar sig in på den Europeiska marknaden - Etihad Regional Airways
Darwin Airlines är en stor spelare på kortare flygningar i centrala och södra Europa, men sköter även upphandlade linjer inrikes. De sistnämnda linjerna kommer inte att omfattas av förändringen.
Etihad Regional kommer att ansluta från Abu Dhabi till fem Europeiska baser: Düsseldorf, Berlin, Rom Zürich och Geneve. Linjen mellan Abu Dhabi och Zürich är helt ny, och startas i samband med att regionalbolaget kommit igång med sin verksamhet.
Här följer en komplett linjeförteckning:
• Dusseldorf - Cambridge
• Dusseldorf - London City
• Dusseldorf - Berlin
• Berlin - Poznan
• Berlin - Wroclaw
• Zurich - Leipzig
• Zurich - Linz
• Zurich - Graz
• Zurich – Lyon
• Zurich - Verona
• Zurich - Florence
• Zurich - Turin
• Geneva - Toulouse
• Geneva – Belgrade
• Geneva - Zurich
• Geneva – Bordeaux
• Geneva – Marseille
• Geneva – Nantes
• Geneva – Verona
• Rome – Tirana
• Rome - Zagreb
Som kan observeras är det en omfattande satsning, och man utesluter inte ytterligare expansion. Amsterdam är planerad hub, men därifrån finns ännu inga bestämda linjer.
Vad jag förstår kommer servicen ombord inte att förändras nämnvärt vid övergången till Etihad regional, utan det är endast planen som målas om.
Sverige får vara med på ett hörn i satsningen också - planen som ska användas är 10st SAAB 2000. Sätespitchen är godkända 32". Bagagereglerna är generösa och följer Etihads standard för respektive boknings- /kabinklass.
Loungetillgång finns för dem som bokar dyrare kabinklasser, men det finns ingen information gällande statuskortshållare på Etihad Airways.
Alkoholhaltiga drycker, snacks och tidning ingår även i ekonomiklass.
Pressmeddelande: http://www.darwinairline.com/docs/ETIHAD-AIRWAYS-DARWIN-AIRLINE-17-Nov-2013-En.pdf
Darwin Airlines är en stor spelare på kortare flygningar i centrala och södra Europa, men sköter även upphandlade linjer inrikes. De sistnämnda linjerna kommer inte att omfattas av förändringen.
Etihad Regional kommer att ansluta från Abu Dhabi till fem Europeiska baser: Düsseldorf, Berlin, Rom Zürich och Geneve. Linjen mellan Abu Dhabi och Zürich är helt ny, och startas i samband med att regionalbolaget kommit igång med sin verksamhet.
Här följer en komplett linjeförteckning:
• Dusseldorf - Cambridge
• Dusseldorf - London City
• Dusseldorf - Berlin
• Berlin - Poznan
• Berlin - Wroclaw
• Zurich - Leipzig
• Zurich - Linz
• Zurich - Graz
• Zurich – Lyon
• Zurich - Verona
• Zurich - Florence
• Zurich - Turin
• Geneva - Toulouse
• Geneva – Belgrade
• Geneva - Zurich
• Geneva – Bordeaux
• Geneva – Marseille
• Geneva – Nantes
• Geneva – Verona
• Rome – Tirana
• Rome - Zagreb
Som kan observeras är det en omfattande satsning, och man utesluter inte ytterligare expansion. Amsterdam är planerad hub, men därifrån finns ännu inga bestämda linjer.
Vad jag förstår kommer servicen ombord inte att förändras nämnvärt vid övergången till Etihad regional, utan det är endast planen som målas om.
Sverige får vara med på ett hörn i satsningen också - planen som ska användas är 10st SAAB 2000. Sätespitchen är godkända 32". Bagagereglerna är generösa och följer Etihads standard för respektive boknings- /kabinklass.
Loungetillgång finns för dem som bokar dyrare kabinklasser, men det finns ingen information gällande statuskortshållare på Etihad Airways.
Alkoholhaltiga drycker, snacks och tidning ingår även i ekonomiklass.
Pressmeddelande: http://www.darwinairline.com/docs/ETIHAD-AIRWAYS-DARWIN-AIRLINE-17-Nov-2013-En.pdf